IPPP1-443-693/07-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-693/07-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. data wpływu 13 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność polegającą na sprzedaży detalicznej towarów zakupionych u dostawców - producentów lub dystrybutorów (Dostawcy). Tytułem zapłaty za dostarczone towary, Spółka płaci Dostawcom cenę ustaloną na podstawie odpowiednich umów i wynikającą z wystawionych przez nich faktur VAT.

Zgodnie z dodatkowymi ustaleniami umownymi poczynionymi między Podatnikiem a Dostawcami Spółka otrzymywać będzie od Dostawców premie pieniężne (bonusy). Premie (bonusy) te ustalane będą w dwóch - formułach:

* jako tzw. bonus bezwarunkowy - stały procent od wartości zakupów dokonanych przez Spółkę u Dostawcy w danym okresie rozliczeniowym należny bez względu na wielkość zakupów oraz dodatkowo

* jako tzw. bonus warunkowy - określony dodatkowy procent od wartości zakupów dokonanych przez Spółkę w tymże okresie rozliczeniowym, należny w przypadku, gdy łączna wartość zakupów dokonanych przez Spółkę u Dostawcy przekroczy ustalony pułap.

W związku z dokonaniem zakupów u danego Dostawcy (a w przypadku bonusu warunkowego także uzyskaniem określonego poziomu tychże zakupów) w ustalonym przez strony okresie rozliczeniowym, Spółka uzyskuje prawo do bonusu, którego realizacja następuje w postaci wypłaty określonej kwoty pieniędzy na rzecz Podatnika.

Istotą tak określonej płatności jest obniżenie ogólnych kosztów nabycia towarów przez Spółkę od danego Dostawcy w danym okresie. Tym samym, dzięki dokonaniu zakupów (lub także uzyskaniu określonego poziomu tych zakupów) od poszczególnych Dostawców Spółka otrzymuje bonusy (premie pieniężne), które prowadzą do zmniejszenia ponoszonych przez Spółkę kosztów nabycia towarów od tych Dostawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premie pieniężne (bonusy) otrzymywane przez Spółkę od Dostawców z tytułu dokonywania przez Spółkę zakupów u danego Dostawcy (bonus bezwarunkowy) oraz z tytułu osiągnięcia określonego poziomu tych zakupów (bonus warunkowy) nie podlegają opodatkowaniu VATi w związku z tym powinny być dokumentowane za pomocą odpowiednich not księgowych.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Przepis ten zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, co oznacza, że opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności, które zostały wymienione w tym artykule. W ocenie Spółki, uzyskiwana od Dostawców premia pieniężna przyznawana w związku z faktem dokonywania przez Spółkę zakupów u danego Dostawcy oraz z tytułu osiągnięcia określonego poziomu tych zakupów w określonym czasie, nie stanowi wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 5 ustawy o VAT. Tym samym, Spółka stoi na stanowisku, że: fakt otrzymywania przez nią premii pieniężnej nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku VAT, - a przepływ określonej kwoty z tego tytułu jest obojętny z punktu widzenia rozliczeń w podatku VAT, pozostając poza ich zakresem, co w praktyce oznacza, że - otrzymanie premii pieniężnej przez Podatnika podlega dokumentowaniu fakturami VAT, ale odpowiednimi notami księgowymi. Uzasadniając swoje stanowisko, Strona w szczególności zwraca uwagę, że otrzymywane przez nią premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu świadczenia jakiejkolwiek usługi, która mogłaby podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. O ile, więc otrzymanie bonusu jest następstwem zakupów dokonywanych przez Spółkę od poszczególnych Dostawców i jako takie, jest uzależnione od działań podejmowanych przez Spółkę, to nie można uznać, że realizacja tych działań stanowi jakąkolwiek usługę podlegającą opodatkowaniu VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT "przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7". Zdaniem Spółki, warunkiem bez którego nie mogłoby być przyjęcia, iż mamy do czynienia z usługą jest, więc istnienie świadczenia (innego niż dostawa towarów), które zgodnie z art. 5 ust. 1 aby mogło podlegać opodatkowaniu musi mieć charakter odpłatny. W przedmiotowym przypadku "świadczenie" ze strony Spółki jako nabywcy polega jedynie na dokonywaniu zakupów towarów od Dostawców. Czynności polegające na dokonywaniu zakupów są obciążone podatkiem VAT - sprzedaż towarów przez Dostawcę na rzecz Podatnika jest, bowiem czynnością opodatkowaną. Stąd w opinii Spółki, mając na uwadze, że jedynym warunkiem uzyskania premii pieniężnej przez Podatnika jest rozpoczęcie dokonywania zakupów u danego Dostawcy oraz osiągnięcie określonego poziomu tych zakupów, zaś istotą bonusa jest obniżenie kosztów nabycia towarów od danego Dostawcy w danym okresie - w analizowanym stanie faktycznym nie dochodzi w rzeczywistości do jakiegokolwiek świadczenia ze strony Spółki, które mogłoby podlegać opodatkowaniu VAT. Tym samym, mimo iż otrzymanie premii jest niewątpliwie związane z czynnościami dokonywanymi przez Spółkę (w postaci zakupów towarów od poszczególnych Dostawców), to, ponieważ czynności te nie spełniają definicji usługi zawartej w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - otrzymanie premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu VAT. Innymi słowy fakt, iż uzyskanie premii pieniężnej nie jest związane z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku VAT wynika bezpośrednio z samej istoty analizowanej premii pieniężnej, której wypłata - pozostając uzależnioną od zakupów dokonywanych przez Spółkę - nie stanowi na gruncie ustawy o VAT wynagrodzenia z tytułu jakiegokolwiek świadczenia, które mogłoby prowadzić do powstania obowiązku podatkowego. Nie budzi, bowiem wątpliwości, iż wypłata premii pieniężnej jest uzależniona wyłącznie od samego faktu dokonywania zakupów towarów od danego Dostawcy w danym okresie. Spełnienie powyższego warunku, pozwalającego na wypłatę premii pieniężnej, nie jest rezultatem jakiegokolwiek dodatkowego świadczenia ze strony Spółki na rzecz Dostawców, a jedynie bezpośrednim skutkiem zrealizowania określonej ilości dostaw towarów przez Dostawcę na rzecz Wnioskodawcy, które w efekcie ma skutkować obniżeniem łącznych kosztów nabycia towarów od tego Dostawcy w danym okresie. Na gruncie ustawy o VAT zrealizowanie określonej ilości transakcji zakupów towarów nie może natomiast stanowić świadczenia usługi. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, uzyskiwane przez Podatnika kwoty z tytułu wypłaty bonusów nie stanowią niewątpliwie wynagrodzenia należnego Spółce w związku ze świadczeniem jakiejkolwiek usługi podlegającej opodatkowaniu VAT - mają natomiast charakter obniżenia łącznych kosztów dokonanych zakupów towarów od danego Dostawcy w danym okresie. Jako potwierdzenie powyższego stanowiska, Spółka podkreśla również, iż fakt dokonywania zakupów (którego efektem może być uzyskanie premii pieniężnej) pozostaje bez zmian, bez względu na to, czy wysokość zrealizowanych zakupów umożliwia uzyskanie premii czy też nie. Uzyskanie premii przez Spółkę w konkretnym przypadku nie oznacza, iż charakter realizowanych przez nią czynności uległ zmianie zaś czynność polegająca na dokonywaniu zakupów przekształciła się w świadczenie usługi. W rzeczywistości, wypłacane przez Dostawców premie pieniężne są formą obniżenia kosztów nabycia towarów od danego Dostawcy w danym okresie. Dostawcy są zainteresowani w udzielaniu takich premii z uwagi na chęć zapewnienia sobie długofalowych kontaktów handlowych z Podatnikiem, co w efekcie może prowadzić do utrzymania zbytu towarów danego Dostawcy na zadowalającym go poziomie lub do jego zwiększenia. Z ekonomicznego punktu widzenia kwoty otrzymywane przez Spółkę tytułem premii pieniężnych obniżają ogólne koszty nabycia towarów przez Spółkę. Oznacza to, że bonusy uzyskiwane od danego Dostawcy zmniejszają koszty, jakie ponosić musi Spółka w związku z nabywaniem towarów od danego Dostawcy i w efekcie - wpływają korzystnie na ogólne koszty współpracy z takim Dostawcą. Przyjęcie przeciwnego stanowiska, zgodnie z którym opisane zachowanie Spółki (polegające na nabywaniu towarów oraz/lub nabyciu określonej ilości tychże towarów) leżące u podstaw wypłaty premii pieniężnej stanowiłoby świadczenie usługi na rzecz Dostawców, musiałoby prowadzić do absurdalnej sytuacji, w której jedna czynność stanowiłaby z jednej strony dostawę towarów dokonaną przez Dostawcę na rzecz Spółki, a z drugiej - czynność ta składałaby się na świadczenie usługi przez Podatnika na rzecz Dostawców. To zdaniem Spółki oznacza, iż aby nie sprowadzić zasad opodatkowania podatkiem VAT ad absurdum, należy przyjąć, iż czynności polegające na kupowaniu towarów od Dostawcy, nawet jeżeli związane są z uzyskaniem świadczenia pieniężnego przez Wnioskodawcę, nie mogą stanowić czynności opodatkowanej. Niedopuszczalność sytuacji, w której dana czynność będzie z jednej strony traktowana jako dostawa towarów, a z drugiej - jako jeden z elementów składowych - świadczenia usługi, znajduje swoje potwierdzenie m.in. w wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94 F A/S. W wyroku tym Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził m.in., że "w celu ustalenia, czy (...) transakcje stanowią dostawy towarów czy świadczenie usług, należy uwzględnić wszystkie okoliczności przeprowadzenia danej transakcji w celu zidentyfikowania jej cech charakterystycznych". Wynika z tego, że albo występuje dostawa towarów albo świadczenie usług i wykluczona jest sytuacja, w której ta sama transakcja jest zarówno dostawą towarów, jak i świadczeniem usługi. Do takiego wniosku prowadziłaby natomiast argumentacja, że premia pieniężna wypłacana Spółce jest wynagrodzeniem za świadczoną przez nią na rzecz Dostawców usługę. Nieprawidłowość powyższego stanowiska wynika również z faktu, że jego zastosowanie prowadziłoby do podwójnego opodatkowania podatkiem VAT tej samej czynności - raz jako dostawy towarów, a raz - jako świadczenia usługi. Sytuacja taka stanowiłaby z kolei naruszenie jednej z fundamentalnych zasad wspólnego systemu VAT, którego celem jest m.in. wyeliminowanie podwójnego opodatkowania tych samych transakcji, co zostało wielokrotnie potwierdzone przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (np. wyrok z 27 czerwca 1989 r. w sprawie C-50/88 Y, pkt 25 i orzeczenie z 3 października 1985 r. w sprawie C-249/84 X, pkt 10 i 17). Strona stoi na stanowisku, iż, niedopuszczalna jest sytuacja, w której premia pieniężna podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT jako wynagrodzenie za świadczenie usługi, na którą składałyby się czynności polegające na zakupie przez CP towarów, których sprzedaż została już opodatkowana VAT jako dostawa towarów. W tym zakresie, należy w pełni zgodzić się ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 6 lutego 2007 r. (sygn. akt I FSK 94/06) stwierdził jednoznacznie, iż "podstawowym celem wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej, w konsekwencji także podatku od towarów i usług, jest wyeliminowanie podwójnego opodatkowania tych samych transakcji. Tym samym za niedopuszczalne należy uznać opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży, raz jako sprzedaży - dostawy towaru, drugi zakupu towarów - jako usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT" W przywołanym powyżej wyroku Naczelny Sąd Administracyjny zaprezentował stanowisko analogiczne do powyżej zaprezentowanego przez Spółkę uznając, iż wypłata premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów nie może być uznana za wynagrodzenie należne z tytułu wykonania jakiegokolwiek świadczenia przez podmiot otrzymujący taką premię. W wyroku tym Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził m.in., że "art. 8 ust. 1 (ustawy o VAT) jednoznacznie stanowi, iż usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru. Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, w rozumieniu tego unormowania, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Przepis ten wyklucza takie rozwiązanie. Wnioskodawca podkreśla, że dokonywanie przez Spółkę zakupów u kontrahenta, jak i terminowe regulowanie świadczenia pieniężnego (zapłaty), mieści się w zakresie czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w postaci dostawy towarów. Nie można, więc uznać w stanie faktycznym sprawy - zrealizowania na rzecz sprzedającego określonego z góry pułapu obrotu, jak i terminowego wykonania świadczenia pieniężnego - za świadczenie usługi. Zauważyć należy, że na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Odnosząc się do niedopuszczalności podwójnego opodatkowania analizowanej czynności, Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił dodatkowo, iż "opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towaru, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi jako zakupu (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji (...) Podwójne opodatkowanie stoi (zaś) w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 84 oraz w pewnym sensie w art. 217 Konstytucji". W kontekście powyższej argumentacji opodatkowanie podatkiem VAT analizowanej premii pieniężnej, która, jak zostało powyżej wykazane, nie stanowi wynagrodzenia należnego z tytułu jakiegokolwiek świadczenia podlegającego opodatkowaniu VAT, oznaczałoby, iż opodatkowany byłby sam fakt otrzymania określonej kwoty pieniężnej. Byłaby to sytuacja niedopuszczalna w zakresie, w jakim otrzymanie określonej kwoty pieniędzy nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, która byłaby wymieniona w art. 5 ustawy o VAT, zawierającym zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Zdaniem Spółki, pośrednio, potwierdza to wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który analizując kwestię opodatkowania VAT zaliczek otrzymywanych na poczet dostaw towarów i usług podkreślił, że "opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dostawy towarów i świadczenie usług, a nie płatności dokonane z tytułu tych transakcji" (wyrok z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-419/02 BUPA Hospitals Ltd; również wyrok ETS z dnia 9 października 2001 r. w sprawie C-108/99 Cantor Fitzgerald International). W tym kontekście uznać należy, iż sam fakt otrzymania określonej kwoty pieniędzy, który, co więcej, w ogóle nie stanowi wynagrodzenia z tytułu jakiejkolwiek czynności podlegającej opodatkowaniu VAT - nie może sam z siebie podlegać temu opodatkowaniu. Bo do tego z kolei prowadziłaby procedura polegająca na opodatkowaniu podatkiem VAT analizowanych premii pieniężnych. Wnioskodawca na potwierdzenie swojego stanowiska przytacza orzeczenie, zgodnie, z którym premie pieniężne uzyskiwane z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (WSA w Warszawie w wyroku z 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06). W wyroku tym, powołując się m.in. na wskazany powyżej wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził m.in., że "dokonywanie przez spółkę zakupów u kontrahenta, jak i terminowe regulowanie świadczenia pieniężnego poprzez zapłatę mieści się w czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w postaci dostawy towarów. Nie można więc uznać w stanie faktycznym sprawy - zrealizowania na rzecz sprzedającego określonego z góry pułapu zakupów jak i terminową zapłatę - za świadczenie usługi. Zauważyć należy, że w tej sprawie na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów dokonanych na rzecz podmiotu, który grupuje i inne podmioty gospodarcze. Czynności stanowiące dostawę - towaru dla uprawnionych nie mogą poprzez ich zsumowanie przekształcić się w usługę. Przeszkodą do takiej konstatacji (...) jest treść art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, z której to wynika, że dostawa towarów nie może być jednocześnie usługą." Spółka podkreśla, że stanowisko podobne do wyżej opisanego zostało również potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 17 września 2007 r. (nr 1401/PH- l/4407/14-46/07/KO).

W zakresie powyższego pytania, elementy stanu faktycznego objętego niniejszym wnioskiem były przedmiotem rozstrzygnięcia dokonanego przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego postanowieniem Nr PP-II/443/19/04/HK z dnia 29 września 2004 r. oraz interpretacji wydanych w stanie prawnym obowiązującym przed 1 maja 2004 r. Przedmiotowy wniosek obejmuje jednak szerszy niż w poprzednich wnioskach stan faktyczny związany z otrzymywaniem tzw. bonusów bezwarunkowych i składany jest również w związku z publikacją wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. I FSK 94/06).

Zważywszy na powyższe Spółka jest zdania że: premie pieniężne (zarówno warunkowe jak i bezwarunkowe) z tytułu dokonywanych zakupów towarów mają na celu wyłącznie obniżenie łącznych kosztów zakupu towarów od danego Dostawcy w danym okresie, a w związku z tym nie można ich alokować do indywidualnych, konkretnych dostaw towarów, i nie stanowią odpłatności za jakiekolwiek świadczenie wymienione w art. 5 ustawy o VAT co oznacza że nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji powinny być dokumentowane wystawianymi przez Spółkę notami księgowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.

Natomiast na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zgodnie z którym, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tego rodzaju bonusów pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób - wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółka otrzymywać będzie od Dostawców premie pieniężne (bonusy). Premie (bonusy) te ustalane będą w dwóch - formułach:

* 1) jako tzw. bonus bezwarunkowy - stały procent od wartości zakupów dokonanych przez CP u Dostawcy w danym okresie rozliczeniowym należny bez względu na wielkość zakupów oraz dodatkowo

* 2) jako tzw. bonus warunkowy - określony dodatkowy procent od wartości zakupów dokonanych przez CP w tymże okresie rozliczeniowym, należny w przypadku, gdy łączna wartość zakupów

Tak więc, zarówno otrzymywany bonus bezwarunkowy jak i warunkowy nie są związane z żadną konkretną dostawą. Bonus bezwarunkowy jest bowiem uzależniony od konkretnego zachowania Strony tzn. od dokonywania zakupów u danego dostawcy i stanowi rodzaj wynagrodzenia za świadczone przez Spółkę usługi. Natomiast bonus warunkowy wynikający z umowy zawartej między stronami, przysługuje Podatnikowi z tytułu przekroczenia pewnego pułapu zakupów dokonywanych przez Spółkę. Wskazać należy, że działania, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Otrzymana premia pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania Spółki, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Takie działanie należy odpowiednio udokumentować, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...). Sprzedażą, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Wymienione przepisy wskazują na prawidłowy sposób dokumentowania przez kontrahentów świadczonych usług.

Końcowo stwierdzić należy, iż powołane przez Stronę wyroki są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

W związku z powyższym bezprzedmiotowe staje się zawarte we wniosku pytanie Spółki "Czy premie pieniężne otrzymywane przez Stronę wpływają na kwotę podatku naliczonego podlegającego po stronie Spółki odliczeniu od podatku należnego..."

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl