IPPP1/443-638/08-3/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-638/08-3/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2008 r. (data wpływu 4 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji otrzymanego rabatu retrospektywnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji otrzymanego rabatu retrospektywnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności jest handel hurtowy nabiałem.

Aby prowadzić działalność w tym zakresie zostały zawarte umowy handlowe z dostawcami towarów, które uzależniają warunki handlowe współpracy.

Warunki określają otrzymanie dodatkowych rabatów pod nazwą retrospektywne warunki handlowe, opusty, które są udzielane za terminowe płatności, stabilność odbiorów, za osiągnięty obrót, za wykonanie minimalnego planu sprzedaży, za wykonanie planu sprzedaży na wybrany produkt, za promocję produktu w sieciach.

Rabaty retrospektywne naliczane są w okresach miesięcznych, kwartalnych, rocznych i nie są związane z żadną konkretną dostawą tylko są sumą wszystkich dostaw w okresie.

Dostawca towaru sam określa wysokość planu sprzedaży, od której uzależnione są rabaty retrospektywne, opusty i wystawia informację księgową na podstawie której powinno wystawić się dokument rozliczeniowy.

Dotychczas w wyżej opisanej sytuacji wystawiana była faktura VAT.

W związku ze zmianą art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług kontrahenci Wnioskodawcy oczekują wystawienia noty księgowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób powinno być dokumentowane otrzymanie rabatu retrospektywnego.

Zdaniem Wnioskodawcy dowodem właściwym do udokumentowania transakcji otrzymania rabatu retrospektywnego, opustu od kontrahenta w przypadku opisanym w stanie faktycznym będzie nota księgowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przywołany przez Wnioskodawcę przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, nie znajduje w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania, gdyż opodatkowanie świadczonej usługi następuje zgodnie z art. 5 ustawy.

Biorąc pod uwagę fakt, iż wypłacane rabaty retrospektywne są w rozumieniu przepisów ustawy zapłatą za odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, należy stwierdzić, iż winny być udokumentowane fakturą.

Reasumując, w przedmiotowej sytuacji wypłacenie rabatu retrospektywnego winno być udokumentowane poprzez wystawienie faktury przez świadczącego usługę na rzecz nabywcy usług wypłacającego to wynagrodzenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl