IPPP1-443-628/08-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-628/08-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko. Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu 2 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych przez odbiorców premii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych przez odbiorców premii.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione: następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Podstawowym przedmiotem działalności. Sp. z o.o. (dalej "Spółka") jest produkcja i sprzedaż słodyczy (wyrobów własnych oraz towarów nabywanych w celu odsprzedaży, np. cukierki L). Sprzedaż tych produktów przez Spółkę dokonywana jest w dwóch zasadniczych kanałach dystrybucji: tzw. kluczowi klienci (Nl K A, przede wszystkim sieci handlowe o zasięgu ogólnokrajowym) oraz autoryzowani dystrybutorzy rynku tradycyjnego (mniejsze sieci handlowe, hurtownie). W dalszej części wniosku kontrahenci ci określani są łącznie jako: "Dystrybutorzy".

W ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje różnego rodzaju działania mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów. W tym zakresie, wprowadziła m.in. system wynagradzania Dystrybutorów poprzez system tzw. premii pieniężnych (bonusów).

Zawarte przez Spółkę umowy dystrybucyjne przewidują, że jest ona zobowiązana do wypłaty na rzecz Dystrybutorów określonych kwot pieniężnych (premii, bonusów), o ile kontrahent spełni przewidziane umową warunki. Należy podkreślić, że premie (bonusy) mają charakter obowiązkowy, co oznacza, że w przypadku spełnienia przez Dystrybutora warunków określonych umową wypłata należnej mu z tego tytułu premii (bonusu) nie jest uzależniona od decyzji Spółki.

Umowy dystrybucyjne przewidują różnego rodzaju premie pieniężne (bonusy). Przykładowo, mogą to być premie (bonusy);

* za zrealizowanie okresowego planu zakupów (określanego kwotowo dla danego okresu), obliczana jako określony procent wartości obrotu netto produktami oferowanymi przez Spółkę (po upustach) w danym kwartale;

* za wykonanie planu zakupów w trzech kolejnych okresach w kwartale, obliczana jako określony procent od łącznej wartości obrotu netto produktami oferowanymi przez Spółkę (po upustach) w trzech okresach;

* za zrealizowanie miesięcznego (kwartalnego) planu odsprzedaży (określonego kwotowo) wyznaczonego przez Spółkę (odsprzedaż przez Dystrybutora do jego kontrahentów), obliczana jako określony procent od łącznej wartości obrotu netto wygenerowanego sprzedażą produktów... w danym okresie;

* za wykonanie planu odsprzedaży produktów oferowanych przez... w trzech kolejnych okresach w kwartale, obliczana jako określony procent od łącznej wartości obrotu netto produktami Spółki w trzech okresach;

* za aktywną sprzedaż do detalu, obliczana jako określony procent od wartości sprzedanej netto do punktów sprzedaży detalicznej (premiowane jest skuteczne działanie Dystrybutora polegające na odsprzedaży produktów oferowanych przez Spółkę bezpośrednio do punktów sprzedaży detalicznej, co z reguły wymaga podejmowania większych starań ze strony Dystrybutora, niż w przypadku odsprzedaży całego asortymentu nabywanego od Spółki do hurtowni);

* za dokładność estymacji sprzedaży, obliczana jako określony procent od wartości odsprzedaży produktów... (bonus jest należny, jeśli estymacja wartości odsprzedaży w danym okresie przedstawiona Spółce przez Dystrybutora spełnia określone przez nią kryteria dokładności w porównaniu do rzeczywistej wartości odsprzedaży w tym okresie);

* za zagwarantowanie przez Dystrybutora dodatkowych miejsc ekspozycji produktów Spółki w punktach sprzedaży detalicznej, obliczana jako określony procent od obrotu.

Premie (bonusy) wypłacane przez Spółkę Dystrybutorom nie odnoszą się do konkretnych transakcji, lecz do pewnych, wskazanych w umowach okresów (miesiące, kwartały, lub inne okresy zdefiniowane przez Spółkę). Co do zasady, wysokość premii obliczana jest od wartości zakupów lub od sprzedaży w danym okresie (może być też określana kwotowo).

Spółka otrzymuje od Dystrybutorów faktury VAT dokumentujące kwoty należnych im premii (bonusów), na których wykazana jest kwota 22% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców premii opisanych w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy premie pieniężne opisane w stanie faktycznym stanowią z punktu widzenia Spółki zapłatę za usługę opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (VAT), świadczoną przez kontrahenta Spółki. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle przepisu art. 8 ust. 1 tej ustawy przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z kolei art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Według Spółki, nie może budzić wątpliwości, iż w przedstawionej przez nią sytuacji, tj. gdy wypłacana jest premia (bonus) uzależniona od poziomu zakupów produktów Spółki, od poziomu odsprzedaży tych produktów przez Dystrybutora itd. nie mamy do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzaniem towarami jak właściciel. Z drugiej strony mamy do czynienia z pewnym zachowaniem podmiotu otrzymującego premię pieniężną (bonus), polegającym przede wszystkim na osiągnięciu określonego poziomu obrotów Premia (bonus) stanowi zatem wynagrodzenie za dokonywanie określonych świadczeń i ma charakter motywacyjny. W zależności od rodzaju wypłacanej premii, jej wypłata ma na celu mobilizację kontrahenta do intensyfikacji zakupów od Spółki, zwiększenie efektywności kontrahenta przy odsprzedaży produktów Spółki (co również wpływa na wysokość obrotów Spółki), zmobilizowanie do dodatkowych starań związanych z dotarciem do punktów sprzedaży detalicznej itp. Jednocześnie, wypłata takich premii, nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi przez Spółkę.

W związku z powyższym zapłata premii pieniężnej stanowi zdaniem Spółki wynagrodzenie za usługę, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Przez świadczenie, o którym mowa w tym przepisie należy bowiem w takim przypadku rozumieć spełnienie warunków określonych w umowie tj. np. osiągnięcie określonego wolumenu zakupów. W takiej sytuacji dystrybutorzy otrzymujący premię zobowiązani są do wystawienia faktury VAT dokumentującej taką transakcję.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak już Spółka wskazała powyżej, faktury otrzymane od kontrahentów dokumentujące otrzymanie wynagrodzenia (premii, bonusów) dokumentują usługi świadczone przez kontrahentów Spółki. Nie może budzić wątpliwości, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu (sprzedażą słodyczy). Zakup takiej usługi ma na celu zwiększenie sprzedaży Spółki (podlegającej opodatkowaniu).

Stanowisko Spółki w przedstawionej sprawie potwierdza pismo Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. wydane w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026). Zdaniem Ministra "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

Jak Wnioskodawca podkreślił, w analogiczny sposób wypowiadają się również organy podatkowe w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. Przykładowo, w piśmie z dnia 31 sierpnia 2005 r. (sygn. PV/443-214/IV/2005/JD) Pomorski Urząd Skarbowy stwierdził, iż " (...) jeżeli zatem premia pieniężna stanowi świadczenie pieniężne w zamian za wykonanie określonego innego świadczenia, polegającego w tym przypadku na działaniu (w odróżnieniu od zaniechania) - czyli dokonaniu odpowiedniej ilości zakupów, jeżeli premia ta nie jest związana z konkretną transakcją, lecz ze wszystkimi lub co najmniej kilkoma transakcjami - wówczas podmiot przyznający premię (dostawca) jest bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania. (..) jeżeli kontrahent Podatnika otrzymuje premię pieniężną za wykonane przez siebie świadczenie, to jest on zobowiązany do opodatkowania tej czynności oraz wystawienia faktury VAT, (...) gdyż to on świadczy usługę podlegającą opodatkowaniu". W tym samym piśmie Pomorski Urząd Skarbowy potwierdził, iż podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe usługi, świadczone przez nabywców (dystrybutorów), w zakresie, w jakim są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z kolei w piśmie z dnia 16 grudnia 2005 r. (sygn. PUS.II/443/166/2005/ZK) Podkarpacki Urząd Skarbowy zauważył, iż " (...) w przypadku, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje w ten sposób, iż premie pieniężne wypłacane z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości lub ilości towarów i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (w przedmiotowej sprawie premia dotyczy całego obrotu miesięcznego), wówczas w ocenie tut. organu podatkowego należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy a zatem ze świadczeniem usług o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez nabywcę otrzymującego taką premię które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

W odniesieniu do podatku naliczonego urząd wskazał, iż " (...) jako kwota należna z tytułu sprzedaży (świadczenia usług) kwota tak rozumianej premii stanowi u nabywcy obrót opodatkowany, natomiast u dostawcy towarów wystąpi w związku z tym podatek naliczony podlegający, przy zachowaniu przewidzianych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług warunków, odliczeniu".

Mając powyższe na uwadze Spółka zwróciła się o potwierdzenie, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez odbiorców premii pieniężnych (bonusów) opisanych w stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl