IPPP1/443-664/07-4/SM - Określenie stawki podatku VAT dla usług w postaci montażu skrzynek pocztowych w budynkach mieszkalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-664/07-4/SM Określenie stawki podatku VAT dla usług w postaci montażu skrzynek pocztowych w budynkach mieszkalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2007 r. (data wpływu 11 grudnia 2007 r.), uzupełnionego w dniu 7 lutego 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę wraz z montażem skrzynek pocztowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony do Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie ww. wniosek (przesłany w dniu 11 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę wraz z montażem skrzynek pocztowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Ogłoszony został przetarg na "dostawę i montaż skrzynek pocztowych dla ZXXX Nr... w WXXX". Oferty złożyło czterech wykonawców, z których trzech przyjęło 7 % stawkę VAT, a jeden 22 %.

Zgodnie z posiadanymi interpretacjami Zakład dokonał wyboru firmy, która zaoferowała wykonanie zamówienia z 22 % stawką VAT.

Jedna z firm, która nie jest producentem skrzynek, a jedynie dokonuje zakupu od producent i ich montażu, przekazała postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście, w którym stwierdza się, iż "Firma montuje skrzynki pocztowe w budynkach mieszkalnych. Wykonywanie przez firmę czynności zaliczane jest do robót budowlanych. Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług do 31 grudnia 2007 r. wymienione usługi korzystają z obniżonej 7 % stawki podatku VAT".

Różnorodność interpretacji w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie spowodowała, że Zakład odstąpił od zawartej umowy.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 7 lutego 2008 r. ZXXX poinformował, że przedmiotem zamówienia jest dostawa wraz z montażem skrzynek pocztowych w budynkach mieszkalnych i mieszkalno-użytkowych, kod PKWiU - 45.42.12-00, CPV - 28.51.29.20-9. Montaż tych skrzynek będzie dotyczył budynków mieszkalnych i mieszkalno-użytkowych - PKOB-11 i PKOB-12.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z uwagi na konieczność powtórzenia przetargu, Zakład prosimy o udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jaką wysokość stawki podatku od towarów i usług należy zastosować w przypadku montażu skrzynek pocztowych.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z posiadanymi interpretacjami Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer i Urzędu Skarbowego w Chorzowie, załączonymi do wniosku, mówiącymi że "usługa polegająca na montażu skrzynek pocztowych w budynkach mieszkalnych nie mieści się w pojęciu robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą - zatem czynności te podlegają opodatkowaniu według stawki określonej w art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w wysokości 22 %", przetarg został rozstrzygnięty na korzyść firmy oferującej wykonanie zamówienia z 22 % stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt zmiany uregulowań w przedmiotowym zakresie od dnia 1 stycznia 2008 r., odpowiedzi udzielono w oparciu o przepisy obowiązujące przed i po tej dacie.

Do dnia 31 grudnia 2007 r.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W myśl art. 146 ust. 2 - przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 12 powołanej ustawy - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

*

111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,

*

112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

*

ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2008 r. zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych

*

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem zamówienia jest dostawa wraz z montażem skrzynek pocztowych, sklasyfikowana pod kodem PKWiU 45.42.12-00 (roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej), tj. roboty budowlane.

Przedmiotowe roboty będą wykonywane w budynkach mieszkalnych (PKOB-11) i mieszkalno-użytkowych (PKOB-12).

Zatem wykonywane na rzecz Zakładu usługi dostawy wraz montażem skrzynek pocztowych (pod warunkiem, że nie będzie ich dokonywał producent), zakwalifikowane jako roboty budowlane, w przypadku gdy będą dotyczyć budynków mieszkalnych (PKOB-11) - do dnia 31 grudnia 2007 r. oraz obecnie są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7 % na podstawie ww. przepisów.

Natomiast świadczenie tych usług w budynkach mieszkalno-użytkowych (PKOB-12) podlega opodatkowaniu wg tej stawki jedynie od dnia 1 stycznia 2008 r., jeśli dotyczyć będzie lokali mieszkalnych mieszczących się w tych budynkach; w pozostałych przypadkach powyższe usługi są opodatkowane podstawową stawką w wysokości 22 % zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy podkreślić, że obowiązek prawidłowego zakwalifikowania prowadzonej działalności, sprzedawanych wyrobów czy wykonywanych usług do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej. Niniejsza odpowiedź została udzielona zatem wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Zakład.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Zakład, a zapytanie dotyczy firm, wykonujących usługi na jego rzecz, przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeni w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl