IPPP1-443-617/08-2/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-617/08-2/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 2 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku rejestracji na potrzeby podatku na terytorium Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku rejestracji na potrzeby podatku na terytorium Polski.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma X jest globalnym operatorem telekomunikacji komórkowej z siedzibą główną w..., Wielka Brytania. Firma X posiada lokalne spółki operacyjne w różnych krajach Unii Europejskiej i krajach trzecich. Jednakże Firma X nie posiada żadnej spółki w Polsce.

Firma X ma umowę współpracy z firmą Y, producentem komputerów mającą na celu wzrost sprzedaży usług telekomunikacyjnych. Firma Y zlecił produkcję laptopów spółce sp. z o.o. zarejestrowanej w Polsce.

Firma X, brytyjska spółka operacyjna, nabywa karty SIM od brytyjskiego producenta. Producent kart SIM wystawia faktury na firmę X z brytyjskim podatkiem VAT 17.5%. Tytuł do kart SIM przechodzi na Firmę X po wyprodukowaniu ich przez producenta kart SIM.

Po procesie dodania logo Firma X w Wielkiej Brytanii, karty SIM są wysyłane przez producenta kart SIM do Polski, gdzie spółka Sp. z o.o., producent komputerów, wbudowuje karty SIM w laptopy montowane dla firmy Yl. Ani Sp z o.o., ani Firma Y nie wykonują żadnych usług na kartach SIM - karty SIM są jedynie instalowane w laptopach. Instalacja ta nie jest na stałe i karty SIM mogą być w każdej chwili wyjęte z laptopów.

Po zakończeniu procesu montażu, który nigdy nie trwa dłużej niż 90 dni, laptopy z wbudowanymi kartami SIM, są wysyłane przez Sp. z o.o. do firmy Yl w Wielkiej Brytanii. Firma Y jest właścicielem laptopów. Firma Y sprzedaje laptopy detalistom i osobom prywatnym w Wielkiej Brytanii, jak tylko zostaną one przetransportowane z Polski do Wielkiej Brytanii.

Firma X jest zobowiązana uiścić opłatę firmie Yl jedynie w przypadku aktywacji karty SIM przez użytkownika laptopa, który zawarł umowę usług telekomunikacyjnych z Firmą X.

Firma X zachowuje prawo własności do kart SIM przez cały wyżej wymieniony proces. Tytuł prawny do kart SIM nigdy nie jest przenoszony na rzecz firmy Yl lub Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Firma X ma obowiązek rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, Firma X. nie ma obowiązku rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług w Polsce.

Artykuł 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług, nakłada obowiązek opodatkowania wewnątrzywspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Mimo tego że transport kart SIM z Wielkiej Brytanii do Polski jest organizowany przez producenta kart SIM, z punktu widzenia podatku VAT, Firma X. nabywa prawo do kart SIM zanim znajdą się one w Polsce. Dlatego też Firma X przemieszcza własne towary do Polski.

Artykuł 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, rozszerza zakres art. 5 ust. 1 pkt 4 do przemieszczania towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jago rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Towary przemieszczane przez Firmę X. do Polski nie mają służyć czynnościom wykonywanym przez Firmę X. jako podatnika na terytorium Polski. Karty SIM opuszczają Polskę, jako że będą one służyć czynnościom wykonywanym przez Firmę X. na terytorium Wielkiej Brytanii. Dlatego też Firma X., nie ma do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów w Polsce, które wiąże się z obowiązkiem rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług w Polsce.

Wnioskodawca uważa, że nie ma do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów w Polsce, w związku z czym nie można też mówić o wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów z Polski, kiedy karty SIM opuszczają terytorium Polski, co mogłoby wiązać się z obowiązkiem rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług w Polsce, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marna 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 -5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy). Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1 ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż brytyjska spółka operacyjna, mającą siedzibę w Wielkiej Brytanii, jest właścicielem kart SIM, które nabywa od brytyjskiego producenta, który z kolei wysyła te karty do Polski, do firmy polskiej zajmującej się produkcją laptopów. Następnie karty SIM, są przez polską spółkę wbudowywane w laptopy, które są montowane dla firmy D. Po zakończeniu procesu montażu, który nigdy nie trwa dłużej niż 90 dni, laptopy z wbudowanymi kartami SIM są wysyłane przez polską firmę do firmy D w Wielkiej Brytanii, która z kolei sprzedaje je na terytorium Wielkiej Brytanii.

Ponadto Wnioskodawca podniósł, iż przez cały czas zachowuje prawo własności przedmiotowych kart, a tytuł prawny nigdy nie jest przenoszony na rzecz firmy D, ani też na rzecz firmy polskiej.

Zatem, z przedstawionego stanu faktycznego i ww. przepisów wynika, iż Wnioskodawca nie wykonuje na terytorium Polski, ani nabycia i dostawy towarów, ani też świadczenia usług, bowiem pomimo procesu przemieszczenia należących do niego kart SIM na terytorium i z terytorium Polski, zachowuje prawo do kart SIM, a ewentualne wykorzystanie kart odbywa się poza terytorium Polski.

W związku z powyższym prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż z tyt. transakcji opisanej we wniosku, nie ma obowiązku rejestracji na terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl