IPPP1-443-607/07-4/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-607/07-4/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo do lokalu i przenoszenia lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo do lokalu i przenoszenia lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 31 lipca 2007 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Od tego dnia na żądanie członka spółdzielnia zobowiązana jest, w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku, przenieść w odrębną własność lokatorskie prawo do lokalu po spłacie przez członka umorzonej części kredytu, którą to spółdzielnia zobowiązana jest za pośrednictwem banku przekazać do budżetu państwa. Również w przypadku członka posiadającego własnościowe prawo do lokalu spółdzielnia na wniosek ma obowiązek, zachowując również termin trzech miesięcy, ustanowić odrębną własność lokalu. Zgodnie ze zmianą ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przy przekształceniu lokatorskiego prawa na własnościowe prawo do lokalu lub przenoszeniu lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność członek spółdzielni wpłaca w nominale umorzoną część kredytu, którą to kwotę spółdzielnia w całości odprowadza do budżetu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, iż od dnia 1 stycznia 2008 r. przestaną obowiązywać zapisy art. 146 ust. 1 pkt 1 p.pkt c ustawy opodatkowaniu będzie podlegać przekształcenie lokatorskiego prawa na własnościowe prawo do lokalu oraz przeniesienie lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność i jaka będzie podstawa naliczania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Strony przy przekształceniu lokatorskiego prawa na własnościowe prawo do lokalu i przeniesieniu lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność brak jest podstawy, od której naliczony byłby podatek VAT co powoduje, iż podatek przy tych czynnościach nie wystąpi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaj się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Z kolei art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ww. ustawy, stanowi iż w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę podatku 0% stosuje się do: przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz przeniesienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu mieszkalnego lub własności domu jednorodzinnego.

Ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382) zmieniono treść art. 41 ust. 1 i dodano ust. 12, zgodnie z którym stawka podatku na dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wynosi 7%. Ponadto dodano do art. 41 ust. od 12a do 12c, w których zawarto definicje budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wskazane przepisy obowiązują od dnia 1 stycznia 2008 r.

Ponadto, zgodnie z § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2007 r. Nr 249, poz. 1861), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7%, również w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c.

W myśl art. 29 ust. 8 powołanej ustawy jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Zatem, z ww. przepisów wynika, iż przy przeniesieniu własności lokalu mieszkalnego (do którego przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu ustanowione po 1 maja 2004 r.), Spółdzielnia korzysta do 31 grudnia 2007 r. ze stawki 0%, biorąc za podstawę opodatkowania, różnicę między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę podatku.

Spółdzielnia wskazuje, iż po 31 lipca 2007 r. członkowie spółdzielni w związku ze zmianą ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przy przekształceniu lokatorskiego prawa na własnościowe prawo do lokalu lub przenoszeniu lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność wpłacają w nominale umorzoną część kredytu, którą to Strona w całości odprowadza do budżetu.

Zatem w świetle wyżej powołanego art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy zarówno przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu jak i przeniesienie lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność traktowane są jako dostawa towarów w rozumieniu tego przepisu i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stawka właściwa na przedmiotowe dostawy, zgodnie z wyżej powołany art. 41 ust. 12 wynosi 7%.

Podstawą opodatkowania dla tych czynności, stosownie do zapisu art. 29 ust. 8 ustawy powinna być różnica między wartością rynkowa, a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl