IPPP1/443-666/10-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-666/10-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży odzieży i obuwia dziecięcego:

* w części dot. prawa zastosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży koszul, płaszczyków, spódniczek, odzieży do spania, spodni, wyrobów dziewiarskich, sukienek, kombinezonów, bluz, koszulek typu t-shirt, kurtek, kostiumów, odzieży z tkanin organicznych, strojów kąpielowych, rajstop, skarpetek, bielizny, opasek do włosów, apaszek typu bandana, szalików i pasków z Kolekcji nr 1 w rozmiarach dla dzieci o wzroście do 86 cm - jest prawidłowe,

* w części dot. prawa zastosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży śliniaków z Kolekcji nr 1 - jest prawidłowe,

* w części dot. prawa zastosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży obuwia dziecięcego z Kolekcji nr 1, 2 i 3 o długości podeszwy wewnętrznej mniejszej niż 24 cm - jest prawidłowe,

* w części dot. prawa zastosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży obuwia dziecięcego z Kolekcji nr 2 i 3 o długości podeszwy wewnętrznej równej lub dłuższej niż 24 cm, ale nie dłuższej niż 24,4 cm - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży odzieży i obuwia dziecięcego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

"Spółka" lub "Wnioskodawca" jest częścią międzynarodowej grupy specjalizującej się w produkcji odzieży, obuwia oraz innych artykułów przeznaczonych dla dzieci. Obecnie Spółka planuje rozpocząć działalność gospodarczą w Polsce. Spółka będzie prowadzić w Polsce sprzedaż ubrań dla dzieci, dodatków i akcesoriów do ubioru, obuwia dziecięcego i innych produktów kilku kolekcji przeznaczonych dla dzieci w różnym wieku.

Między innymi Spółka będzie sprzedawać artykuły z kolekcji przeznaczonej dla dzieci do 5 roku życia (dalej "Kolekcja nr 1"). Kolekcja będzie składać się z następujących rodzajów ubrań dla dzieci: koszule, płaszczyki, spódniczki, odzież do spania, spodnie, wyroby dziewiarskie, sukienki, kombinezony, bluzy, koszulki (typu t-shirt), kurtki, kostiumy, odzież z tkanin organicznych, stroje kąpielowe, rajstopy, skarpetki i bielizna. Kolekcja będzie również obejmować następujące rodzaje dodatków i akcesoriów do ubioru: opaski do włosów, apaszki typu bandana, szaliki, śliniaki i paski. Wszystkie powyższe artykuły będą sprzedawane w różnych rozmiarach przeznaczonych dla dzieci o wzroście zarówno wyższym, jak i niższym niż 86cm.

Kolekcja nr 1 obejmuje również obuwie dziecięce, tj. obuwie sportowe, miejskie, plażowe, pantofle oraz buciki niemowlęce. Obuwie sportowe i miejskie dostępne będzie w rozmiarach od 19 do 25, co odpowiada długości podeszwy wewnętrznej od około 11,7cm do około 15,7cm. Obuwie plażowe będzie dostępne w następujących rozmiarach: 20/21, 22/23, 24/25, 26/27, co odpowiada długości podeszwy wewnętrznej od około 12,7cm do około 16,7cm. Ponadto dostępne są różne modele pantofli i bucików, przeznaczone dla niemowląt do 12 miesiąca życia.

Spółka będzie również prowadzić sprzedaż towarów z kolekcji przeznaczonej dla dzieci od 2 do 14 lat (dalej: "Kolekcja nr 2"). Powyższa kolekcja obejmuje m.in. obuwie dziecięce, takie jak buty sportowe, buty miejskie i obuwie plażowe. Buty sportowe i buty miejskie dostępne będą w rozmiarach od 26 do 38, co odpowiada długości podeszwy wewnętrznej od około 16,4cm do około 24,4cm. Obuwie plażowe dostępne jest w rozmiarach: 25/26, 27/28, 29/30, 31/32, 33/34, 35/36 lub 26/27, 28/29, 30/31, 32/33, 34/35, co odpowiada długości podeszwy wewnętrznej od około 16cm do około 22,8cm.

Spółka będzie ponadto prowadzić sprzedaż artykułów z kolekcji sportowej przeznaczonej dla dzieci od 3 do 14 lat (dalej "Kolekcja nr 3"). Przedmiotowa kolekcja obejmuje m.in. obuwie sportowe dostępne w rozmiarach od 26 do 38, co odpowiada długości podeszwy wewnętrznej od około 16,4cm do około 24,4cm.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółce będzie przysługiwać prawo zastosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży koszul, płaszczyków, spódniczek, odzieży do spania, spodni, wyrobów dziewiarskich, sukienek, kombinezonów, bluz, koszulek typu t-shirt, kurtek, kostiumów, odzieży z tkanin organicznych, strojów kąpielowych, rajstop, skarpetek, bielizny, opasek do włosów, apaszek typu bandana, szalików i pasków z Kolekcji nr 1 w rozmiarach dla dzieci o wzroście do 86 cm.

2.

Czy Spółce będzie przysługiwać prawo zastosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży śliniaków z Kolekcji nr 1.

3.

Czy Spółce będzie przysługiwać prawo zastosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży obuwia dziecięcego z Kolekcji nr 1, 2 i 3 o długości podeszwy wewnętrznej mniejszej niż 24 cm.

4.

Czy Spółce będzie przysługiwać prawo zastosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży obuwia dziecięcego z Kolekcji nr 2 i 3 o długości podeszwy wewnętrznej równej lub dłuższej niż 24 cm, ale nie dłuższej niż 24,4 cm.

Spółka stoi na stanowisku że powinna stosować:

* obniżoną 7% stawkę VAT do sprzedaży koszul, płaszczyków, spódniczek, odzieży do spania, spodni, wyrobów dziewiarskich, sukienek, kombinezonów, bluz, koszulek typu t-shirt, kurtek, kostiumów, odzieży z tkanin organicznych, strojów kąpielowych, pończoch, skarpetek, bielizny, opasek do włosów, apaszek typu bandana, szalików i pasków z Kolekcji nr 1 w rozmiarach dla dzieci o wzroście do 86 cm;

* obniżoną 7% stawkę VAT do sprzedaży śliniaków z Kolekcji nr 1, pod warunkiem, że będą przeznaczone dla dzieci o wzroście do 86 cm;

* obniżoną 7% stawkę VAT do sprzedaży obuwia dziecięcego z Kolekcji nr 1, 2 i 3 o długości podeszwy wewnętrznej mniejszej niż 24 cm;

* obniżoną 7% stawkę VAT do sprzedaży obuwia dziecięcego z Kolekcji nr 2 i 3 o długości podeszwy wewnętrznej równej lub większej niż 24 cm, ale nie dłuższej niż 24,4 cm.

UZASADNIENIE stanowiska zajętego przez Spółkę

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (dalej "Ustawa VAT") czynności opodatkowane podlegają co do zasady podstawowej 22% stawce VAT. Niemniej jednak na podstawie art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT towary i usługi wymienione w Załączniku nr 3 do Ustawy VAT podlegają obniżonej stawce VAT w wysokości 7%.

W Załączniku nr 3, pod nr 45 znajduje się pozycja "odzież / dodatki odzieżowe dla niemowląt", natomiast pod nr 47 znajduje się pozycja "obuwie dziecięce". A zatem stawka w wysokości 7% może być zastosowana do sprzedaży następujących towarów:

* odzieży dla niemowląt,

* dodatków odzieżowych dla niemowląt,

* obuwia dziecięcego.

Z zasady towary i usługi objęte obniżoną stawką VAT są określone przez odniesienie do klasyfikacji statystycznej. Towary wymienione pod pozycjami 45 i 47 Załącznika nr 3 do Ustawy VAT stanowią wyjątek od tej reguły. Zakres zastosowania obniżonej stawki 7% VAT w tym przypadku ustalany jest wyłącznie na podstawie cech i opisu towarów, przy czym nie występują w tym zakresie bezpośrednie odniesienia do klasyfikacji statystycznej.

Poniżej Spółka pragnie przedstawić argumenty na poparcie swojego stanowiska co do zasadności zastosowania obniżonej stawki VAT do sprzedawanej przez nią (i) odzieży i dodatków odzieżowych dla niemowląt oraz (ii) obuwia dziecięcego.

Pytanie nr 1 Odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt

Spółka stoi na stanowisku, że jest upoważniona do stosowania obniżonej 7% stawki VAT do wyżej wymienionej odzieży oraz dodatków odzieżowych przeznaczonych dla dzieci o wzroście do 86 cm (tekst jedn.: niemowląt).

Jak wspomniano powyżej, w przypadku odzieży lub dodatków odzieżowych dla niemowląt, zakres zastosowania obniżonej stawki VAT nie jest ograniczony przez odniesienie do klasyfikacji statystycznej. Niemniej jednak, w praktyce podatkowej, takie odniesienia są używane jako główna metoda określania zakresu zastosowania obniżonej stawki VAT.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), na potrzeby VAT do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną na podstawie Rozporządzenia z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWIU").

Pod nr PKWiU 18.24.11 znajduje się grupa statystyczna obejmująca "Odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt, włączając podkoszulki, opalacze, majteczki, ubranka, pieluszki, rękawiczki z jednym palcem, ubranka wierzchnie, z dzianin". Pod pozycją PKWiU 18.24.21 jest grupa statystyczna obejmująca "Odzież oraz dodatki odzieżowe dla niemowląt z tkanin, włączając podkoszulki, opalacze, majteczki, ubranka, pieluszki, rękawiczki z jednym palcem, okrycia". Obie grupy statystyczne odnoszą się do tych samych towarów. Podstawowa różnica polega na materiale, z którego są wykonane te artykuły (wyroby z dzianin lub z tkanin). Wyjaśnienie zawarte w ust. 18 pkt 3f PKWiU w odniesieniu do symbolu PKWiU 18.24.11 wskazuje, że wyrażenie "odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt" odnosi się do produktów dla małych dzieci o wzroście do 86 cm, a ponadto odnosi się do pieluch dla dzieci.

Wobec Powyższego należy uznać, iż odzież i dodatki odzieżowe dla dzieci o wzroście do 86 cm mogą być objęte obniżoną stawką VAT w wysokości 7%. Powyższy pogląd jest zgodny ze stanowiskiem zajmowanym przez organy podatkowe (na przykład: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 października 2008 r., nr IPPP1-443-1372/08-2/AK; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 września 2009 r., nr IPPP3/443-716/09-2/MM; interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kłobucku z dnia 12 października 2005 r., nr NUS-MOP/443-42/05; interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 30 czerwca 2005 r., nr PPIV/443-70/05).

Ponadto w opinii Spółki niektóre produkty niesklasyfikowane pod symbolami PKWiU 18.24.11 lub 18.24.21 mogą zostać objęte obniżoną stawką VAT. W szczególności dotyczy to czapeczek dziecięcych oraz innych podobnych artykułów takich jak opaski do włosów, apaszki typu bandana i szaliki. Należy je bowiem traktować jako dodatki odzieżowe na potrzeby stosowania obniżonej stawki 7% VAT, o ile stanowią dodatki odzieżowe przeznaczone dla niemowląt, tj. dzieci o wzroście poniżej 86cm. To stanowisko potwierdzają liczne interpretacje podatkowe dotyczące m.in. czapeczek dla niemowląt (na przykład: interpretacja Naczelnika Urzędu Podatkowego w Mińsku Mazowieckim z dnia 31 stycznia 2007 r., nr 1412/PPII/443 -29/06/07; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 31 maja 2006 r., nr IS.II/1/4430-48/06; interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 29 maja 2006 r., nr US.I.2/443-18/2006; interpretacja Naczelnika Urzędu Podatkowego w Kolbuszowej z dnia 24 sierpnia 2005 r., nr US.12/443- 29/2005).

W opinii Wnioskodawcy powyższa konkluzja nie ulegnie zmianie po wprowadzeniu dla celów VAT klasyfikacji statystycznej wymienionej w § 1 Rozporządzenia z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWiU 2008").

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, odzież i dodatki odzieżowe z Kolekcji nr 1, wymienione w opisie stanu faktycznego, tj. koszule, płaszczyki, spódniczki, odzież do spania, spodnie, wyroby dziewiarskie, sukienki, kombinezony, bluzy, koszulki (typu t-shirt), kurtki, kostiumy, odzież z tkanin organicznych, stroje kąpielowe, pończochy, skarpetki i bielizna) opaski do włosów, apaszki typu bandana, szaliki i paski w rozmiarach przeznaczonych dla dzieci o wzroście do 86 cm, należy objąć obniżoną 7% stawką VAT.

Pytanie nr 2 Śliniaki

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu również prawo stosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży śliniaków z Kolekcji nr 1 przeznaczonych dla dzieci o wzroście do 86cm.

Zdaniem Wnioskodawcy, śliniaki należy sklasyfikować jako dodatki odzieżowe dla niemowląt w rozumieniu Załączniku nr 3 do Ustawy VAT, gdyż są one zaprojektowane nie tylko jako pomoc używana przy karmieniu dziecka, ale co ważniejsze w przypadku wyrobów oferowanych przez Spółkę stanowią również część ubioru dziecka. Z powodu ich specjalnych cech użytkowych i funkcjonalności, śliniaki z Kolekcji nr 1 mogą być noszone przez niemowlęta nie tylko w trakcie karmienia. A zatem, biorąc pod uwagę, że zostały zaprojektowane dla niemowląt, nie powinno być wątpliwości, że stanowią dodatek odzieżowy dla niemowląt.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo zastosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży śliniaków z Kolekcji nr 1 przeznaczonej dla dzieci o wzroście do 86cm.

Pytania nr 3 i 4 Obuwie dziecięce

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo zastosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży obuwia dziecięcego z Kolekcji 1,2 i 3 o długości podeszwy wewnętrznej do 24 cm oraz obuwia z Kolekcji nr 2 i Kolekcji nr 3 o długości podeszwy wewnętrznej 24 cm i więcej, ale nie dłuższej niż 24,4cm.

Regulacje prawne w zakresie VAT nie dają jasnych wskazówek, które konkretne towary mieszczą się w zakresie definicji obuwia dziecięcego. W praktyce podatkowej jednakże poniższe kryteria zostały zdefiniowane, umożliwiając tym samym klasyfikację butów jako obuwia dziecięcego w rozumieniu Załącznika nr 3 do Ustawy VAT (na przykład: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 stycznia 2009 r., nr IPPP3/443-249/08-2/MM; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 sierpnia 2009 r., nr IPPP3/443-579/09-2/JL; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 stycznia 2009 r., nr IBPP2/443-1028/08/RSz; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 lipca 2009 r., nr ITPP1/443- 411/09/IK.

Zgodnie z praktyką podatkową prawidłowymi kryteriami klasyfikacji pozwalającymi na zastosowanie 7% obniżonej stawki VAT do dostawy obuwia dziecięcego są:

* cechy jakościowe, funkcjonalne i użytkowe oraz nazwa obuwia (np. użycie przez jego producenta oznaczenia "dziecięce"),

* przedział rozmiarów, w jakich dany model obuwia jest produkowany w ilościach wskazujących na jego przeznaczenie handlowe.

Wobec powyższego, cechy jakościowe, funkcjonalne i użytkowe oraz nazwa obuwia, a także przedział rozmiarów mają zasadnicze znaczenie dla określenia, czy dany model buta należy sklasyfikować jako "obuwie dziecięce". W przypadkach, w których powyższe kryteria wydają się niewystarczające, zdaniem Wnioskodawcy, klasyfikacje statystyczne (tekst jedn.: PKWiU) mogą pomocniczo zostać użyte do ustalenia odpowiedniej klasyfikacji obuwia.

PKWiU nie definiuje pojęcia "obuwie dziecięce", Również PKWiU 2008 nie określa znaczenia tego wyrażenia. Nomenklatura Taryfowa i Statystyczna CN, do której PKWiU nawiązuje, wymienia obuwie męskie i kobiece o długości podeszwy wewnętrznej 24 cm i większe oraz obuwie o długości podeszwy wewnętrznej mniejszej niż 24 cm. Niemniej jednak ta klasyfikacja nie definiuje "obuwia dziecięcego". W praktyce przyjmuje się, że kategoria obuwia o długości podeszwy wewnętrznej mniejszej niż 24 cm odnosi się do "obuwia dziecięcego". W konsekwencji pomocniczo, dopuszczalne jest sklasyfikowanie obuwia, biorąc pod uwagę długość podeszwy wewnętrznej, w przypadku gdy uniwersalne cechy jakościowe i użytkowe obuwia oraz szeroki zakres rozmiarów uniemożliwiają ustalenie odpowiedniej klasyfikacji danego modelu buta.

Jak wskazano powyżej, buty z Kolekcji nr 1 są przeznaczone do dzieci do 5 roku życia. Również cechy jakościowe, funkcjonalne i użytkowe jasno wskazują, że obuwie jest przeznaczone dla małych dzieci. W kolekcji tej nie występują rozmiary większe niż 26/27, co odpowiada długości podeszwy wewnętrznej około 16,7 cm. W konsekwencji, buty z Kolekcji nr 1 należy traktować jako obuwie dziecięce korzystające ze stawki VAT obniżonej do 7%.

Obuwie z Kolekcji nr 2 i 3 jest przeznaczone dla dzieci od 3 do 14 roku życia. W zależności od modelu buta, zakres rozmiarowy waha się od 25 do 38, co odpowiada długości podeszwy wewnętrznej od około 15,7cm do 24,4 cm.

Jeśli chodzi o buty, których długość podeszwy wewnętrznej jest mniejsza niż 24 cm, cechy jakościowe, funkcjonalne i użytkowe oraz nazwa obuwia z Kolekcji 2 i 3 jednoznacznie wskazują, że są one przeznaczone dla dzieci. A zatem, nie ma wątpliwości, że są one objęte obniżoną 7% stawką VAT.

W przypadku butów z Kolekcji nr 2 i nr 3 o długości podeszwy wewnętrznej pomiędzy 24 a około 24,4 cm ich cechy funkcjonalne i użytkowe oraz nazwy kolekcji butów wskazują, że są przeznaczone dla dzieci. Zdaniem Wnioskodawcy, również zakres rozmiarów tych modeli butów, których długość podeszwy wewnętrznej w przeważającej większości nie przekracza 24 cm wskazuje, że modele butów z Kolekcji nr 2 i 3 (tekst jedn.: buty o długości podeszwy wewnętrznej zarówno krótszej jak i minimalnie dłuższej niż 24 cm) są przeznaczone dla dzieci. Ponadto Spółka pragnie podkreślić, że specjalizuje się w produktach przeznaczonych wyłącznie dla dzieci i jako taka nie będzie prowadzić sprzedaży produktów przeznaczonych dla dorosłych. Wszystkie powyższe czynniki prowadzą do wniosku, że takie obuwie, którego długość podeszwy wewnętrznej jest równa bądź minimalnie dłuższa niż 24 cm, należy traktować jako obuwie dziecięce podlegające 7% stawce VAT.

W tym kontekście, Wnioskodawca chciałby również wskazać, że stopa dziecięca współcześnie różni się od poprzednich standardów (pod względem większej długości). A zatem nie jest niczym niezwykłym, że starsze dzieci noszą buty o rozmiarze buta 38 i więcej. W konsekwencji, buty z tych kolekcji nawet w największym rozmiarze, o długości podeszwy wewnętrznej w przedziale 24 - 24,4 cm, spełniają zdaniem Wnioskodawcy definicję obuwia dziecięcego.

Wobec powyższego, obniżona 7% stawka VAT winna również stosować się do obuwia dziecięcego z Kolekcji nr 1, 2 i 3 o długości podeszwy wewnętrznej mniejszej niż 24 cm oraz obuwia z Kolekcji 2 i 3 o długości podeszwy wewnętrznej równej lub większej niż 24 cm, ale nie dłuższej niż 24,4 cm.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania 7% stawką VAT sprzedaży odzieży i śliniaków dla dzieci o wzroście do 86 cm oraz sprzedaży obuwia dziecięcego o długości podeszwy wewnętrznej mniejszej niż 24 cm oraz nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania 7% stawką VAT sprzedaży obuwia dziecięcego o długości podeszwy wewnętrznej równej lub dłuższej niż 24cm, ale nie dłuższej niż 24,4cm.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl ogólnej zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ponadto ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami innymi niż podstawowa, określona w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, a także zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jak stanowi art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Pod poz. 45 załącznika nr 3 do cyt. ustawy wymienione zostały "Odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt" bez względu na symbol PKWiU, wobec powyższego do dostawy tych towarów ma zastosowanie obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka będzie prowadzić w Polsce sprzedaż ubrań dla dzieci, dodatków i akcesoriów do ubioru, obuwia dziecięcego i innych produktów kilku kolekcji przeznaczonych dla dzieci w różnym wieku.

Między innymi Spółka będzie sprzedawać artykuły z kolekcji przeznaczonej dla dzieci do 5 roku życia. Kolekcja będzie składać się z następujących rodzajów ubrań dla dzieci: koszule, płaszczyki, spódniczki, odzież do spania, spodnie, wyroby dziewiarskie, sukienki, kombinezony, bluzy, koszulki (typu t-shirt), kurtki, kostiumy, odzież z tkanin organicznych, stroje kąpielowe, rajstopy, skarpetki i bielizna. Kolekcja będzie również obejmować następujące rodzaje dodatków i akcesoriów do ubioru: opaski do włosów, apaszki typu bandana, szaliki, śliniaki i paski. Wszystkie powyższe artykuły będą sprzedawane w różnych rozmiarach przeznaczonych dla dzieci o wzroście zarówno wyższym, jak i niższym niż 86cm.

W poz. 45 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniona została odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt bez względu na symbol PKWiU.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), na potrzeby VAT do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną na podstawie Rozporządzenia z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWIU").

Zgodnie z powyższym, pod PKWiU oznaczonym jako 18.24.11-00.00 wskazano "odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt, włączając podkoszulki, opalacze, majteczki, ubranka, pieluszki, rękawiczki z jednym palcem, ubranka wierzchnie, z dzianin". Ponadto jak stanowią objaśnienia Działu 18 pkt 3f ww. PKWiU, w odniesieniu do pozycji 18.24.11 określenie "odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt" dotyczy artykułów dla małych dzieci o wysokości ciała do 86 cm. Natomiast pod PKWiU oznaczonym jako 18.24.21-00 wskazano "odzież dla niemowląt oraz dodatki odzieżowe z tkanin".

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu również prawo stosowania obniżonej 7% stawki VAT do sprzedaży śliniaków przeznaczonych dla dzieci o wzroście do 86cm.

Zdaniem Wnioskodawcy, śliniaki należy sklasyfikować jako dodatki odzieżowe dla niemowląt w rozumieniu Załączniku nr 3 do Ustawy VAT, gdyż są one zaprojektowane nie tylko jako pomoc używana przy karmieniu dziecka, ale co ważniejsze w przypadku wyrobów oferowanych przez Spółkę stanowią również część ubioru dziecka. Z powodu ich specjalnych cech użytkowych i funkcjonalności, śliniaki mogą być noszone przez niemowlęta nie tylko w trakcie karmienia. A zatem, biorąc pod uwagę, że zostały zaprojektowane dla niemowląt, nie powinno być wątpliwości, że stanowią dodatek odzieżowy dla niemowląt.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia wskazane w PKWiU stanowiącym załącznik do rozporządzenia, w przedstawionym stanie faktycznym, dostawa odzieży oraz dodatków odzieżowych (śliniaki) pod warunkiem, iż towary te spełniają wymogi wskazane w ww. załączniku, tzn. są to artykuły dla małych dzieci o wysokości ciała do 86 cm, będą opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

Ponadto z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Podatnik zamierza produkować obuwie dziecięce o długości podeszwy wewnętrznej mniejszej niż 24cm jak również równej lub dłuższej niż 24 cm, ale nie dłuższej niż 24,4cm.

W poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymienione zostało obuwie dziecięce bez względu na symbol PKWiU.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT nie zostało zatem uzależnione od klasyfikacji statystycznej obuwia. Biorąc jednak pod uwagę, iż w ustawie o podatku od towarów i usług nie zdefiniowano użytego pojęcia "obuwie dziecięce" a ustawa ta wielokrotnie np. przy definicji towarów (art. 2 pkt 6) lub przepisach dotyczących świadczenia usług (art. 8 ust. 3) każe odwoływać się do przepisów o statystyce publicznej, należy posiłkowo odwołać się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług nie zawiera interpretacji terminów "obuwie dziecięce" lub "obuwie damskie" czy "obuwie męskie".

Zgodnie z przedmową do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług bazą pojęciową i merytoryczną klasyfikacji w zakresie wyrobów była Polska Scalona Nomenklatura Towarowa Handlu Zagranicznego (PCN), która wymienia obuwie męskie i damskie o długości podeszwy wewnętrznej 24cm lub więcej oraz pozostałe obuwie o długości podeszwy wewnętrznej mniejszej niż 24cm. W wymienionej nomenklaturze nie występuje natomiast pojęcie "obuwie dziecięce".

Brak w ustawie o podatku od towarów i usług wskazania numeracji obuwia, dla dostawy którego należy stosować obniżoną stawkę podatku VAT, oraz brak bezpośredniego odwołania do klasyfikacji statystycznych powoduje, że wyżej wymienione rozgraniczenie na obuwie damskie i męskie (o długości podeszwy wewnętrznej 24 cm i większej) oraz pozostałe (w domyśle dziecięce, o długości podeszwy wewnętrznej poniżej 24 cm) należy stosować jedynie pomocniczo, gdy cechy funkcjonalne, użytkowe, fason obuwia nie pozwalają na jednoznaczne rozstrzygnięcie tej kwestii. Przykładowo pantofle na wysokim obcasie w rozmiarze 23 cm nie mogą być uznane za obuwie dziecięce. W pierwszej kolejności należy jako kryterium klasyfikacji przyjąć cechy obuwia np. cechy jakościowe, funkcjonalne, użytkowe oraz nazwę obuwia (np. użycie przez jego producenta oznaczenia "dziecięce"). Ponadto należy wziąć pod uwagę przedział rozmiarów, w jakich dany model obuwia jest produkowany w ilościach wskazujących na jego handlowe przeznaczenie.

Jeżeli numeracja konkretnego modelu rozpoczyna się przykładowo od 22 cm a kończy na 26 cm trudno uznać takie obuwie za dziecięce. Dopiero, gdy na podstawie wymienionych kryteriów nie można zaliczyć obuwia do "dziecięcego", "damskiego" lub "męskiego" z uwagi na jego uniwersalne cechy i szeroki zakres numeracji (od bardzo małych do bardzo dużych), należy pomocniczo zastosować rozgraniczenie zastosowane w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego tj. obniżoną do 7% stawkę podatku VAT należy stosować dla obuwia o długości podeszwy wewnętrznej poniżej 24 cm.

Ustanowiona w art. 41 ust. 1 podstawowa stawka podatku wynosi 22%. Obniżona stawka podatku ma charakter preferencji podatkowej (wyjątku od reguły) i dlatego pojęcia użytego w załączniku nr 3 do ustawy ("obuwie dziecięce") nie należy interpretować rozszerzająco tj. rozciągać na obuwie o rozmiarach powyżej 24cm.

Zatem, sprzedaż obuwia dziecięcego o długości podeszwy wewnętrznej mniejszej niż 24 cm będzie opodatkowane 7% stawką VAT, natomiast sprzedaż obuwia dziecięcego o długości podeszwy wewnętrznej równej lub dłuższej niż 24cm - opodatkowane 22% stawką VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl