IPPP1-443-61/11-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-61/11-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 29 marca 2011 r. (skutecznie doręczone w dniu 1 kwietnia 2011 r.) w dniu 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r., złożonym w dniu 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 29 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością są producentem jadalnych olejów roślinnych oraz margaryn zaklasyfikowanych do grupy 10.4 PKWiU 2008. Produkty te są sprzedawane różnym odbiorcom, między innymi do sieci handlowych ale także firmom, które wykorzystują olej do produkcji biopaliw. Dla uszczegółowienia Spółka informuje, iż produkuje oleje roślinne, w tym oleje surowe, oleje neutalizowane, rafinowane, które według norm zakładowych kwalifikowane są jako produkty jadalne oraz z olejów rafinowanych margaryny.

Powyższe produkty są przedmiotem obrotu handlowego bez względu na stopień przetworzenia. Zgodnie z PKWiU 2008 zakwalifikowane zostały do: Dział 10 - "Artykuły spożywcze", symbol - 10.4 "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne". Ponadto Wnioskodawca podkreśla, że istotna część wyprodukowanego oleju surowego jest sprzedawana odbiorcom z przeznaczeniem na cele inne niż spożywcze, tj. np. do produkcji biopaliw.

Według Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej prowadzonego przez GUS przeważający rodzaj działalności firmy Wnioskodawcy wg PKD (2007) to - symbol 1041Z - "Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy stanowisko Sp. z o.o. stwierdzające, że sprzedaż olejów i tłuszczy roślinnych bez względu na miejsce produkcji oraz końcowego przeznaczenia produktu przez odbiorców, w tym np. do produkcji biopaliw, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 5% z uwagi art. 41 ust. 2a, w powiązaniu z zapisem poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy jest słuszne.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż olejów roślinnych zaliczanych go grupowania PKWiU 10.4 podlega opodatkowaniu 5% stawką podatku VAT niezależnie od jego przeznaczenia.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. nr 20 załącznika nr 10 do ww. ustawy (wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%) zostały wymienione oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne wyłącznie jadalne o symbolu PKWiU ex 10.4.

Ustawodawca w objaśnieniu do załącznika nr 10 wskazał, że symbol "ex" oznaczą że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Produkowanymi przez Spółkę wyrobami są oleje roślinne oraz wytwarzane na ich bazie margaryny w płynie i mają wszystkie właściwości produktów jadalnych, gdyż tylko takie produkuje podatnik. Tak więc, jako oleje i tłuszcze roślinne podlegają opodatkowaniu wg stawki 5% niezależnie od miejsca produkcji i końcowego przeznaczenia, gdyż stawka podatku dotyczy istoty produktu, a nie sposobu jego wykorzystania.

Zatem, oleje i tłuszcze jadalne roślinne sprzedawane na cele przemysłowe (do produkcji biopaliw) będą miały taką samą 5% stawkę podatku VAT, jak olej jadalny roślinny dla odbiorców z branży spożywczej.

W związku z tym, jeżeli przedmiotowe produkty będą posiadały klasyfikację o symbolu PKWiU ex 10.4., tj. zgodną z wymienioną w pozycji nr 20 załącznika nr 10 do ustawy o VAT to właściwa będzie stawka 5% podatku od towarów i usług. Nie będzie miało znaczenia w przedstawionym stanie faktycznym dalsze przeznaczenie oleju, gdyż przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie uzależniają zastosowania stawki 5% podatku od dalszego jego przeznaczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 27 wymieniony został symbol ex 10.4 "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne".

Należy w tym miejscu podkreślić, iż zgodnie z pkt 1) objaśnienia pod omawianym załącznikiem do ustawy, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu - zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W pozycji 20 tego załącznika, wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU - ex 10.4, tj. "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru (grupy towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest producentem jadalnych olejów roślinnych oraz margaryn zaklasyfikowanych do grupy 10.4 PKWiU 2008.

Produkowane oleje roślinne, w tym oleje surowe, oleje neutalizowane, rafinowane, według norm zakładowych kwalifikowane są jako produkty jadalne oraz z olejów rafinowanych margaryny.

Powyższe produkty są przedmiotem obrotu handlowego bez względu na stopień przetworzenia. Zgodnie z PKWiU 2008 zakwalifikowane zostały do: Dział 10 - "Artykuły spożywcze", symbol - 10.4 "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne".

Istotna część wyprodukowanego oleju surowego jest sprzedawana odbiorcom z przeznaczeniem na cele inne niż spożywcze, tj. np. do produkcji biopaliw.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy sprzedaż olejów i tłuszczy roślinnych na cele inne niż spożywcze, tj. np. do produkcji biopaliw podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 5%.

W poz. 24 załącznika nr 10 do ustawy poprzez przedrostek ex. zostały wskazane konkretne towary - oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne, których dotyczy obniżona stawka w wysokości 5%.

Przeznaczenie olejów i tłuszczy roślinnych rozumiane jako faktyczne wykorzystanie w określonym celu, nie zostało przewidziane w przepisach dotyczących 5% stawki podatku VAT. Brak jest zatem podstaw, aby o jadalnym charakterze olejów i tłuszczy roślinnych decydował faktyczny sposób ich wykorzystania przez nabywców. Istotne jest bowiem czy te oleje i tłuszcze roślinne - jako produkty są czy też nie są klasyfikowane jako jadalne. Prawodawca wyraźnie bowiem zaznaczył, iż chodzi o "jadalność" jako cechę oleju i tłuszczu (produktu), nie zaś sposób jego wykorzystania.

Biorąc pod uwagę fakt, iż oleje i tłuszcze roślinne produkowane przez Spółkę klasyfikowane są w grupowaniu ex 10.4, co wskazał Wnioskodawca w złożonym wniosku, każda sprzedaż oleju i tłuszczu sklasyfikowana w tej grupie jako "olej jadalny" i "tłuszcz jadalny" będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 5%. Fakt wykorzystania przedmiotowych produktów, będących olejami czy tłuszczami jadalnymi, przez nabywców na cele przemysłowe (związane z produkcją biopaliw) nie ma wpływu na stawkę podatku.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż dostawa produkowanych przez Spółkę jadalnych olejów i tłuszczy roślinnych mieszczących się w PKWiU 10.4, podlega opodatkowaniu 5% stawką podatku, bez względu na przeznaczenie czy wykorzystanie przedmiotowych olejów i tłuszczy przez nabywców.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl