IPPP1/443-681/07-04/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-681/07-04/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), uzupełnione pismem z dnia 8 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług związanych z wykończeniem lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług związanych z wykończeniem lokali mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka na podstawie umowy z osobą prawną (zleceniodawcą) na wykończenie lokali mieszkalnych (zakupionych przez zleceniodawcę od developera w stanie niewykończonym tzw. developerskim) świadczy usługę budowlano-wykończeniową PKWIU 45.45 polegającą na wykończeniu lokali mieszkalnych (PKOB 1122). Powierzchnia lokali mieszkalnych jest poniżej 150m#178;. Wykończenie lokali mieszkalnych polega na montażu podłóg, glazury, terakoty, stałej zabudowy wnęk, montażu: umywalek, wanien, futryn i drzwi wewnętrznych itp. czyli montażu elementów wykończeniowych, które są w sposób trwały połączone z mieszkaniem. Spółka zakupuje materiały niezbędne do wykończenia lokalu mieszkalnego ze stawką 22%. Do umowy sporządzane są kosztorysy na wykonane usługi w podziale na wartość materiałów i usług składających się na wykończenie poszczególnych pomieszczeń w lokalu mieszkalnym. Kosztorysy są podstawą do określenia w umowie wynagrodzenia ryczałtowego na usługę wykończenia lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka powinna być zastosowana stawka VAT na wykonaną usługę wykończenia lokalu mieszkalnego (przy czym usługa obejmuje również materiały niezbędne do wykonania usługi) 7%, czy 22% na zużyte materiały a 7% na samą usługę.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Firma uważa, że stawką właściwą na usługi budowlano-wykończeniowe PKWIU 45.45 w lokalu mieszkalnym PKOB 1122 jest stawka 7%, która dotyczy zarówno roku 2007 jak i roku 2008, gdyż umowa dotyczy czynności o charakterze kompleksowym - wykończenia mieszkania - aby wywiązać się z umowy Spółka musi zakupić niezbędne materiały, które są zamontowane następnie w mieszkaniu, przy czym zdaniem Spółki o jednolitej stawce VAT dla całego kompleksu czynności decyduje charakter czynności podstawowej wynikającej z umowy ze zleceniodawcą czyli wykończenie mieszkania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przy czym przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Według dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861) w § 5 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla rozstrzygnięcia, jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla wykonywanych przez Spółkę robót istotne jest czy w danym przypadku mamy do czynienia odrębnie z dostawą towarów i świadczeniem usług czy też z usługą budowlano - montażową w budynku mieszkalnym - opodatkowaną w całości obniżoną stawką 7%. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka - Wykonawca zawiera umowy cywilnoprawne ze Zleceniodawcą, których przedmiotem jest kompleksowe wykończenie mieszkań. Roboty te zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 45.45. Wynagrodzenie ryczałtowe Spółki określone w umowie obejmuje materiały niezbędne do wykonania prac oraz wartość usługi. W związku powyższym nie ma konieczności odrębnego fakturowania sprzedaży towarów i sprzedaży usługi. Treść wystawionej faktury powinna wynikać z dokumentów (umów) w oparciu o które ją sporządzono. Zatem jeżeli Spółka prawidłowo zaklasyfikowała wykonywane prace i zawarta umowa określa całościową wycenę usługi to zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów będzie ona podlegać opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl