IPPP1/443-652/07-2A/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-652/07-2A/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia ze zwolnienia od podatku VAT dostawy lokali mieszkalnych usytuowanych w granicach ograniczonych kubaturą budynku przed jego przebudową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia ze zwolnienia od podatku VAT dostawy lokali mieszkalnych usytuowanych w granicach ograniczonych kubaturą budynku przed jego przebudową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność deweloperską. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej wnioskodawca nabył prawo użytkowania wieczystego gruntu, przy ulicy X w Y, oraz własność posadowionego na gruncie budynku (na tym etapie Spółka posiada prawa odnośnie kamienicy frontowej).

Istniejący budynek stanowi siedmiokondygnacyjną kamienicę wzniesioną na początku XX wieku. Począwszy od 1945 r. przeprowadzono liczne przebudowy wnętrza kamienicy. Wskutek tzw. dogęszczania, powstały liczne mniejsze mieszkania - komórki - niezgodne z obecnie obowiązującymi przepisami (ciemne kuchnie, niewymiarowe kabiny ustępowe i łazienki pozbawione wentylacji, brak dostępu dla osób niepełnosprawnych, nieprzepisowe wymiary klatki schodowej, a także windy).

Jak wynika z posiadanej przez Spółkę opinii budowlanej opisywany budynek wymaga generalnej przebudowy wnętrza (rewitalizacja). Konieczne jest odciążenie stropów, wyburzenie ścian działowych i likwidacja istniejących mieszkań (z pozostawieniem ścian konstrukcyjnych i stropów), a w ich miejsce wykonanie nowych mieszkań funkcjonalnie i technicznie dostosowanych do obowiązujących przepisów. Niezbędnym jest również wykonanie nowych przyłączy i instalacji w budynku oraz przebudowa lub dobudowa klatki schodowej z nowym szybem windowym obsługującym mieszkania, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.

Budynek był wykorzystywany na cele mieszkalne (mieszkania lokatorskie). Po wykwaterowaniu mieszkańców zostaną rozpoczęte prace budowlane. Po zakończeniu inwestycji i odbiorze technicznym budynku przez organ nadzoru budowlanego, wnioskodawca sprzeda klientom powstałe w wyniku powyższych prac lokale mieszkalne. W dacie sprzedaży nastąpi prawne wyodrębnienie sprzedawanych lokali mieszkalnych.

Budynek po pracach budowanych będzie budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym z parterem przeznaczonym na lokale użytkowe.

Według stanu przed rozpoczęciem prac budowlanych, w budynku znajdują się następujące lokale (łączna powierzchnia użytkowa około 1988 m2): 6 pomieszczeń użytkowych oraz 1 mieszkanie na parterze, 5 mieszkań na I piętrze, 2 mieszkania na II piętrze, 3 mieszkania na III piętrze, 2 mieszkania na IV piętrze, 8 mieszkań na V piętrze, 5 mieszkań na VI piętrze. Łączna powierzchnia użytkowa po przebudowie wyniesie około 2050 m2, w tym na parterze 3 lokale użytkowe a na piętrach l-VI po 4 lokale mieszkalne.

Spółka planuje również dokupienie budynku wewnętrznego w tej samej lokalizacji, gdzie zakładany jest podobny zakres prac, z tym że dodatkowo budynek zostanie nadbudowany kilkoma piętrami. Utworzone mieszkania mają być również sprzedawane klientom. W momencie sprzedaży mieszkań nastąpi ich prawne wyodrębnienie.

Budynek, jako używany został nabyty przez Spółkę przy zastosowaniu zwolnienia z VAT. Spółka zakłada, że budynek wewnętrzny zostanie nabyty również przy zastosowaniu zwolnienia z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że w opisanym stanie faktycznym do sprzedaży lokali mieszkalnych (wydzielonych prawnie na moment sprzedaży) powstałych w nabytym i "rewitalizowanym" przez Spółkę budynku nie znajduje zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT. W ramach tego pytania rozstrzygnąć należy, czy planowana dostawa mieszkań dotyczy mieszkań, które mają być po raz pierwszy zasiedlone (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT) lub zamieszkane. Uznanie, że planowana dostawa mieszkań dotyczy mieszkań po raz pierwszy zasiedlonych lub zamieszkanych wyłącza zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.

Zdaniem wnioskodawcy:

Do sprzedaży lokali mieszkalnych (wydzielonych prawnie na moment sprzedaży) powstałych w nabytym i "rewitalizowanym" przez Spółkę budynku nie znajduje zastosowania zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT. Zdaniem Spółki dostawa tego typu mieszkań dotyczy mieszkań, które mają być po raz pierwszy zasiedlone (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT) lub zamieszkane.

1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10 tegoż artykułu, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. W myśl art. 2 pkt 14 ustawy VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W zakresie odpłatnej dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego i ich części, zasiedlonych lub zamieszkałych po raz pierwszy w rozumieniu ww. przepisów, zastosowanie znajdzie stawka właściwa VAT przyporządkowana sprzedaży "nowych" lokali mieszkalnych.

2.

Punktem wyjścia dla argumentacji wnioskodawcy jest zbudowanie siatki pojęciowej pozwalającej na dokonanie kwalifikacji podatkowej sytuacji objętej wnioskiem. Rozpocząć należy od zdefiniowania "obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części". W myśl art. 2 pkt 12 ustawy VAT, pojęcie "obiekt budownictwa mieszkaniowego" oznacza budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej: "PKOB"): 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy VAT nie określają jednak, w jaki sposób należy interpretować pojęcie części obiektów budownictwa mieszkaniowego. Zdaniem Spółki, przez części obiektów budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć w szczególności samodzielny lokal mieszkalny, w rozumieniu ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), lub lokal w rozumieniu ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gmin i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266, z późn. zm.; zwana dalej "ustawą ochronie praw lokatorów"). Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy o własności lokali, jest "wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych".

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o ochronie praw lokatorów, przez lokal należy rozumieć "lokal służący do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a także lokal będący pracownią służącą twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki". Właściwym więc wydaje się przyjęcie dla potrzeb niniejszego wniosku, że część obiektu budownictwa mieszkaniowego stanowi lokal mieszkalny rozumiany jako "wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych".

3.

Generalną zasadą VAT (patrz art. 5 ust. 1 pkt 1 z uwzględnieniem art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT) jest opodatkowanie każdej dostawy towarów oraz świadczenia usług. Ustawa VAT wprowadza jednocześnie katalog sytuacji, w których opodatkowanie dostawy towarów oraz świadczenia usług podlega zwolnieniu z VAT. Zwolnienie to obejmuje również dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego, przy czym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, zwolnienie nie obejmuje obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi do używania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jak wskazuje treść przytoczonych przepisów, intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem VAT dostawy mieszkań, które przed datą planowanej sprzedaży (dostawy) były choćby krótkotrwale zamieszkane (wykorzystywane na potrzeby mieszkaniowe) lub zostały zasiedlone. Zdaniem wnioskodawcy istotne jest więc powiązanie faktu zamieszkiwania lub zasiedlenia z konkretnym lokalem mieszkalnym. Jeżeli więc zmiany dokonane w budynku powodują, że dany lokal mieszkalny, który byt zamieszkiwany lub zasiedlony przestaje istnieć jako "wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb służących zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych", a niezależnie od tego lokalu powstaje "nowy" lokal (odrębny pod względem powierzchni, ścian odgraniczających od innych lokali, jakości itp.), wówczas brak jest możliwości powiązania faktu ewentualnego zamieszkiwania "starego" lokalu z lokalem "nowym". Zdaniem wnioskodawcy dostawa takiego "nowego" lokalu nie korzysta ze zwolnienia VAT z uwagi na brak elementu pierwszego zasiedlenia lub zamieszkiwania.

Zaznaczyć również należy, że przepis ustawy VAT determinujący zwolnienie z VAT (lub wyłączenie zwolnienia) dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego (lub ich części) jest przepisem szczególnym względem przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, określającego warunki zwolnienia towarów używanych. Należy więc uznać, że dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego (lub ich części) jest zwolniona z VAT, jeżeli obiekt ten (lub jego część) jest towarem używanym. Przy czym warunkiem uznania obiektu budownictwa mieszkaniowego (lub jego części) za towar używany (zwolniony z VAT) jest zasiedlenie (w rozumieniu ustawy VAT) lub zamieszkanie. Zdaniem Spółki oznacza to, że intencją ustawodawcy było wyłączenie ze zwolnienia VAT dostaw obiektów budownictwa mieszkaniowego (lub ich części), jeżeli dostawa realizowana jest na rynku pierwotnym. Uznanie więc, że okoliczności danej transakcji pozwalają na stwierdzenie, że transakcja realizowana jest na rynku pierwotnym, prowadzi do uznania, że dla potrzeb VAT sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT z wyłączeniem zwolnienia.

4.

Wnioskodawca dokonuje znaczących zmian w istniejącym budynku. Jak opisano w "stanie faktycznym", punktem wyjścia przy planowaniu projektu jest opracowanie nowego układu mieszkań, nie pokrywającego się z układem mieszkań według stanu przed przebudową.

W wyniku prowadzonych prac dojdzie do wyburzenia wszystkich ścianek działowych na danym piętrze. W ramach pięter pozostaną jedynie ściany konstrukcyjne, w których dokonane zostaną wybicia tak, aby zapewnić nowy układ mieszkań, klatki schodowej i windy.

Zdaniem Spółki, w wyniku wykonania opisanych wyżej prac budowlanych dojdzie do faktycznej "likwidacji" istniejących lokali mieszkalnych, rozumianych jako określony (dany, czy też istniejący) układ pomieszczeń służących realizacji potrzeb mieszkaniowych. W ich miejsce powstaną jakościowo nowe lokale mieszkalne niejako "w oderwaniu" od obecnie istniejących lokali mieszkalnych. W ocenie Spółki oznacza to, że dostawa nowych lokali mieszkalnych dotyczy mieszkań, które nie były wcześniej zasiedlone lub zamieszkałe. Wyłącza to, zdaniem Spółki, możliwość zastosowania zwolnienia w VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT. Przyjęcie powyższego stanowiska jest również zgodne z intencją ustawodawcy objęcia zwolnieniem VAT dostawy (sprzedaży) używanych obiektów budownictwa mieszkaniowego (ich części). Zdaniem Spółki, w wyniku planowanej sprzedaży dochodzi do transakcji na rynku pierwotnym. Z perspektywy nabywcy oraz sprzedawcy istotne są bowiem cechy charakterystyczne mieszkania nowego. Pewne znaczenie ma również fakt, że mieszkania te będą po raz pierwszy sprzedawane.

5.

Zdaniem wnioskodawcy, dostawa "nowych" lokali mieszkalnych, które będą usytuowane w granicach ograniczonych kubaturą budynku przed jego przebudową nie podlega zwolnieniu z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, ponieważ w wymienionej sytuacji sprzedaż dotyczy lokali, które nie były wcześniej zasiedlone lub zamieszkałe. 6. Zdaniem wnioskodawcy przytoczona wyżej argumentacja pozwala na pozytywną odpowiedź na zadane we wniosku pytanie. Dlatego też, zdaniem wnioskodawcy, w przypadku planowanej przez Spółkę sprzedaży (dostawy) lokali mieszkalnych nie znajduje zastosowania zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, ponieważ w wymienionej sytuacji sprzedaż dotyczy lokali, które nie były wcześniej zasiedlone lub zamieszkałe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl