IPPP1/443-636/10-4/AP - Stawka VAT dla usług instalacji systemów zabezpieczeniowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-636/10-4/AP Stawka VAT dla usług instalacji systemów zabezpieczeniowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 22 czerwca 2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 29 lipca 2010 r. (doręczone w dniu 3 sierpnia 2010 r.) pismem z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla świadczonych usług dotyczących lokali mieszkalnych - jest prawidłowe,

* stawki podatku VAT dla świadczonych usług dotyczących lokali użytkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla świadczonych usług.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu nr IPPP1/443-636/10-2/AP z dnia 29 lipca 2010 r. (doręczone 3 sierpnia 2010 r.) pismem z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi instalacji, montażu systemów zabezpieczeniowych, takich jak: systemy alarmowe, systemy telewizji przemysłowej, systemy sygnalizacji pożaru, dźwiękowe systemy ostrzegawcze, systemy domofonowe i wideodomofonowe, systemy kontroli dostępu. Ponadto wykonywane będą usługi montażu systemu przeciwpożarowego na parkingu pod budynkiem mieszkalnym.

W skład prac związanych z wykonaniem umowy wchodzić będą wszelkie czynności oraz materiały niezbędne do wykonania usługi montażu powyższych systemów, a cena określana w umowie będzie dotyczyć wykonania usługi jako całości świadczenia na rzecz zamawiającej firmy - tzn. bez rozgraniczenia wartości materiałów i wartości wykonanego montażu.

Na wystawionej przez Wnioskodawcę fakturze będzie uwzględniony produkt finalny, jakim jest montaż powyższego systemu. Dostawa materiałów i urządzeń oraz montaż instalacji spoczywają na wykonawcy usługi.

Usługa wykonywana będzie w budynkach mieszkalnych

* bezpośrednio dla końcowego odbiorcy

* bądź jako podwykonawca.

Montaż powyższych systemów zabezpieczeniowych Wnioskodawca zakwalifikuje na fakturze następująco: PKWiU 45.3 - roboty budowlane instalacyjne w budynkach mieszkalnych PKOB 11 (montaż, uruchomienie systemu... wartość łączna usługi).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) oraz w oparciu o art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT może Wnioskodawca zastosować stawkę 7% w stosunku do wymienionych wyżej instalacji, traktując ich montaż jako usługę instalacji w obiektach budowlanych i ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy wykonanie usługi instalacji systemów zabezpieczeniowych, tj. systemy alarmowe, systemy telewizji przemysłowej, systemy sygnalizacji pożaru, dźwiękowe systemy ostrzegawcze, systemy domofonowe i wideodomofonowe, systemy kontroli dostępu, systemy przeciwpożarowe, mieści się w ramach instalacji budowlanych zaliczonych do specjalistycznych robót budowlanych - dział 43 PKD w powiązaniu z PKWiU 45 (klasyfikacji obowiązującej dla celów VAT) - roboty budowlane instalacyjne.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 ustawy. Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 7% stawkę VAT.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym w myśl ust. 12a powołanego artykułu rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264... z zastrzeżeniem ust. 12b. Natomiast art. 41 ust. 12b ustawy o VAT stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m#178;,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa 150 m#178;.

Zgodnie z ust. 12c art. 41 powołanej ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (7%) stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, w myśl § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującego od 1 stycznia 2010 r., w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12, a także obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie będą objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w powyżej przytoczonych przepisach wynika, że 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: robót budowlanych, remontu czy robót konserwacyjnych, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Ponadto, klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT jest PKWiU. Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1753) do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z PKWiU w dziale 45 mieszczą się m.in. roboty budowlane, tj. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamenty, wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy o statystyce publicznej umożliwiają zakwalifikowanie instalacji powyższych systemów do robót budowlanych na podstawie klasyfikacji zawartych w PKD (Polska Klasyfikacja Działalności z 2007 r.):

* 43.21.Z - wykonywanie instalacji elektrycznych dla systemów bezpieczeństwa, takich jak alarmy przeciwwłamaniowe i przeciwpożarowe,

w powiązaniu z PKWiU (dla celów VAT nadal obowiązujący):

* 45.31.21 - roboty związane z instalowaniem przeciwpożarowych systemów alarmowych,

* 45.31.4 - roboty budowlane instalacyjne elektryczne - pozostałe,

* 45.31.2 - wykonywanie instalacji elektrycznych sygnalizacyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi dotyczące montażu, instalacji, konserwacji powyższych instalacji mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45 i będą wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub w lokalach mieszkalnych. Zatem, skoro usługa zakwalifikowana jest do grupowania 45 i wykonywana jest w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego to do całej wartości usługi Spółka może zastosować 7% stawkę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług dotyczących lokali mieszkalnych oraz za nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług dotyczących lokali użytkowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności sprecyzowany został odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy.

I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź możliwość zastosowania zwolnienia od podatku.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - w myśl ust. 12a powyższego artykułu - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy o VAT stanowi zaś, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (ust. 12c cyt. artykułu).

Ponadto, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach, tj. w art. 41 ust. 12-12c oraz § 37 cyt. rozporządzenia wynika, że obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT znajduje zastosowanie jedynie w odniesieniu do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, lecz nie znajduje zastosowania w odniesieniu do lokali użytkowych. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż uznanie danego budynku za obiekt budownictwa mieszkaniowego skutkuje tym, że wszelkie roboty budowlane związane z tymże budynkiem lub jego częścią, z wyłączeniem lokali użytkowych, korzystają z obniżonej, tj. 7% stawki podatku VAT.

W celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędnym jest zatem określenie, czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje - mieszkalne czy użytkowe. Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Zgodnie zatem z art. 2 ust. 2 ww. ustawy samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Natomiast w myśl ust. 4 cyt. przepisu, do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane "pomieszczeniami przynależnymi".

Treść powyższych przepisów wskazuje na wyraźne rozróżnienie pomiędzy pomieszczeniami pomocniczymi, które związane są z izbą lub zespołem izb przeznaczonych na pobyt stały w sposób funkcjonalny, polegający na wykorzystaniu całej przestrzeni bezpośrednio dla zaspokajania mieszkaniowych potrzeb ludzi, a pomieszczeniami przynależnymi, które chociaż w sensie prawnym stanowią część lokalu mieszkalnego, jednak w sensie funkcjonalnym służą do zaspokajania innych niż mieszkaniowe potrzeb ludzi.

W świetle powyższych uregulowań stwierdzić należy, iż parking podziemny, jako wydzielone miejsce przeznaczone do parkowania samochodów, stanowi pomieszczenie przynależne (tj. lokal użytkowy). Podkreślić należy, iż nie stanowi on lokalu mieszkalnego czy pomieszczenia służącego bezpośredniemu zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Tym samym z opodatkowania preferencyjną stawką podatku 7% wyłączone zostały m.in. roboty budowlano-montażowe prowadzone w parkingu podziemnym stanowiącym lokal użytkowy.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza wykonywać usługi instalacji, montażu systemów zabezpieczeniowych, takich jak: systemy alarmowe, systemy telewizji przemysłowej, systemy sygnalizacji pożaru, dźwiękowe systemy ostrzegawcze, systemy domofonowe i wideodomofonowe, systemy kontroli dostępu. Ponadto wykonywane będą usługi montażu systemu przeciwpożarowego na parkingu pod budynkiem mieszkalnym. W skład prac związanych z wykonaniem umowy wchodzić będą wszelkie czynności oraz materiały niezbędne do wykonania usługi montażu powyższych systemów, zaś cena określana w umowie będzie dotyczyć wykonania usługi jako całości świadczenia na rzecz zamawiającej firmy - tzn. bez rozgraniczenia wartości materiałów i wartości wykonanego montażu. Na wystawionej przez Spółkę fakturze będzie uwzględniony produkt finalny, jakim jest montaż ww. systemu. Dostawa materiałów i urządzeń oraz montaż instalacji spoczywają na wykonawcy usługi. Montaż powyższych systemów zabezpieczeniowych Spółka kwalifikuje na fakturze następująco: PKWiU 45.3 - roboty budowlane instalacyjne w budynkach mieszkalnych PKOB 11.

W tym miejscu zauważyć należy, iż zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.). Spółka klasyfikuje świadczone usługi w grupowaniu PKWiU 45.31 - Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego.

Zgodnie z cyt. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w sekcji F w dziale 45 wymienione zostały usługi, które stanowią roboty budowlane i obejmują:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Skoro więc Spółka klasyfikuje świadczone usługi w zakresie instalacji, montażu systemów zabezpieczeniowych, takich jak systemy alarmowe, systemy telewizji przemysłowej, systemy sygnalizacji pożaru, dźwiękowe systemy ostrzegawcze, systemy domofonowe i wideodomofonowe, systemy kontroli dostępu, w grupowaniu PKWiU 45.31, usługi te mieszczą się niewątpliwie w kategorii robót budowlanych.

W tym miejscu podkreślić należy, że sam fakt wykonania przedmiotowych usług klasyfikowanych w dziale 45 PKWiU w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym wg PKOB w dziale 11 - Budynki mieszkalne, nie stanowi jednoznacznej przesłanki do zastosowania do całej wartości usługi stawki podatku VAT 7%. Zgodnie bowiem z powołanymi powyżej przepisami ustawy o VAT oraz ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., opodatkowaniu stawką VAT 7% podlega świadczenie robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych, do których należą m.in. parkingi podziemne.

Tym samym stawka podatku w wysokości 7% znajdzie zastosowanie do usług wykonywania przedmiotowych instalacji świadczonych dla lokali mieszkalnych. Natomiast powyższe czynności wykonywane w lokalach niemieszkalnych, tj. w lokalach użytkowych, będą opodatkowane podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Reasumując, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż "skoro usługa zakwalifikowana jest do grupowania 45 i wykonywana jest w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego to do całej wartości usługi Spółka może zastosować 7% stawkę VAT", bowiem jak zostało wyżej wykazane opodatkowaniu stawką w wysokości 7% podlega świadczenie robót budowlano-montażowych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyjątkiem jednakże lokali użytkowych. Zatem preferencyjna 7% stawka podatku będzie miała zastosowanie do usług dotyczących lokali mieszkalnych, natomiast w odniesieniu do usług dotyczących lokali użytkowych, jakimi niewątpliwie są parkingi podziemne, pomimo że jak wskazuje Spółka, mieszczą się one w obiektach budownictwa mieszkaniowego, właściwe będzie zastosowanie podstawowej stawki podatku VAT 22%, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe w części dotyczącej świadczonych usług dotyczących lokali mieszkalnych, oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej lokali użytkowych.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionych przez Spółkę klasyfikacji świadczonych usług. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniego grupowania nie są kompetentne organy podatkowe. Uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę i to jego obciążają wszelkie konsekwencje z tego tytułu.

Z uwagi na fakt, iż tut. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU oraz do klasyfikacji obiektów budowlanych, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl