IPPP1-443-679/07-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-679/07-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanego dofinansowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanego dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka wchodzi w skład jednostki organizacyjnej XXX., a przez to należy do międzynarodowego koncernu S. z siedzibą w Szwecji. Ta przynależność organizacyjna narzuca stosowanie się do pewnych zasad panujących w koncernie. Spółka (jak również pozostałe jednostki XXX. oraz oddziały Firmy S) zaopatrują się w towary u podmiotu Z, posiadającego oddział w H. Faktury zakupu wystawiane są przez ten podmiot. Zakupy narzędzi odbywają się po jednakowej cenie ustalonej dla wszystkich jednostek grupy XXX. Następnie zakupiony towar transportowany jest na trasie H-Polska. Podatnik sprzedając powyższe towary zobligowany jest do stosowania cen sprzedaży dla niektórych klientów mających oddziały na całym świecie, w tym również w Polsce, ustalonych przez koncern XXX według zawartych umów na szczeblu centrali (XXX). Dla tych klientów koncern stosuje specjalne warunki rabatowe oparte o wieloletnią współpracę bądź pakiety lojalnościowe. Raz na jakiś czas organizowane są również akcje promocyjne przez XXX na poszczególne asortymenty. Spółka, która zobligowana jest do stosowania cen sprzedaży ustalonych w umowach między koncernami ponosi w nielicznych przypadkach stratę na sprzedaży, bądź realizuje niższe zyski. Podmiot XXX zwraca Stronie część kosztów zakupu towarów, które zostały sprzedane poniżej ich wartości zakupu, tak aby na sprzedaży tych towarów nie było wykazywanej ujemnej marży. XXX wystawia notę kredytową (dokument ten obniża cenę towarów kupionych pierwotnie od podmiotu h) na refinansowaną część kosztów zakupu towarów.

Reklamacje oraz zwroty niektórych towarów zakupionych od podmiotu holenderskiego Z. rozpatrywane są nie przez ten podmiot lecz przez XXX. Spółka XXX po rozpatrzeniu reklamacji wystawia noty kredytowej na towar zwrócony lub obniżkę cenową towaru niepełnowartościowego. Przy czym mamy tutaj do czynienia z sytuacją, gdzie towar pierwotnie był fakturowany przez Z. (posiadającej oddział w H) i zarejestrowanym tam jako podatnik od podatku od wartości dodanej, a korekta wystawiona jest przez XXX (z siedzibą w Niemczech), posiadającą na tych korektach NIP z prefixem DE. Faktura zakupu towaru wystawiona przez XXX powołuje się na ten sam numer zamówienia, po którym możliwe jest prześledzenie co się działo z towarem od momentu jego zamówienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymaną notę kredytową należy potraktować jako dofinansowanie do ceny sprzedaży i opodatkować podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Spółki kwota, o którą zostaje wyrównana Spółce marża na sprzedaż towarów, w stosunku do których koncern XXX prowadzi opisaną politykę cenową, jest dofinansowaniem do ceny sprzedaży towaru, na podstawie art. 29 ust. 1 i podlega opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych towarów. Strona zatem powinna wystawić fakturę na kwotę dofinansowania ze stawką właściwą dla towarów, których dofinansowanie dotyczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Strona zobligowana jest do stosowania cen sprzedaży dla niektórych klientów, mających siedziby na całym świecie, ustalonych przez koncern XXX. Z uwagi na to Podatnik ponosi w nielicznych przypadkach stratę na sprzedaży, bądź realizuje niższe zyski. XXX zwraca Spółce część kosztów zakupu towarów, które zostały sprzedane poniżej wartości zakupu, żeby na sprzedaży tych towarów nie było wykazywanej ujemnej marży. W ocenie Strony otrzymywane od XXX kwota stanowi dofinansowanie do ceny sprzedawanych przez Nią towarów.

Biorąc pod uwagę stanowisko Podatnika, że otrzymywane od XXX kwoty stanowią dofinansowanie do ceny sprzedawanych towarów uznać należy, iż podlegają one opodatkowaniu na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl