IPPP1/443-592/08-2/GD - Czy podmiot nabywający oleje napędowe z zapłaconą akcyzą i następnie dokonujący ich dalszej sprzedaży w stanie niezmienionym powinien być podatnikiem VAT?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-592/08-2/GD Czy podmiot nabywający oleje napędowe z zapłaconą akcyzą i następnie dokonujący ich dalszej sprzedaży w stanie niezmienionym powinien być podatnikiem VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku podatkowego w akcyzie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku podatkowego w akcyzie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Zamierza rozszerzyć działalność o czynności związane z obrotem i przewozem produktów paliwowych. Wnioskodawca będzie nabywać oleje napędowe z zapłaconą akcyzą i następnie dokonywać ich dalszej sprzedaży w stanie niezmienionym. Ponadto Wnioskodawca chce świadczyć usługi przewozowe w zakresie wyrobów akcyzowych na zlecenie innych podmiotów. Paliwa będą zarówno z uiszczoną akcyzą, jak również przed zapłatą tego podatku przez właściciela.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca stanie się podatnikiem podatku akcyzowego i czy będzie podlegał obowiązkowi rejestracji dla celów tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy Strona nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku z tytułu dalszej sprzedaży produktów paliwowych, albowiem od wyrobów akcyzowych, które zostaną nabyte, będzie już zapłacona akcyza. Czynność sprzedaży wyrobów akcyzowych podlega opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, jednakże tylko wtedy, gdy od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Strona wskazuje, że będzie dokonywać odsprzedaży paliwa, od którego zostanie zapłacona akcyza (zawarta w cenie), więc nie stanie się podatnikiem podatku akcyzowego, co wynika z art. 4 ust. 5 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. Określona w tym przepisie zasada jednokrotności opodatkowania akcyzą oznacza, iż od danej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyza naliczana jest tylko raz. Jednocześnie przepis art. 4 ust. 3 powołanej ustawy stanowi, że opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Jeżeli więc podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży zostanie naliczony przez podmiot sprzedający paliwa na rzecz Wnioskodawcy, to Wnioskodawca - jako podmiot dokonujący sprzedaży na kolejnym etapie obrotu - nie będzie zobowiązany do rozliczenia i zapłaty akcyzy, zwłaszcza iż Wnioskodawca nie będzie dokonywał przerobu wyrobu, lecz jego dalszej odsprzedaży.

Natomiast w przypadku świadczenia usług przewozowych w zakresie wyrobów akcyzowych (paliw) Wnioskodawca uważa, iż nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego, gdyż nie stanie się właścicielem tych wyrobów, lecz będzie upoważniony tylko do podpisywania dokumentów magazynowych odbioru i przekazania wyrobów akcyzowych na rzecz zleceniodawcy. Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych. Pod tym pojęciem należy rozumieć nie tylko sprzedaż w rozumieniu prawa cywilnego (art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny), to jest przeniesienie własności wyrobów akcyzowych, ale również m.in. świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy (art. 4 ust. 2 tej ustawy). Strona uznaje, że za sprzedaż nie będzie można uznać usługi transportowej, wyroby będą towarami powierzonymi celem wykonania usługi transportowej, co nie mieści się w dyspozycji przepisu art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych;

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również:

1.

przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

2.

przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

3.

zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu;

4.

wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności;

5.

wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego;

6.

darowiznę wyrobów akcyzowych;

7.

wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu;

8.

świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy;

9.

zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;

10.

zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.

Opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Z art. 4 ust. 5 tej ustawy wynika zasada jednokrotności opodatkowania akcyzą. W myśl tego artykułu obowiązek podatkowy w akcyzie nie powstaje, jeżeli powstał w związku z wykonaniem innej czynności, niż wymieniona w ust. 1-3, dokonanej na wcześniejszym etapie obrotu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należytej wysokości.

Tak więc podmiot, który nabył wyroby akcyzowe zawierające już w cenie kwotę akcyzy naliczonej i zapłaconej przez producenta w prawidłowej wysokości, nie będzie traktowany jako podatnik podatku akcyzowego z tytułu odsprzedaży nabytych wyrobów akcyzowych.

W rezultacie, na tego rodzaju podmiotach nie będą ciążyć obowiązki związane z rozliczaniem akcyzy, jak również obowiązek rejestracji dla celów podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 tej ustawy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego.

Jeżeli zatem strona będzie dokonywać obrotu paliwem z zapłaconą w należnej wysokości akcyzą, mając na uwadze powyżej wskazany przepis art. 4 ust. 5 cyt. ustawy, nie stanie się podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jak również nie będzie zobowiązana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku akcyzowego.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż będzie świadczyć usługi transportowe wyrobów akcyzowych. Stwierdza, że nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego, gdyż nie stanie się właścicielem tych wyrobów, lecz będzie upoważniony tylko do podpisywania dokumentów magazynowych odbioru i przekazania wyrobów akcyzowych na rzecz zleceniodawcy, a wyroby akcyzowe będą wyrobami powierzonymi w celu wykonania usługi transportowej.

Zakres podmiotowy podatników podatku akcyzowego określony w ustawie nawiązuje do czynności, jak i stanów, które zostały uznane w ustawie za podlegające akcyzie.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie ustanawiają podatnikami akcyzy podmiotów świadczących usługi transportowe w zakresie przewozu wyrobów akcyzowych.

Reasumując należy uznać, iż podmiot dokonujący sprzedaży wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, a także świadczący usługi transportowe w zakresie przewozu wyrobów akcyzowych, nie stanie się podatnikiem podatku akcyzowego i tym samym nie będzie zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl