IPPP1/443-651/09-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-651/09-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 31 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z duplikatu faktury VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z duplikatu faktury VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma jest najemcą rusztowań. Zgodnie z podpisaną umową najmu strony ustaliły rodzaj świadczonych usług oraz zasady ich rozliczania według różnych jednostek miary np. 1 kurs, m2, 1 kpl., mb, godz.

Umowa określa również, że fakturowanie opłat będzie następowało:

1.

za montaż i demontaż rusztowań - w dniu podpisania protokołu odbioru technicznego rusztowań.

2.

za wynajem rusztowań - każdego ostatniego dnia miesiąca i w dniu zakończenia umowy.

Na koniec każdego miesiąca wynajmujący wystawia najemcy fakturę, w której wykazuje m.in.:

1.

wynajem wg obmiaru (obmiar - załączony pod fakturę) - jednostka miary - ryczałt, ilość - 1, oraz okres najmu, którego dotyczy fakturowanie.

2.

za transport zewnętrzny - jednostka miary - sztuka, ilość - 1.

Załączony do faktury obmiar wyszczególnia m.in. rodzaj usługi, okres najmu, ilość dni, jednostki miary - zgodne z zapisami umowy (tzn. wynajem w m2, najem samochodu za kurs, elementy pozostałe za kpl., mb, m2), ilość jednostek miary itp

Otrzymany od Wynajmującego duplikat faktury zawiera następujące dane

* data wystawienia duplikatu 2009-06-19,

* data wystawienia faktury VAT 2009-02-28,

* data sprzedaży 2009-03-28

* opis wynajem wg obmiaru, ilość - 1, jm - rycz, okres najmu 2009-03-03 - 2009-03-28.

Do duplikatu faktury załączony jest obmiar z dnia 2009-02-28 obejmujący okres od 03.02.2009 do 28 lutego 2009 r.

Firma jako nabywca usługi nie skorygowała pomyłek występujących w duplikacie faktury tj. błędnej daty sprzedaży oraz błędnego okresu najmu, który określa za jaki okres rozliczono ryczałt - jednostkę miary. Również sprzedawca odmówił skorygowania ww. błędów fakturą korygującą.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku z dnia 09.09.2009 (data wpływu 14 września 2009 r.) Wnioskodawca podał, ze w okresie od 3 marca 2009 r. do 28 marca 2009 r. (okres z najmu duplikatu faktury) korzystał z usługi wynajmu rusztowań.

Ponadto w ewidencji księgowej Podatnik nie posiada oryginału faktury dokumentującej zakup usługi wynajmu w okresie od 3 marca 2009 r. do 28 marca 2008 r. jednak posiada fakturę wraz z protokołem za najem rusztowań za okres od 1 marca 2009 r. do 31 marca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy nabywca usługi może skorzystać z prawa odliczenia naliczonego podatku VAT wykazanego na duplikacie faktury, który zawiera: błędny okres sprzedaży oraz błędny okres najmu, za który rozliczono ryczałt, jeżeli ww. pomyłki nie zostały skorygowane przez nabywcę usługi notą korygująca ani przez sprzedawcę fakturą korygującą.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a)

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b)

w których kwota podatku wykazanego na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wskazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a)

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b)

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym. Ww. przepis ma również zastosowanie do duplikatów faktur według art. 88 ust. 3b ustawy o VAT. Ww. wady duplikatu faktury oraz brak skorygowania pomyłek notą korygującą przez nabywcę oraz przez sprzedawcę fakturą korygującą, nie są wymienione jako przesłanki uniemożliwiające odliczenie podatku VAT wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT. Zatem nabywca może odliczyć naliczony podatek VAT wykazany ww. duplikacie faktury.

Nabywca może skorzystać z prawa odliczenia naliczonego podatku VAT wykazanego na duplikacie faktury VAT, który zawiera: błędny okres sprzedaży oraz błędny okres najmu, za który rozliczono ryczałt - jednostkę miary mimo, że ww. pomyłki nie zostały skorygowane przez nabywcę notą korygującą ani przez sprzedawcę fakturą korygującą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - zwana dalej ustawą), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a)

z tytułu nabycia towarów i usług,

b)

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c)

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania (art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy)

Zgodnie z § 20 ust. 1, 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 - zwane dalej rozporządzeniem), jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka nabywa od kontrahenta usługę wynajmu rusztowań, która jest rozliczana w okresach miesięcznych, każdego ostatniego dnia miesiąca bądź w dniu zakończenia umowy. Zgodnie z oświadczeniem, w dokumentach księgowych Spółka posiada duplikat faktury VAT dokumentujący wynajem rusztowań w okresie od 3 marca 2009 r. do 28 marca 2008 r. jak również oryginał faktury dokumentujący wynajem rusztowań w okresie od 1 marca 2009 r. do 31 marca 2009 r. Zatem Wnioskodawca posiada dwie faktury dokumentujące nabycie usługi wynajmu w tym samym okresie, co jest sprzeczne z postanowieniami umowy zawartej z kontrahentem.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy należy uznać, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z duplikatu faktury. W omawianym przypadku nie zaistniały okoliczności do wystawienia duplikatu faktury za przedmiotowy okres. Spółka posiada w swojej ewidencji księgowej oryginał faktury za okres za który wystawiony został również duplikat. Należy zatem uznać, że nie zaistniały przesłanki do wystawienia duplikaty - oryginał faktury nie uległ zniszczeniu ani nie zaginął. Ponadto należy wskazać, że Spółka rozlicza się z kontrahentem w okresach miesięcznych więc za dany okres winna posiadać tylko jedną fakturę. Zatem przedmiotowy dokument nie jest duplikatem faktury w rozumieniu przepisów § 20 rozporządzenia zatem nie uprawnia Wnioskodawcy do dokonania odliczenia podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl