IPPP1/443-672/10-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-672/10-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:

Bank (zwany dalej "X" lub "Bankiem") działając na podstawie stosownego zezwolenia Komisji Nadzoru Bankowego oraz zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo Bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm., zwanej dalej: "Prawem Bankowym"), świadczy za wynagrodzeniem m.in. szereg usług finansowych na rzecz klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych.

W ramach prowadzonej działalności, Bank oferuje usługę w zakresie organizacji i gwarancji emisji dłużnych papierów wartościowych, tj. przede wszystkim obligacji komunalnych.

I. Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług organizacji i gwarancji emisji

Z tytułu świadczenia wskazanej usługi w zakresie organizowania i gwarantowania emisji, Bank otrzymuje uzgodnione wynagrodzenie, określone w formie prowizji. Prowizja stanowi, co do zasady, określony procent wartości papierów wartościowych będących przedmiotem emisji.

W szczególności, Bank pobiera odrębną prowizję za następujące czynności:

* zorganizowanie, przeprowadzanie oraz obsługę emisji obligacji,

* sprzedaż obligacji nabywcom na rynku pierwotnym,

* objęcie obligacji przez X tytułem gwarancji zamknięcia emisji obligacji,

* zorganizowanie oraz przeprowadzenie zamkniętej emisji obligacji.

Z powyższego tytułu, Bank wystawia na emitentów obligacji (przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego) faktury dokumentujące należną prowizję, z zastosowaniem zwolnienia z VAT. Kwota wynagrodzenia w formie prowizji, fakturowanego na emitentów jest zaliczana przez Bank do obrotu dla celów podatku VAT.

Zdaniem Banku, powyższe usługi powinny być klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (zwanej dalej: "PKWiU z 1997 r.") PKWiU z 1997 r. w Dziale 65 (Usługi pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem ubezpieczeń i funduszy emerytalno - rentowych), w szczególności jako usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane (wskazane w grupowaniu 65.23.10-00.00).

II. Przychody z tytułu utrzymywania papierów wartościowych, w odniesieniu do których Bank jest organizatorem i/lub gwarantem emisji

W ramach obsługi emisji, Bank podejmuje działania zmierzające do uplasowania papierów w ramach oferty publicznej lub niepublicznej. W niektórych przypadkach, Bank pełni funkcję tzw. gwaranta emisji, nabywając papiery wartościowe nieuplasowane na rynku, w ramach dokonywanej oferty.

Ponadto, występują sytuacje, w których, bez względu na ewentualne pełnienie przez Bank funkcji tzw. gwaranta emisji, Bank jest "z góry" zainteresowany nabyciem określonych papierów wartościowych oferowanych w ramach organizowanej emisji.

Powyższe papiery wartościowe, nabyte w sytuacjach, gdy Bank jest organizatorem i/lub gwarantem emisji, stanowią element majątku Banku i zaliczane są do jego aktywów. W szczególności Bank kwalifikuje omawiane papiery jako tzw. "papiery wartościowe dostępne do sprzedaży", tj. zasadniczo Bank utrzymuje omawiane papiery do ich terminu zapadalności, jednakże w razie potrzeby, np. w celu uzyskania większej płynności finansowej, mogą one być sprzedane przez Bank przed upływem terminu zapadalności. Tym samym, celem Banku nie jest obrót tymi papierami w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w celu uzyskania zysku ze sprzedaży, lecz ich utrzymywanie jako papierów o charakterze lokacyjnym.

W związku z posiadaniem przedmiotowych papierów wartościowych, co do zasady, Bank otrzymuje przychody odsetkowe i/lub realizuje dyskonto w terminie wymagalności tych papierów.

Podsumowując, z punktu widzenia X, świadczy on usługi organizacji i/lub gwarancji emisji w zamian za uzgodnioną prowizję. Jedynie dodatkowo, w związku z ulokowaniem środków finansowych w omawiane papiery wartościowe, Bank otrzymuje przychody majątkowe w formie dyskonta i odsetek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT, nie uwzględnia się wskazanych powyżej przychodów związanych z posiadaniem majątku, tj. przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez Bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których organizatorem lub/i gwarantem emisji jest Bank.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Banku, na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT nie należy uwzględniać wartości przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez Bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których organizatorem lub/i gwarantem emisji jest Bank.

Zgodnie z przepisami Ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, w stosunku do których podmiot je wykonujący występuje w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów podatku VAT.

Niewątpliwie Bank wykonuje działalność gospodarczą i występuje jako podatnik VAT z tytułu świadczonych usług organizacji i gwarancji emisji papierów wartościowych w zamian za wynagrodzenie w formie ustalonej prowizji. Z powyższego tytułu Bank wystawia faktury VAT dokumentujące należną prowizję za świadczenie powyższych usług, z zastosowaniem zwolnienia z VAT.

Natomiast odrębne przychody z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których Bank jest organizatorem i/lub gwarantem emisji, w szczególności wskazane powyżej przychody odsetkowe i dyskonto, nie stanowią wynagrodzenia Banku z tytułu usług organizacji i gwarancji emisji.

Nabywając wskazane dłużne papiery wartościowe, w odniesieniu do których Bank pełnił funkcję organizatora lub gwaranta emisji, Bank występuje w roli inwestora lokującego nadwyżki finansowe, a nie występuje w roli podmiotu świadczącego jakąkolwiek usługę. Przedmiotowe przychody dyskontowe oraz odsetkowe otrzymywane są ściśle w związku z posiadanym przez Bank majątkiem i lokatą własnego kapitału. Tym samym, zdaniem Banku, przychody dyskontowe oraz odsetkowe nie stanowią po stronie Banku wynagrodzenia z tytułu czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podlegających opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, zdaniem Banku, w świetle art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania VAT jest wyłącznie kwota uzgodnionego wynagrodzenia należnego Spółce od emitenta, tj. prowizji, którą Bank fakturuje na usługobiorców. Nie należy natomiast uwzględniać w podstawie opodatkowania VAT przychodów z posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których Bank jest organizatorem lub gwarantem emisji. Przychody te powstają bowiem jedynie "pobocznie", w związku z utrzymywaniem przez Bank omawianych papierów jako składników swojego majątku o charakterze lokacyjnym.

Bank pragnie wskazać, iż stanowisko tożsame z prezentowanym przez Bank powyżej zostało przedstawione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego z dnia 28 stycznia 2010 r. (sygn. akt: IPPP1/443-1140/09-2/AP) oraz z dnia 4 czerwca 2009 r. (sygn. akt: IPPP2/443-299/09-4/SAP).

Stanowisko to potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji z dnia 4 grudnia 2009 r. (sygn. akt: IBPP2/443-714/09/BW).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl