IPPP1-443-656/07-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-656/07-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego bez posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego bez posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zajmuje się sprzedażą detaliczną towarów za pośrednictwem sieci supermarketów. W 2007 r. zawarto umowy z dostawcami, zgodnie z którymi dostawca zobowiązuje się do zapłaty Spółce m. innymi faktur za świadczenie usług marketingowych. W przypadku błędnego zafakturowania dostawcy (niezgodnie z umową, w wysokości wyższej, niż wynika to z umowy) Spółka wystawi fakturę korygującą i wyśle ją do dostawcy. Podatek VAT wynikający z faktury korygującej obniży podstawę opodatkowania w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiono fakturę korygującą, pomimo braku potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez dostawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwoty wynikające z korekty faktur pomniejszają podstawę opodatkowania oraz kwotę VAT w rozliczeniu za miesiąc wystawienia faktury korygującej, również w przypadku braku potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta.

Zdaniem Wnioskodawcy, uprawnienie do uwzględniania w deklaracji VAT kwot wynikających z faktur korygujących, zmniejszających obrót oceniać należy wyłącznie na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Przepis ten nie przewiduje obowiązku dysponowania przez podatnika potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę, przed złożeniem deklaracji, uwzględniającej korektę obrotu i kwot podatku należnego. Potwierdzeniem takiego stanowiska Strony są wyroki WSA z dnia 14 września 2007 r. sygn. akt III/WA 1121/07 i z dnia 26 lipca 2007 r. sygn. akt III/Wa 804/07.

Ponadto Podatnik wskazuje, iż, uregulowany w § 16 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów obowiązek otrzymania potwierdzenia faktury korygującej niezgodny jest z art. 217 Konstytucji RP, który wymaga, aby wszystkie elementy konstrukcyjne podatku były regulowane w ustawie, a nie w akcie podstawowym jakim jest rozporządzenie oraz pozostaje w sprzeczności z VI Dyrektywą Vat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu prawnego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 533 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast w myśl ust. 4 tego artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Na podstawie art. 106 ust. 8 ww. ustawy Minister Finansów wydał w dniu 25 maja 2005 r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r.Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), regulujące m. inn. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Stosownie do zapisu § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust, 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Analiza powyższych przepisów wyraźnie wskazuje, iż obniżenie obrotu może nastąpić tylko wtedy gdy jest należycie udokumentowane.

Przedstawiając zdarzenie przyszłe Strona wskazała, iż po wystawieniu i wysłaniu do dostawcy faktury korygującej obniży podstawę opodatkowania w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiono fakturę korygującą pomimo braku potwierdzenia jej otrzymania przez kontrahenta.

§ 16 ust. 4 ww. rozporządzenia określa pod jakim warunkiem - posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta i w jakim terminie - w miesiącu otrzymania tego potwierdzenia podatnik dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego (i samego obrotu) w sytuacji, gdy po wystawieniu faktury VAT wystawiono fakturę korygującą zmniejszając pierwotnie wykazaną kwotę podatku od towarów i usług.

Wskazany wyżej przepis jednoznacznie określa, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do skorygowania (obniżenia) kwoty podatku od towarów i usług.

Unormowanie wskazane w ww. paragrafie nie przewiduje możliwości odstąpienia od określonych tam warunków, do obniżenia kwoty podatku należnego.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, Iż Podatnik obniża postawę opodatkowania i kwotę podatku należnego w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Nie można zgodzić się również z poglądem Strony, że regulacja zawarta w § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia jest niezgodna z VI Dyrektywą VAT.

Artykuł 90 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.) stanowi, iż w przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie.

Odnosząc się do kwestii niezgodności przedmiotowej regulacji z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej stwierdzić należy, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie na podstawie § 1 i 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego upoważniony jest do wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych). Interpretacje indywidualne dotyczą powszechnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego.

Zatem tut. Organ upoważniony jest do wydawania interpretacji na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie rozstrzyga natomiast o ich zgodności z Konstytucją.

Jednoczenie wskazać należy, iż powołane przez Stronę rozstrzygnięcia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl