IPPP1-443-63/10-4/PR - Prawo do odzyskania podatku VAT z premii pieniężnych za intensyfikację sprzedaży towarów, stałe zwiększanie zamówień i promowanie towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-63/10-4/PR Prawo do odzyskania podatku VAT z premii pieniężnych za intensyfikację sprzedaży towarów, stałe zwiększanie zamówień i promowanie towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 16 lutego 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej otrzymanie premii pieniężnej za intensyfikację sprzedaży towarów przez kupującego, stałe zwiększanie zamówień oraz promowanie towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej otrzymanie premii pieniężnej za intensyfikację sprzedaży towarów przez kupującego, stałe zwiększanie zamówień oraz promowanie towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawca") świadczy usługi handlowe i marketingowe na rzecz spółek z grupy kapitałowej. W ramach tych usług Sp. z o.o. nawiązuje kontakty handlowe z potencjalnymi odbiorcami (dalej: dystrybutorami) wyrobów spółek, ustala warunki współpracy, negocjuje ceny. Ponadto Sp. z o.o. zobowiązała się do prowadzenia działań wspomagających wzrost sprzedaży wyrobów spółek poprzez reklamę, promocję, a także opracowywanie i wdrażanie systemów wynagradzania dystrybutorów za intensyfikację sprzedaży wyrobów spółek.

Wnioskodawca podpisał umowy o współpracy w zakresie dystrybucji mięsa i przetworów mięsnych. Stronami umów są dystrybutorzy i spółki z grupy reprezentowane przez Sp. z o.o., który występuje w ich imieniu i własnym. Przedmiotem tych umów jest ustalenie zasad współpracy, warunków dostaw wyrobów spółek z grupy oraz ustalenie zasad wynagradzania dystrybutorów za intensyfikację sprzedaży wyrobów spółek.

Zgodnie z zapisami tych umów, Sp. z o.o. zobowiązała się wypłacić kupującym (dystrybutorom) wynagrodzenie za intensyfikację sprzedaży towarów przez kupującego, stałe zwiększanie zamówień oraz promowanie towarów.

Wynagrodzenie jest uzależnione od wielkości obrotów i naliczane od cen netto towarów sprzedanych kupującemu w danym miesiącu kalendarzowym. Jego wysokość uzależniona jest od spełnienia warunków i wynosi od 2 % (jeżeli sprzedaż w danym miesiącu utrzymana została na tym samym poziomie jak sprzedaż w takim samym miesiącu rok wcześniej) do 5 % (jeżeli sprzedaż wzrośnie o 30 % w stosunku do miesięcznej sprzedaży z tego samego miesiąca poprzedniego roku).

Dodatkowo Sp. z o.o. zobowiązała się wypłacić kupującemu miesięczne wynagrodzenie za utrzymanie towarów Spółek w ciągłej sprzedaży, w wysokości 2 % cen netto towarów sprzedanych kupującemu w danym miesiącu kalendarzowym. Wypłata wynagrodzenia za intensyfikację sprzedaży dokonywana jest na podstawie faktur VAT wystawianych na spółkę przez dystrybutorów. Podatek VAT zawarty w tych fakturach stanowi dla spółki podatek naliczony.

Spółka zamierza zawierać podobne umowy w przyszłości. Spółka zawierała z dystrybutorami umowy w przeszłości. W umowach tych postanowiono, że w celu zmotywowania dystrybutorów do zintensyfikowania sprzedaży towarów spółek należących do grupy, Wnioskodawca wypłaci dystrybutorom wynagrodzenie za wykonanie miesięcznego i kwartalnego planu sprzedaży. Wynagrodzenie ustalone było jako procentowy udział w cenie netto towarów sprzedanych przez Spółki z grupy danemu dystrybutorowi. Kwestie opodatkowania podatkiem VAT wypłat wynagrodzenia, wynikającego z zawartych wówczas umów, były przedmiotem wydanych Wnioskodawcy interpretacji.

Spółka otrzymała interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2007 r., sygn. IPPP1-443-569/07-2/AK, w której Minister Finansów stwierdził, że wypłata wynagrodzenia przez Sp. z o.o. na rzecz dystrybutorów w zamian za realizację określonego planu sprzedaży (miesięcznego i kwartalnego) towarów spółek należących do grupy należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy VAT, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie spółka otrzymała interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 25 marca 2008 r., sygn. IPPP1/443-163/08-2/SM, w której Minister Finansów uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe i potwierdził, że ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturach otrzymanych od dystrybutorów. Obie ww. interpretacje indywidualne dotyczyły zaistniałego stanu faktycznego.

Na podstawie tych interpretacji, działając zgodnie z zasadą zaufania do organów podatkowych, spółka zawierała kolejne umowy z dystrybutorami.

Ponadto, w nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wyraźnie zaznaczył, iż wypłacane wynagrodzenie za usługi opisane w stanie faktycznym nie jest wynagrodzeniem za osiągnięcie obrotów z tytułu nabyć określonej ilości towarów w określonym czasie. Jest ono wypłacane w zamian za świadczenie przez Kupujących usług na rzecz Wnioskodawcy. Wynagrodzenie to jest wprawdzie kalkulowane podobnie jak premia (czyli procent zrealizowanych między stronami umowy obrotów w danym okresie), co nie zmienia jednak jego charakteru. Jest ono odpłatnością za konkretne czynności, świadczone na rzecz Spółki. Wnioskodawca wypłaca Kupującym wynagrodzenie w zamian za wykonywanie przez nich następujących czynności:

*

intensyfikację sprzedaży Towarów (zdefiniowanych jako przetworzone produkty mięsne lub drobiowe, wyprodukowane przez Spółki z Grupy) przez Kupujących, stałe zwiększanie zamówień oraz promowanie towarów (jedna z umów stanowi natomiast, że wynagrodzenie należne jest za osiągnięcie sukcesu w sprzedaży Towarów, w tym wykonanie miesięcznej wielkości sprzedaży Towarów zgodnie z tabelą progową);

*

utrzymywanie Towarów w ciągłej sprzedaży oraz dokonywanie terminowej zapłaty za produkty będące przedmiotem dostawy;

*

część umów dodatkowo zobowiązuje Kupujących do zapewnienia właściwego magazynowania Towarów w celu utrzymania ich należytej jakości; utrzymywania optymalnych stanów magazynowych Towarów, weryfikowanych w zależności od aktualnej w danym czasie sytuacji rynkowej; a także do starannego eksponowania Towarów i prowadzenia ich ciągłej sprzedaży;

*

pozostałe umowy stanowią, że Kupujący zobowiązani są do rozwoju zintegrowanej sieci dystrybucji produktów mięsnych w całym kraju, co pozwoli im zwiększać obroty Towarami nabywanymi od Spółek z Grupy. Ponadto są oni zobowiązani do prowadzenia działań w celu zwiększenia ilości i wartości nabywanych od Spółek Towarów, a także do tworzenia struktur organizacyjnych i dodatkowych instrumentów marketingowych, które pozwolą zwiększyć wartość obrotów ze Spółkami. Oprócz tego Umowy te obligują ich do opracowywania w ramach wynagrodzenia za intensyfikację sprzedaży, katalogów produktów o zasięgu krajowym i do udzielania Spółce prawa do zamieszczania w nich reklam. Te same umowy przewidują ponadto, że wynagrodzenie będzie również płatne w zamian za utrzymywanie określonej liczby asortymentów Towarów w stałych ofertach sprzedaży przez Kupującego;

*

Większość Umów zawiera postanowienia dotyczące ustalania wynagrodzenia zarówno z tytułu intensyfikacji sprzedaży Towarów (zdefiniowanych jako przetworzone produkty mięsne lub drobiowe, wyprodukowane przez Spółki z Grupy) jak również regulacje dotyczące ustalania wynagrodzenia z tytułu intensyfikacji sprzedaży Mięsa, stałe zwiększanie zamówień Mięsa oraz jego promowanie.

Jak wynika z powyższego Spółka wypłaca Kupującym wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez nich wielu czynności, których celem jest intensyfikacja sprzedaży produktów Spółek z Grupy. Przeważającą cechą tych usług są czynności o charakterze reklamowo-marketingowym klasyfikowane pod symbolem PKWiU 73. Spółka jednocześnie pragnie podkreślić, że wypłacane przez nią wynagrodzenie jest płatnością za usługi o charakterze złożonym. W związku z tym nie jest możliwe wskazanie jednego symbolu PKWiU obejmującego wszelkie czynności wykonywane przez Kupujących. Ponadto Spółka pragnie zauważyć, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest zatem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU.

Wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę nie stanowi zniżki od ustalonej ceny produktów sprzedawanych przez Spółki z Grupy. Jego wypłata jest uzależniona od określonego asortymentu towarów nabywanych przez Kupujących. Zgodnie z Umowami osobne wynagrodzenie dotyczy usług związanych z dostawami Towarów (zdefiniowanych jako przetworzone produkty mięsne lub drobiowe, wyprodukowane przez Spółki z Grupy) oraz usług związanych z dostawami Mięsa (zdefiniowanego jako wieprzowe, wołowe i drobiowe mięso świeże i mrożone).

Jak już wielokrotnie podkreślano wypłata wynagrodzenia przez Spółkę związana jest ze świadczeniem przez Kupujących usług intensyfikacji sprzedaży. Zasadą jest, że wypłata wynagrodzenia następuje wtedy, gdy Kupujący zrealizuje obrót produktami Spółek z Grupy na poziomie nie mniejszym niż miesięczna sprzedaż z tego samego miesiąca poprzedniego roku a także wtedy, gdy towary tych Spółek są w ciągłej sprzedaży u Kupującego. Jeżeli zatem Kupujący osiągnie niższy obrót wynagrodzenie nie jest wypłacane. Nieosiągnięcie zakładanego obrotu oznacza bowiem, że Kupujący nie wywiązał się ze swoich obowiązków związanych z wykonywaniem usług na rzecz Spółki. W obecnej sytuacji gospodarczej prowadzenie akcji promocyjnych oraz wykonywanie innych czynności stymulujących sprzedaż jest obowiązkowym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Strony Umowy założyły zatem, że jeżeli Kupujący zrealizuje minimalne progi obrotu produktami Spółek z Grupy oznaczało to będzie, że działania promocyjne (oraz inne czynności w zakresie intensyfikacji sprzedaży) zostały podjęte. Jednocześnie im działania nastawione na stymulację sprzedaży będą skuteczniejsze, obrót realizowany przez Kupujących będzie wyższy, a w konsekwencji będą oni uprawnieni do żądania od Spółki wyższego wynagrodzenia.

Spółka pragnie podkreślić, że umowy zawarte z Kupującymi przewidują również inne sankcje za niewykonanie albo nienależyte wykonanie usług przez Kupujących.

Zgodnie z umowami, jeżeli Kupujący w sposób uporczywy lub rażący narusza jej postanowienia, Spółka ma prawo do rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym. Ponieważ wykonywanie określonych czynności przez Kupujących polegających na intensyfikacji sprzedaży należy do podstawowych obowiązków Kupujących, Spółka ma prawo do rozwiązania umowy w sytuacji, gdy nie wywiązują się oni ze swoich zobowiązań.

Niektóre umowy wskazują również wprost, że jeżeli w czasie obowiązywania konkretnej umowy Kupujący zaprzestanie zamawiania Towarów od Spółek z Grupy lub miesięczne obroty nie przekroczą 70 % planu sprzedaży, Spółka może zrezygnować ze współpracy z Kupującym poprzez rozwiązanie umowy ze skutkiem natychmiastowym. Inne umowy zawierają natomiast postanowienia, że jeżeli w czasie ich obowiązywania Kupujący lub którykolwiek z jego Partnerów zaprzestanie zamawiania Towarów i Mięsa od Spółek z Grupy, a przerwa w tych zamówieniach będzie dłuższa niż 14 dni, Spółka może zrezygnować ze współpracy z Kupującym i Partnerami poprzez rozwiązanie niniejszej Umowy ze skutkiem natychmiastowym (chyba że Kupujący pisemnie powiadomi Spółkę o konieczności przerwy w składaniu zamówień, usprawiedliwionej szczególnymi okolicznościami handlowymi, a Spółka taką przerwę zaakceptuje).

Umowy zawierane przez Spółkę z Kupującymi zawierają ponadto postanowienia zgodnie, z którymi Spółce przysługuje prawo do zmniejszenia albo do niewypłacenia wynagrodzenia z tytułu usług intensyfikacji sprzedaży świadczonych przez Kupujących w sytuacji, gdy Kupujący nie dokonują terminowej zapłaty za sprzedane w danym miesiącu Towary i Mięso.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez spółkę od dystrybutorów faktur VAT dokumentujących należne dystrybutorom wynagrodzenie za intensyfikację sprzedaży.

Zdaniem Spółki, jest ona uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od dystrybutora faktur VAT dokumentujących należne im wynagrodzenie za intensyfikację sprzedaży.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, pod warunkiem, że nie występują przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o VAT, a zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem w celu ustalenia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej wynagrodzenie dystrybutorów decydujące znaczenie ma fakt, czy podlega ono opodatkowaniu.

Jak wskazano w treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1-443-569/07-2/AK, wydanej na wniosek Spółki, wypłacone wynagrodzenie związane jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego takie wynagrodzenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Organ podatkowy wskazał, że pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Ponadto należy podkreślić, że okolicznością przemawiającą za tym, że dystrybutorzy otrzymujący wynagrodzenie świadczą usługi w rozumieniu ustawy o VAT jest nie tylko to, że jego wypłata wiąże się z utrzymaniem lub wzrostem poziomu sprzedaży, ale również to, że umowy z dystrybutorami wprost wskazują, że wypłata premii następuje w zamian za "osiągnięcie sukcesu w sprzedaży towarów", czy też za "intensyfikację sprzedaży towarów przez kupującego, stałe zwiększanie zamówień oraz promowanie towarów".

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż podatek od towarów i usług wykazany w fakturze otrzymanej od kontrahenta, dokumentującej należne mu wynagrodzenie (w wysokości wynikającej z zawartej umowy) jest dla wnioskodawcy podatkiem naliczonym, o który ma prawo pomniejszyć swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

W przedmiotowej sprawie cytowany wyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajdzie zastosowania, tj. nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktury z tytułu premii pieniężnej.

Stanowisko Wnioskodawcy podziela Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach: z dnia 9 listopada 2009 r., nr IPPP3-443-712/09-6/JF, z dnia 2 listopada 2009 r., nr IPPP1-443-624/09-4/JB; Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 3 listopada 2009 r., nr ITPP2/443-680b/09/AJ oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w Interpretacji z dnia 5 października 2009 r., nr ILPP1/443-787/09-6/MT, a także ww. wydanych na wniosek spółki. Stanowisko odmienne byłoby sprzeczne z zasadą neutralności VAT, stanowiącą fundamentalne prawo podatnika jakim jest odliczanie podatku naliczonego. Zasada ta wynika z charakteru podatku od towarów i usług, który jako podatek pośredni co do zasady nie powinien obciążać podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami, a jedynie konsumentów. Konieczność przestrzegania tej zasady w systemach podatkowych państw członkowskich szczególnie wyraźnie podkreślana jest przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w swoich orzeczeniach wielokrotnie wskazywał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone po to, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie, w toku jego działalności gospodarczej.

Ponadto, kierując się ogólnymi zasadami konstytucyjnymi (z zasadą demokratycznego państwa prawa na czele), zasadami działania organów podatkowych w sposób budzący zaufanie do nich, trudno sobie wyobrazić sytuację, gdy podatnik ponosić będzie negatywne konsekwencje zastosowania się do otrzymanej interpretacji indywidualnej. W sytuacji, gdy zdarzenia zaistniałe po otrzymaniu interpretacji indywidualnej są identyczne jak we wcześniej złożonym wniosku. Oznaczałoby to, że Wnioskodawca przy takich samych zdarzeniach do pewnego momentu jest chroniony (zdarzenia zaistniałe do dnia złożenia wniosku), a następnie traci tę ochronę, mimo że ani stan faktyczny, ani stan prawny nie uległ zmianie. Przyjęcie zatem odmiennego stanowiska byłoby również sprzeczne z zasadami konstytucyjnymi.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz na podstawie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi handlowe i marketingowe na rzecz spółek z grupy kapitałowej. W ramach tych usług Spółka nawiązuje kontakty handlowe z potencjalnymi odbiorcami wyrobów spółek, ustala warunki współpracy, negocjuje ceny. Ponadto zobowiązała się również do prowadzenia działań wspomagających wzrost sprzedaży wyrobów spółek poprzez reklamę, promocję, a także opracowywanie i wdrażanie systemów wynagradzania dystrybutorów za intensyfikację sprzedaży wyrobów spółek. Wnioskodawca podpisał umowy o współpracy w zakresie dystrybucji mięsa i przetworów mięsnych, w których stronami są dystrybutorzy i spółki z grupy. Zgodnie z zapisami umów, Spółka zobowiązała się wypłacić kupującym (dystrybutorom) wynagrodzenie za intensyfikację sprzedaży towarów przez kupującego, stałe zwiększanie zamówień oraz promowanie towarów. W umowach tych postanowiono, że w celu zmotywowania dystrybutorów do zintensyfikowania sprzedaży towarów spółek należących do grupy, Wnioskodawca wypłaci dystrybutorom wynagrodzenie za wykonanie miesięcznego i kwartalnego planu sprzedaży. Wynagrodzenie ustalone jest jako procentowy udział w cenie netto towarów sprzedanych przez Spółki z grupy danemu dystrybutorowi.

Ponadto, Wnioskodawca podkreślił, iż wypłacane wynagrodzenie za usługi opisane w stanie faktycznym nie jest wynagrodzeniem za osiągnięcie obrotów z tytułu nabyć określonej ilości towarów w określonym czasie. Jest ono wypłacane w zamian za świadczenie przez Kupujących usług na rzecz Wnioskodawcy. Pomimo, iż wynagrodzenie to jest wprawdzie kalkulowane podobnie jak premia (czyli procent zrealizowanych między stronami umowy obrotów w danym okresie), jest ono odpłatnością za konkretne czynności, świadczone na rzecz Spółki.

Wnioskodawca wypłaca Kupującym wynagrodzenie w zamian za wykonywanie przez nich takich czynności jak: intensyfikację sprzedaży Towarów przez Kupujących, stałe zwiększanie zamówień oraz promowanie towarów (jedna z umów stanowi natomiast, że wynagrodzenie należne jest za osiągnięcie sukcesu w sprzedaży Towarów, w tym wykonanie miesięcznej wielkości sprzedaży Towarów zgodnie z tabelą progową), utrzymywanie Towarów w ciągłej sprzedaży oraz dokonywanie terminowej zapłaty za produkty będące przedmiotem dostawy. Część umów dodatkowo zobowiązuje Kupujących do zapewnienia właściwego magazynowania Towarów w celu utrzymania ich należytej jakości; utrzymywania optymalnych stanów magazynowych Towarów, weryfikowanych w zależności od aktualnej w danym czasie sytuacji rynkowej; a także do starannego eksponowania Towarów i prowadzenia ich ciągłej sprzedaży. Pozostałe umowy stanowią, że Kupujący zobowiązani są do rozwoju zintegrowanej sieci dystrybucji produktów mięsnych w całym kraju, co pozwoli im zwiększać obroty Towarami nabywanymi od Spółek z Grupy. Ponadto są oni zobowiązani do prowadzenia działań w celu zwiększenia ilości i wartości nabywanych od Spółek Towarów, a także do tworzenia struktur organizacyjnych i dodatkowych instrumentów marketingowych, które pozwolą zwiększyć wartość obrotów ze Spółkami. Oprócz tego Umowy te obligują ich do opracowywania w ramach wynagrodzenia za intensyfikację sprzedaży, katalogów produktów o zasięgu krajowym i do udzielania Spółce prawa do zamieszczania w nich reklam. Te same umowy przewidują ponadto, że wynagrodzenie będzie również płatne w zamian za utrzymywanie określonej liczby asortymentów Towarów w stałych ofertach sprzedaży przez Kupującego. Większość Umów zawiera postanowienia dotyczące ustalania wynagrodzenia zarówno z tytułu intensyfikacji sprzedaży Towarów, jak również regulacje dotyczące ustalania wynagrodzenia z tytułu intensyfikacji sprzedaży Mięsa, stałe zwiększanie zamówień Mięsa oraz jego promowanie.

Strony Umowy założyły, że jeżeli Kupujący zrealizuje minimalne progi obrotu produktami Spółek z Grupy oznaczało to będzie, że działania promocyjne (oraz inne czynności w zakresie intensyfikacji sprzedaży) zostały podjęte. Jednocześnie im działania nastawione na stymulację sprzedaży będą skuteczniejsze, obrót realizowany przez Kupujących będzie wyższy, a w konsekwencji będą oni uprawnieni do żądania od Spółki wyższego wynagrodzenia.

Z powyższego wynika więc, iż premie pieniężne będą udzielane nabywcom w zamian za osiągnięcie przez nich określonego obrotu, wartości zakupów oraz wykonania dodatkowych świadczeń.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż premie pieniężne udzielane w zamian za osiągnięcie określonego obrotu, wartości zakupów z jednoczesnym świadczeniem dodatkowych czynności stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Zatem w przypadku, gdy podmiot je otrzymujący jest podatnikiem VAT, powinien je udokumentować - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - fakturą VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Reasumując, w związku z uznaniem czynności wykonywanych przez nabywców na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, wyłączenie wskazane w powołanym wyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie ma zastosowania. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl