IPPP1/443-591/10-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-591/10-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 30 sierpnia 2010 r. pismem z dnia 3 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne wystawianych przez kontrahentów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne wystawianych przez kontrahentów.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 30 sierpnia 2010 r. nr IPPP1/443-591/10-2/AP pismem z dnia 3 września 2010 r., nadanym 6 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w branży metalowej. Spółka dostarcza komponenty, systemy oraz zintegrowane rozwiązania oparte na metalach dla przemysłu budowlanego oraz maszynowego.

W toku swojej działalności Spółka podejmuje działania nakierowane na intensyfikację sprzedaży towarów. Jednym z powszechnie stosowanych przez Spółkę w tym zakresie działań jest wypłata kontrahentom Spółki tzw. premii pieniężnych (bonusów).

Spółka pragnie zauważyć, iż wypłata premii pieniężnych jest często stosowanym mechanizmem rozliczeń pomiędzy dostawcami i nabywcami towarów, służącym do wynagradzania nabywców towarów za osiągnięcie określonego wolumenu zakupów. Zapewnienie wypłaty premii pieniężnych pozwala zbudować dobre relacje z kontrahentami, co może przyczynić się do wzmocnienia współpracy między stronami i wpływać na wzrost sprzedaży towarów Spółki.

Spółka traktuje wypłatę premii pieniężnych jako pewnego rodzaju nagrodę dla kontrahentów za ich dotychczasową współpracę oraz jako zachętę do dalszej kooperacji. W ocenie Spółki wypłata premii pieniężnych, jako powszechnie stosowany element praktyki biznesowej, przyczynia się do zwiększenia jej sprzedaży. Kontrahenci otrzymujący premie pieniężne chętniej dokonują większych zakupów od Spółki.

Zasady udzielania premii pieniężnych określane są w umowach handlowych, wiążących Spółkę z odbiorcami towarów.

Zgodnie z warunkami zawartymi w umowach, Spółka zobowiązuje się wypłacać kontrahentom dwa rodzaje premii pieniężnych:

1.

pierwszy rodzaj premii wypłacany jest w kwocie stanowiącej równowartość określonej procentowo wartości zrealizowanych zakupów netto w danym kwartale. Kontrahent nie jest zobligowany do zakupu określonego asortymentu, ponieważ procent zakupów odnosi się do wszystkich nabyć w określonym czasie;

2.

drugi rodzaj premii wypłacany jest w kwocie stanowiącej równowartość określonej procentowo wartości zrealizowanych zakupów netto w danym roku przy założeniu, że kontrahent zrealizuje określoną wartość zakupów netto metalowych systemów rynnowych.

Powyższych bonusów nie można sumować. Kontrahentowi przysługuje korzystniejszy z nich. Ponadto oba powyższe bonusy wypłacane są wyłącznie w przypadku uregulowania przez kontrahenta wszystkich zobowiązań finansowych wynikających ze współpracy handlowej ze Spółką, z tym że w przypadku pojawienia się płatności przeterminowanych powyżej 14 dni w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, bonus jest wypłacany w wysokości 50% naliczonej kwoty, zaś w przypadku płatności przeterminowanych powyżej 30 dni - bonus się nie należy.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż w żadnym przypadku dokonujący zakupu towarów nie jest zobligowany na mocy umowy do nabycia określonej ilości towarów w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Rozliczenie premii następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez kontrahenta z opisem "bonus ze sprzedaży".

W nadesłanym uzupełnieniu wniosku Spółka sprecyzowała zaistniały stan faktyczny oraz wskazała, iż wypłacane premie nie są związane z żadnym świadczeniem ze strony odbiorców premii na rzecz Sp. z o.o. Odbiorcy premii nie są zobowiązani ani do nabywania towarów w Spółce, nie są również zobowiązani do prowadzenia jakichkolwiek akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym czy reklamowym.

Spółka wypłaca dwa rodzaje premii na podstawie umów zawartych z kontrahentami. Pierwszy rodzaj (nazwany "bonusem obrotowym - podstawowym") naliczany i wypłacany jest po przekroczeniu wartości zakupów netto, np. bonus wynosi 1% za zrealizowanie zakupów powyżej 120.000 zł netto, 2% za zrealizowanie zakupów powyżej 360.000 zł netto oraz 3% za zrealizowanie zakupów powyżej 600.000 zł netto. Bonus ten nie dotyczy żadnego konkretnego asortymentu, dotyczy on jakichkolwiek (wszystkich) zakupów zrealizowanych w Spółce. Drugi rodzaj premii (nazwany "bonusem obrotowym - dodatkowym") naliczany i wypłacany jest po przekroczeniu wartości zakupów netto, np. bonus wynosi 1% za zrealizowanie zakupów powyżej 500.000 zł netto, ale przy założeniu że wartość zakupów netto metalowych systemów rynnowych stanowi w niej nie mniej niż 15%. Warunkiem wypłaty tego bonusu jest więc również zrealizowanie jakichkolwiek zakupów, ale przy założeniu, że w tej wartości jakiegokolwiek (całego) zakupu metalowe systemy rynnowe stanowić będą określony procent. Wypłata bonusów następuje pod warunkiem uregulowania przez kontrahenta wszystkich należności finansowych wobec Spółki. W przypadku pojawienia się płatności przeterminowanych w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego (czyli kwartału) - bonus jest wypłacony w wysokości 50% naliczonej kwoty lub w ogóle się nie należy (w zależności od ilości dni przeterminowania).

Wypłacane premie są naliczane za dokonanie zakupów w danym kwartale. Premie nie dotyczą określonego asortymentu towarów, za wyjątkiem "bonusu obrotowego - dodatkowego", który jest wypłacany pod warunkiem, że kontrahent zrealizuje określoną ilość zakupu metalowych systemów rynnowych (jednakże bonus naliczany jest od wartości netto wszystkich zakupów ogółem).

Sposób kalkulacji premii wynika z podpisanych z kontrahentami umów. Jest naliczany procentowo w zależności od wartości netto zrealizowanych zakupów. Kontrahent, aby uzyskać premię musi więc spełnić dwa warunki: zrealizować określoną wartość zakupów oraz uregulować wszystkie należności (wyjątkiem są płatności przeterminowane w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego) wobec Spółki.

Premie są wypłacane tylko i wyłącznie za zrealizowanie określonej wartości zakupów w Spółce. Wypłata premii nie jest uzależniona od świadczenia wzajemnego ze strony kontrahenta otrzymującego premię. Jest ona zależna tylko i wyłącznie od zrealizowania określonej wartości zakupów w Spółce. Jeśli więc kontrahent nie dokona żadnego zakupu w danym okresie rozliczeniowym lub zrealizowany w danym okresie rozliczeniowym zakup wyniesie poniżej progu określonego w umowie - premia za dany okres rozliczeniowy się nie należy.

Rozliczenie premii następuje na podstawie faktury VAT, która jest wystawiana przez kontrahenta otrzymującego premię z opisem "bonus z sprzedaży". W Spółce faktura ta jest sprawdzana pod względem prawidłowości naliczonego przez kontrahenta bonusu do wypłaty. Sprawdzenia faktury dokonuje osoba odpowiedzialna w Spółce za koordynację działań sprzedażowych. Jeśli premia jest poprawnie naliczona - osoba ta akceptuje fakturę i dokonuje wypłaty premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur wystawianych przez kontrahentów, które dokumentują przyznane im premie pieniężne.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki ma ona prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez kontrahentów, które dokumentują przyznane im premie pieniężne. Stosowanie do art. 86 ust. 1 uVAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwestia opodatkowania VAT premii pieniężnych była przedmiotem pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. wydanego w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Interpretacja ta wciąż zachowuje swoją aktualność. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów "podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (...) należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem z świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

W związku z powyższym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez kontrahentów, które dokumentują przyznane premie pieniężne. Spółka pragnie również zauważyć, iż jedną z podstawowych zasad opodatkowania podatkiem VAT jest zasada neutralności wyrażająca się tym, że poprzez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru tego podatku. Oznacza to, że podatek VAT nie powinien obciążać podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami, gdyż ciężarem tego podatku powinien być obciążony ostateczny konsument. Konieczność przestrzegania tej zasady jest szczególnie stanowczo akcentowana przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie, w toku jego działalności gospodarczej. Brak możliwości odliczenia VAT z tytułu analizowanych usług, stanowiłby ewidentne naruszenie wyżej wymienionej zasady.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu - stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem jednak spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (tekst jedn.: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych), oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a cyt. ustawy wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu określonego zachowania mieści się w definicji usługi. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, zaś w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z cyt. wyżej art. 8 ust. 1 ustawy, usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, w rozumieniu tego unormowania, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Przepis ten wyklucza takie rozwiązanie, rozdzielając usługi od dostaw.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. "premie pieniężne" nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie ww. premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Ustęp 4 cyt. przepisu stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacanie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym kontrahentem, poprzez zsumowanie poszczególnych dostaw towarów, nie może być uznane za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

Natomiast, gdyby pomiędzy dostawcą i nabywcą istniał stosunek prawny, w oparciu o który nabywca dokonując zakupów u dostawcy uzyskuje premię nie tylko za satysfakcjonującą dostawcę wartość czy ilość dokonanych zakupów, lecz także za realizację przez nabywcę innych czynności na rzecz dostawcy, np. podjęcie działań w kierunku rozwijania bazy sprzedaży towarów kontrahenta, zobowiązanie się do stosowania szczególnych, np. określonych przez dostawcę zasad eksponowania jego towarów, przyjęcie określonych zobowiązań lojalnościowych wobec dostawcy itp., wówczas mielibyśmy do czynienia ze świadczeniem usługi przez nabywcę na rzecz dostawcy, nagradzanej przez niego stosowną premią, która powinna zostać opodatkowana. Premia stanowi bowiem w takim przypadku wynagrodzenie za świadczenie usług.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą lub dostawami, i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (np. zobowiązanie się do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Rabat rozumieć należy jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru bądź usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami w tym zakresie.

Kwestie dotyczące faktur zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). W rozdziale 3 rozporządzenia określone zostały szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zgodnie zatem z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Ustęp 2 cyt. przepisu stanowi zaś, iż faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w celu intensyfikacji sprzedaży towarów wypłaca kontrahentom tzw. premie pieniężne (bonusy). Spółka traktuje wypłatę premii pieniężnych jako pewnego rodzaju nagrodę dla kontrahentów za ich dotychczasową współpracę oraz jako zachętę do dalszej kooperacji. Zasady udzielania premii pieniężnych określane są w umowach handlowych, wiążących Spółkę z odbiorcami towarów. Zgodnie z warunkami zawartymi w umowach, Spółka zobowiązuje się wypłacać kontrahentom dwa rodzaje premii pieniężnych: pierwszy rodzaj premii wypłacany jest w kwocie stanowiącej równowartość określonej procentowo wartości zrealizowanych zakupów netto w danym kwartale, przy czym kontrahent nie jest zobligowany do zakupu określonego asortymentu, ponieważ procent zakupów odnosi się do wszystkich nabyć w określonym czasie; natomiast drugi rodzaj premii wypłacany jest w kwocie stanowiącej równowartość określonej procentowo wartości zrealizowanych zakupów netto w danym roku przy założeniu, że kontrahent zrealizuje określoną wartość zakupów netto metalowych systemów rynnowych. Spółka zaznacza, iż w żadnym przypadku dokonujący zakupu towarów nie jest zobligowany na mocy umowy do nabycia określonej ilości towarów w przyjętym okresie rozliczeniowym. Wnioskodawca zaznacza, iż ww. bonusy wypłacane są wyłącznie w przypadku uregulowania przez kontrahenta wszystkich zobowiązań finansowych wynikających ze współpracy handlowej ze Spółką, przy czym w przypadku pojawienia się płatności przeterminowanych powyżej 14 dni w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, bonus jest wypłacany w wysokości 50% naliczonej kwoty, natomiast w przypadku płatności przeterminowanych powyżej 30 dni - bonus nie zostaje wypłacony. Poza tym, Spółka nie wskazuje, iż kontrahenci, otrzymując bonus, są zobowiązani przez do wykonywania na Jej rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży czy promocję towarów. Odbiorcy premii nie są zobowiązani ani do nabywania towarów w Spółce, nie są również zobowiązani do prowadzenia jakichkolwiek akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym czy reklamowym.

Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że bonusy wypłacone przez Spółkę można przyporządkować do konkretnych dostaw, bowiem obrót uprawniający kontrahentów do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (w kwartale czy roku). Aby ustalić wysokość "premii" należnej kontrahentom, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie "premii" powodującej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw, w danym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej "premii" (bonusu). Ponadto uzyskanie "premii" uwarunkowane jest wyłącznie dokonywaniem zakupów określonych produktów Spółki w konkretnie określonym przedziale czasowym, a także od terminowości regulowania zobowiązań finansowych wobec Spółki przez odbiorców. Nabywcy towarów nie są zobowiązani do świadczenia usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym na rzecz Spółki. Tym samym stwierdzić należy, iż nie wykonują oni żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów i rozliczeniami na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). W przedstawionej sytuacji brak jest bowiem takich działań kontrahentów, które byłyby czynnościami dodatkowymi i do jakich byliby oni zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania przedmiotowych gratyfikacji.

Biorąc pod uwagę przedstawiony w złożonym wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny, należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano wyżej - wystawcy faktur nie świadczą usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy na rzecz Spółki, to wystawione przez nich faktury zgodnie z cyt. powyżej art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a tej ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany. Zatem Spółka nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w fakturach VAT wystawionych przez kontrahentów.

Jednocześnie wskazać należy, iż przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne - wypłacane w kwocie stanowiącej równowartość określonej procentowo wartości zrealizowanych zakupów netto w danym kwartale, przy czym kontrahent nie jest zobligowany do zakupu określonego asortymentu, ponieważ procent zakupów odnosi się do wszystkich nabyć w określonym czasie, czy też wypłacane w kwocie stanowiącej równowartość określonej procentowo wartości zrealizowanych zakupów netto w danym roku przy założeniu, że kontrahent zrealizuje określoną wartość zakupów netto metalowych systemów rynnowych - stanowią w istocie rabat, o którym mowa w ww. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zmniejszający podstawę opodatkowania. W przypadku bowiem gdy premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą (ale co najwyżej z ogółem dostaw zrealizowanych w określonym czasie), nawet jeśli będzie to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, winna być traktowana jako rabat, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość zrealizowanych dostaw i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostaw. W konsekwencji, wypłata opisanej premii przez Wnioskodawcę skutkować będzie obniżeniem u niego obrotu. Z wykładni gramatycznej oraz systemowej przepisów art. 29 ust. 4 ustawy oraz § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia wynika, że jeżeli podatnik dokonuje obniżenia obrotu z tytułu rabatu udzielonego po wystawieniu faktur, fakt udzielenia takiego rabatu musi zostać przez niego udokumentowany fakturą korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wypłacanymi kontrahentom bonusami należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl