IPPP1-443-632/09-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-632/09-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, zamierza zawrzeć z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych (MJWPU) umowę o dofinansowane projektów wykonywanych w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem głównym programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej. Projekty mają co do zasady charakter szkoleniowy i będą przeprowadzane nieodpłatnie tj. wnioskodawca nie będzie otrzymywał od uczestników szkoleń żadnego wynagrodzenia w związku z organizacją szkoleń. W ramach projektu wnioskodawca przeprowadzi między innymi następujące działania: zatrudni specjalistów przygotowujących i prowadzących szkolenie lub inne czynności w ramach projektu, wynajmie pomieszczenia i sale wykładowe, zapewni wyżywienie uczestnikom szkoleń (zakup w obiektach gastronomicznych), zapewni bazę noclegową dla uczestników szkoleń spoza miejsca zamieszkania (zakup w obiektach noclegowych), zatrudni na umowę zlecenie inne firmy szkoleniowe do przeprowadzenia specjalistycznych szkoleń w ramach projektu, przygotuje materiały szkoleniowe, przygotuje i przeprowadzi kampanię promocyjną projektu, przeprowadzi badania i analizy potrzebne do realizacji projektu.

W związku z realizacją projektu wnioskodawca poniesie koszty wskazanych powyżej działań. Na podstawie zawartej umowy MJWPU przyzna wnioskodawcy dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu w wysokości całkowitych wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach projektu. Otrzymana dotacja stanowi dotację w rozumieniu art. 106 ustawy o finansach publicznych. Łączna kwota otrzymanej dotacji z tytułu realizacji projektu nie przekracza kwoty faktycznie poniesionych kosztów tego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, będąca płatnikiem VAT czynnego, wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego przy wydatkach związanych z realizacją projektu.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę VAT naliczonego. W związku z realizacją projektu wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT. Z uwagi na to, że towary i usługi nabywane przez wnioskodawcę w celu realizacji projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, nie przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich nabyciu. Otrzymana dotacja nie stanowi zapłaty ceny z tytułu świadczenia przez wnioskodawcę jakichkolwiek usług lecz stanowi dofinansowanie (zwrot) wydatków na towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu. Otrzymany zatem ewentualny w przyszłości zwrot poniesionych kosztów projektu nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, bowiem nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych tym podatkiem, wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zwrot kosztów nie jest także odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tejże ustawy. Tym samym nie może stanowić obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Dotacja to nie wynagrodzenie za świadczone usługi a jedynie zwrot kosztów, zatem nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższy przepis stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku, w związku z realizacją projektu wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając na względzie okoliczności przedstawione we wniosku oraz na podstawie cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż wnioskodawca nie ma prawa do odliczania podatku VAT naliczonego przy wydatkach związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl