IPPP1-443-630/09-2IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-630/09-2IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług opodatkowania usługi wynajmu hali sportowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi wynajmu hali sportowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik w latach 2005-2008 wynajmował halę sportową z przeznaczeniem do prowadzenia zajęć sportowych (piłka nożna halowa) Towarzystwu F. Szkoła z tego tytułu wystawiała Towarzystwu F. faktury VAT z 22% stawką podatku VAT.

Jak wynika z odpisu pełnego KRS Towarzystwo F. działa w formie Stowarzyszenia Kultury Fizycznej, którego celem jest m.in. popularyzacja futsalu jako nowej dyscypliny sportowej. Z powyższego dokumentu wynika, że nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego oraz brak jest wpisu w części dotyczącej przedmiotu działalności statutowej organizacji pożytku publicznego. W dniu 6 listopada 2008 r., Pan S., Prezes Towarzystwa F., zwrócił się do Szkoły z pismem o zwrot nienależnie naliczonego i pobranego podatku VAT. W piśmie powołuje się na wyrok Europejskiego Trybunału 7 Sprawiedliwości z dnia 16 października 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szkoła powinna naliczać i pobierać podatek VAT od usługi wynajmu hali sportowej Towarzystwu F....

Analizując art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług oraz załącznik Nr 4 do tejże ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy UE Nr 112/2006 należy wnioskować, iż Szkoła powinna naliczać i pobierać podatek VAT od wynajmu hali sportowej Towarzystwu F., gdyż zwolnienie od podatku VAT usług związanych ze sportem dotyczy podmiotów, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków. Natomiast wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16 października 2008 r. stwierdza, iż zwolnienie z podatku VAT może dotyczyć organizacji świadczących usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, również wówczas gdy nabywcą usługi jest ta organizacja, ale tylko w przypadku, gdy faktycznym beneficjentem tych usług są osoby fizyczne uprawiające sport. Jednak warunkiem jest, aby organizacja ta nie była nastawiona na osiąganie zysku. Jak wynika z odpisu KRS Towarzystwo F. nie jest organizacją pożytku publicznego, czyli nie jest organizacją typu non profit, w związku z powyższym zwolnienie nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 41 ust. 2-12c, art. 83 ustawodawca przewidział obniżenie stawek podatku do wysokości 0% i 7% na dostawę towarów i usług wymienionych w tych przepisach. Obniżoną stawkę podatku dla niektórych towarów i usług przewidują również, wydane na podstawie ustawy, przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), tj. od § 6 do § 12.

Jednocześnie dla dostawy niektórych towarów i usług określono, na podstawie art. 43 ustawy jaki rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) - od § 13 do § 17 zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że na podstawie art. 43 ust. 1 pk1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4. W załączniku tym, w poz. 11 wymieniono między zwolnienie innymi usługi związane ze sportem i rekreacją, ale z zastrzeżeniem, iż zwolnienie to dotyczy tylko usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Zwolnienie to zatem nie dotyczy Podatnika, gdyż nie jest podmiotem wymienionym w wyżej wymienionym przepisie.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca wynajmuje halę sportową Towarzystwu F.

Czynność wynajmu hali sportowej, z uwagi na to, iż nie została ujęta w czynnościach, co do których stosuje się obniżoną stawkę podatku, ani też nie przewidziano dla niej zwolnienia z podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Podatnika w sprawie opodatkowania usługi wynajmu hali sportowej stawką podatku w wysokości 22% uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl