IPPP1/443-654/07-2/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-654/07-2/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wykonywanych na podstawie umów o dzieło oraz w zakresie anulowania zgłoszenia rejestracyjnego i zaprzestania składania deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wykonywanych na podstawie umów o dzieło oraz w zakresie anulowania zgłoszenia rejestracyjnego i zaprzestania składania deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca posiada uprawnienia biegłego rewidenta i przeprowadza badania sprawozdań finansowych na podstawie zawieranych umów o dzieło z firmami audytorskimi (zleceniodawcy - spółki z o.o.). Zawarte umowy powodują, że Wnioskodawczyni wykonuje czynności osobiście i jest związana ze zleceniodawcą prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym (spółka z o.o.) wykonanie tych czynności i wykonującym zlecone czynności, co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności na takiej zasadzie jak gdyby sam wykonywał czynności będące przedmiotem umowy. Wprowadzenie zapisu art. 15 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miało na celu zwolnienie od obciążenia podatkiem VAT stosunków, które swoim charakterem są zbliżone do stosunku pracy, a co za tym idzie nie spełniają kryterium samodzielności. Wykonywane przez Wnioskodawczynię prace (opinia, raport z badania, dokumentacja robocza, konsultacje) podlegają weryfikacji przez zleceniodawcę (jednostkę audytorską), po czym zostają przesłane do jednostki badanej pod znakiem firmowym jednostki audytorskiej.

Wnioskodawczyni jest emerytką i nie prowadzi działalności gospodarczej i wykonuje jedynie badania sprawozdań finansowych i opracowuje konsultacje wyłącznie w formie zawieranych umów o dzieło, natomiast faktury dla firm zlecających badanie sprawozdań finansowych lub innych czynności wystawiane są wyłącznie przez firmę audytorską.

Analizując przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że stan faktyczny nie pokrywa się ze stwierdzeniami określonymi w art. 15 ustawy gdyż:

1.

czas i sposób wykonywania czynności określa zleceniodawca (audytor),

2.

charakter zawieranych umów jest zbliżony do stosunku pracy, a co za tym idzie nie spełnia kryterium samodzielności,

3.

odpowiedzialność zlecającego, który odpowiada za czynności wykonawcy na takiej zasadzie jak gdyby sam wykonywał czynności będące przedmiotem umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o stwierdzenie czy w tej sytuacji jest podatnikiem podatku VAT na podstawie art. 15 i art. 113 ustawy o VAT. Wnioskodawczyni w Urzędzie Skarbowym Warszawa-Wola uzyskała informację, że z chwilą przekroczenia kwoty 10.000EURO (39.700 zł), co nastąpiło w miesiącu maju 2007 r. jest zobowiązana do zgłoszenia podatkowego i uiszczenia od wystawionych rachunków na rzecz firmy audytorskiej podatku VAT od V.2007 r. Z uwagi na wątpliwości dotyczące powyższego rozstrzygnięcia Podatniczka wystąpiła o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa.

W związku z powyższym Podatniczka zadała następujące pytanie: Jeżeli nie miałaby obowiązku naliczania podatku VAT od zawieranych umów to zwraca się z prośbą o podanie formy w jakiej mogłaby anulować zgłoszenie podatkowe i zaprzestać składania deklaracji podatkowej VAT-7.

Zdaniem wnioskodawcy.

Zdaniem Podatniczki badanie sprawozdań finansowych jest działalnością wykonywaną osobiście (art. 13 pkt 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych) lecz nie w ramach działalności gospodarczej, która podlega opodatkowaniu p.d.o.f.

Ponieważ badanie sprawozdań finansowych odbywa się za pośrednictwem jednostek audytorskich (spółki z o.o.) co zdaniem Wnioskodawczyni oznacza, że jako osoba fizyczna jest związana z jednostką audytorską zlecającą wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonywanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT usługi te nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej a więc nie są objęte podatkiem VAT. W tej sytuacji zdaniem Wnioskodawczyni Urząd Skarbowy winien anulować zgłoszenie podatkowe Pani X i zwolnić ją ze składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 powoływanej wyżej ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl powołanych wyżej przepisów, podatnikiem podatku od towarów i usług jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel oraz rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza w rozumieniu wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym także podmioty, które pozyskują zasoby naturalne oraz rolników, a także osób wykonujących wolne zawody, również w sytuacji gdy dana czynność wykonana jednorazowo w okolicznościach, które wskazują na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje także czynności, które polegają na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Reasumując, podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej o ile wykonują samodzielnie działalność gospodarcza określoną w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca nie definiuje pojęcia samodzielności, lecz w art. 15 ust. 3 ww. ustawy określa przypadki, czynności, które nie są uważane za samodzielną działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

* z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r., Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn zm.) wymienione są przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Z przestawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że nie prowadzi Pani działalności gospodarczej, jest Pani emerytką i posiada Pani uprawnienia biegłego rewidenta. Na podstawie zawieranych z firmą audytorską (zleceniodawca, spółka z o.o.) umów o dzieło wykonuje Pani badanie sprawozdań finansowych i opracowuje konsultacje. Wynik pracy Wnioskodawczyni (opinia, raport z badania, dokumentacja robocza, konsultacje) podlegają weryfikacji przez zlecającą badanie firmę audytorską. Umowa o dzieło, którą Podatniczka zawiera ze zleceniodawcą określa czas i sposób wykonania zleconych czynności, warunki wynagrodzenia, określa także odpowiedzialność zlecającego wobec osób trzecich (firma audytorska zlecająca wykonanie czynności ponosi odpowiedzialność za wykonane przez Wnioskodawczynię czynności, jak gdyby to ona sama wykonała te czynności).

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy zleceniobiorca (Wnioskodawczyni) w oparciu o umowę o dzieło działa na zewnątrz w imieniu zleceniodawcy (firma audytorska-spółka z o.o.) i na jego rachunek, a zleceniodawca w ramach powierzonej mu czynności przejmuje odpowiedzialność za działania zleceniobiorcy można uznać, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie stanowią wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe przepis art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług w przedstawionym przez Wnioskodawczynie stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania.

Z przedstawionego w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stanu faktycznego wynika, że złożyła Pani zgłoszenie rejestracyjne oraz składa deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7.

Wobec powyższego winna Pani zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług złożyć pismo informujące właściwego naczelnika urzędu skarbowego, iż wykonuje i wykonywała Pani wyłącznie czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgłoszenie powyższe będzie podstawą do wykreślenia Pani z rejestru jako podatnika VAT. Wraz z wykreśleniem Pani z rejestru podatników podatku od towarów i usług będzie mogła Pani zaprzestać składania deklaracji, o której mowa w art. 99 ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl