IPPP1/443-650/07-02a/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-650/07-02a/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania sprzedaży lokali mieszkalnych powstałych w nabytym przez Spółkę budynku, które mają być po raz pierwszy zasiedlone lub zamieszkałe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania sprzedaży lokali mieszkalnych powstałych w nabytym i nadbudowanym przez Spółkę budynku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność deweloperską. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej wnioskodawca nabył prawo użytkowania wieczystego gruntu, przy ulicy x w y, oraz własność posadowionego na gruncie budynku. Istniejący budynek był przed 1945 r. oficyną sześciokondygnacyjnej kamienicy czynszowej wzniesionej na początku XX wieku, z frontem od ulicy z. Po powojennej przebudowie ulicy z część frontową wyburzono, a oficynę przebudowano i przekształcono w budynek biurowy z wejściem od ulicy x. Według najlepszej wiedzy Spółki od końca lat 40-stych budynek był wykorzystywany na cele biurowe. Dokumentacja, w której posiadaniu jest Spółka wskazuje na fakt, że budynek ten stanowił budynek biurowy, przy czym Spółka nie dysponuje dokumentacją wskazującą na rzeczywiste wykorzystanie budynku z okresu przed przystosowaniem budynku do powojennych celów biurowych. W budynku znajduje się: na parterze - 9 lokali użytkowych, na I piętrze - 6 lokali użytkowych, na II piętrze - 6 lokali użytkowych, na III piętrze - 6 lokali użytkowych, na IV piętrze - 4 lokale użytkowe. Łączna powierzchnia użytkowa według inwentaryzacji to około 2.549,20 m2. W budynku znajduje się również nieużytkowy strych oraz piwnice wynajmowane na lokal gastronomiczny.

Budynek, jako używany został nabyty przez Spółkę przy zastosowaniu zwolnienia w VAT.

Zgodnie z profilem działalności Spółki, w przedmiotowym budynku dokonane zostaną istotne zmiany. Przede wszystkim zmieniony będzie charakter budynku z biurowego na mieszkalny (zgodnie z zakresem działalności Spółki w ramach budynku powstaną lokale mieszkalne, które będą oferowane klientom). Punktem wyjścia jest opracowanie nowego układu mieszkań, zgodnego z planem inwestycyjnym. Ilość planowanych mieszkań, jak również ich rozmieszczenie w ramach powierzchni danego piętra nie pokrywa się z ich układem bieżącym. Zgodnie z planami architektonicznymi, istniejące lokale użytkowe zostaną zastąpione lokalami mieszkalnymi.

Zgodnie z otrzymaną przez Spółkę opinią techniczną istniejący układ użytkowo - funkcjonalny tj.: liczne podziały wtórne dostosowane do potrzeb biurowych, nieliczne piony wodno - kanalizacyjne uniemożliwiające stworzenie nowych węzłów sanitarnych oraz nienormatywna klatka schodowa i brak windy nie dają możliwości adaptacji istniejącego układu użytkowo - funkcjonalnego dla potrzeb mieszkalnych. Zgodnie z wnioskami i zaleceniami wynikającymi z opinii budowlanej w przedmiotowym budynku konieczne jest: odciążenie stropów; wyburzenie ścian działowych i likwidacja istniejących lokali (z pozostawieniem ścian konstrukcyjnych i stropów), a w ich miejsce wykonanie nowych mieszkań funkcjonalnie i technicznie dostosowanych do obowiązujących przepisów; wykonanie nowych przyłączy i instalacji w budynku; przebudowa lub dobudowa klatki schodowej z nowym szybem windowym obsługującym nowe mieszkania, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.

W wyniku przeprowadzonych prac w budynku powstaną lokale mieszkalne w zmienionej konfiguracji: na parterze - 6 mieszkań, na I piętrze - 6 mieszkań, na II piętrze - 6 mieszkań, III piętrze 6, na IV piętrze 6 mieszkań łącznie 1.919,44m2 PUM. Nieużytkowe poddasze zostanie rozebrane a budynek nadbudowany dwiema kondygnacjami na każdej po 6 mieszkań, łącznie ok. 959,72 m2. Piwnice zostaną przebudowane i przeznaczone na pomieszczenia techniczne oraz komórki lokatorskie. Na placu przylegającym do istniejącego budynku wybudowany zostanie garaż podziemny. Budynek po pracach budowlanych będzie budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym z częścią parteru przeznaczoną na lokale użytkowe. W wyniku przeprowadzonych prac powstaną nowe lokale mieszkalne usytuowane:

1.

w istniejącym budynku;

2.

w części budynku (na piętrach), która ma zostać nadbudowana, w tym w ramach powierzchni rozebranego strychu.

Po zakończeniu inwestycji i odbiorze technicznym budynku przez organ nadzoru budowlanego, wnioskodawca sprzeda klientom powstałe w wyniku powyższych prac lokale mieszkalne. W dacie sprzedaży nastąpi prawne wyodrębnienie sprzedawanych lokali mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle faktu, że budynek był wybudowany na początku XX wieku jako kamienica czynszowa oraz uzyskał swoje przeznaczenie funkcjonalne jako budynek biurowy po powojennej przebudowie ulicy z i od końca lat czterdziestych XX wieku był wykorzystywany na cele biurowe, prawidłowe jest twierdzenie, że budynek lub jego części nigdy nie były zamieszkałe lub zasiedlone w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT. Pozytywna odpowiedź na to pytanie oznacza, że do sprzedaży lokali mieszkalnych powstałych w wyniku planowanych przez Spółkę prac budowlanych nie znajdzie zastosowania zwolnienie z VAT, o którym mowa wart. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Opisany budynek biurowy (jego części) nie był zamieszkały oraz nie był zasiedlony po raz pierwszy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.; dalej ustawa VAT"). W związku z powyższym do sprzedaży lokali mieszkalnych powstałych w wyniku przebudowy (nadbudowy) budynku nie znajdzie zastosowania zwolnienie VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10 tegoż artykułu, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. W myśl art. 2 pkt 14 ustawy VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W zakresie odpłatnej dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego i ich części, zasiedlonych lub zamieszkałych po raz pierwszy w rozumieniu ww. przepisów, zastosowanie znajdzie stawka VAT przewidziana dla sprzedaży lokali mieszkalnych.

Zdaniem Spółki ocena stanu faktycznego oraz analiza przepisów VAT mających wpływ na rozstrzygnięcie merytoryczne sprawy będącej przedmiotem wniosku musi być dokonana w sposób zapewniający realizację podstawowej zasady pewności obrotu oraz konstytucyjnej zasady państwa prawa. W tym znaczeniu, zdaniem Spółki, ewentualna konieczność poszukiwań historycznych sięgających okresu przedwojennego dla celów określenia aktualnej kwalifikacji sprzedawanych mieszkań na potrzeby VAT byłaby sprzeczna z zasadą pewności obrotu. Z uwagi bowiem na zniszczenia wojenne, dokumentacja budowlana budynków jest niekompletna.

Brak jest również spójności przepisów w tym zakresie z okresu przedwojennego oraz powojennego. Z uwagi na powyższe, zdaniem Spółki, ocena w tym zakresie powinna być dokonana na podstawie faktów pewnych, znajdujących oparcie w dokumentacji. Z uwagi na powyższe, zdaniem Spółki fakt, że po drugiej wojnie światowej (koniec lat 40 stych XX wieku) budynek został przystosowany do celów biurowych oraz był wykorzystywany na te cele w sposób nieprzerwany, pozwala na stwierdzenie, że do planowanej sprzedaży lokali mieszkalnych nie znajdzie zastosowania zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14C § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl