IPPP1/443-650/13-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-650/13-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 249 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja jest organizacją non-profit. Do głównych statutowych celów Fundacji należy:

1. Działanie na rzecz integracji cudzoziemców w społeczeństwie polskim;

2. Analiza niekorzystnych zjawisk społecznych, zakresu ich występowania wypracowanie programów zmierzających do ich usuwania w zakresie integracji międzykulturowej;

3. Pomoc prawna dla pokrzywdzonych;

4. Pomoc ofiarom katastrof klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojennych w kraju za granicą;

5. Promocja i organizacja wolontariatu;

6. Przeciwdziałanie patologiom społecznym;

7. Działalność charytatywna na rzecz osób potrzebujących;

8. Działalność na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

9. Działalność na rzecz rozwoju nauki, edukacji, oświaty i wychowania;

10. Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy w tym rozwój przedsiębiorczości, działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych opartych na współpracy z osobami fizycznymi i prawnymi.

Fundacja obecnie prowadzi kilka projektów finansowanych z funduszy europejskich i budżetu państwa. Projekty te finansowane są od 75% do 85% ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców lub Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Państw Trzecich oraz w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałej części ze środków własnych Fundacji. Władza Wdrażająca Programy Europejskie jako Instytucja Zarządzająca na poziomie krajowym środkami europejskimi nałożyła na Fundację obowiązek dołączenia do raportu finansowego kopię indywidualnej interpretacji potwierdzającej że Fundacja nie może odzyskać opłaconego podatku VAT (co jest warunkiem kwalifikalności podatku od towarów i usług). Uzyskanie takiej interpretacji jest zatem niezbędne do rozliczenia wydawanych środków i uzyskania dalszej części dofinansowania projektu. Środki z dotacji przechowywane są na wydzielonym dla projektu rachunku bankowym. Wszystkie wydatki ponoszone przez Fundacje w ramach realizowanych projektów związane są z działalnością statutową, nieopodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja jest uprawniona do odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektów finansowanych od 75% do 85% ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców lub Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Państw Trzecich oraz w 10% ze środków budżetu państwa a w pozostałej części ze środków własnych Fundacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja stoi na stanowisku, że nie jest uprawniona do odliczania lub odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego od 75% do 85% ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców lub Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Państw Trzecich oraz 10% ze środków budżetu państwa a w pozostałej części ze środków własnych Fundacji.

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż jako nie prowadząca działalności gospodarczej organizacja non-profit Fundacja nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowalny w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją non-profit, do której celów statutowych należy m.in. działanie na rzecz integracji cudzoziemców w społeczeństwie polskim. Wnioskodawca obecnie prowadzi kilka projektów finansowanych z funduszy europejskich i budżetu państwa. Projekty te finansowane są od 75% do 85% ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców lub Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Państw Trzecich oraz w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałej części ze środków własnych Fundacji. Środki z dotacji przechowywane są na wydzielonym dla projektu rachunku bankowym. Wszystkie wydatki ponoszone przez Fundacje w ramach realizowanych projektów związane są z działalnością statutową, nieopodatkowaną.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji wskazanych projektów. W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o VAT.

Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl