IPPP1/443-588/13-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-588/13-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2013 r. (data wpływu 19 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla organizacji obozów dla dzieci i młodzieży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla organizacji obozów dla dzieci i młodzieży.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą zajmującą się wynajmem pokoi w celu wypoczynku osobom indywidualnym, firmom i szkołom. Spółka posiada budynek przystosowany zarówno do krótkotrwałego zakwaterowania jak i prowadzenia szkoleń.

Spółka chciałaby świadczyć usługi polegające na organizowaniu obozów dla dzieci i młodzieży. Organizacja wypoczynku polegałaby na wykorzystaniu własnej bazy noclegowej w postaci ośrodka szkoleniowo-wypoczynkowego oraz zakupie usług obcych, tj. wyżywienia od sąsiedniego pensjonatu. Pozostałe usługi, czyli przewóz autokarem, opieka nad dziećmi czy zapewnienie atrakcji kulturalnych należy do usługobiorcy.

Usługi świadczone przez Spółkę zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.20.19.0. - "Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi" - przy czym podstawowym kryterium pozwalającym zakwalifikować usługi do tego grupowania jest zapewnienie zakwaterowania dla dzieci i młodzieży we własnym obiekcie.

Spółka jest podatnikiem VAT czynnym od 1 marca 2013 r. Spółka nie jest jednostką objętą ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Spółka jako organizator będzie działał we własnym imieniu i na własny rachunek świadcząc usługi polegające na organizowaniu obozów dla młodzieży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy organizacja obozu dla dzieci i młodzieży obejmująca tylko własne zakwaterowanie i obce usługi - wyżywienie kwalifikuje Spółkę do zastosowania stawki obniżonej 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, załącznik nr 3 poz. 163 do ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizując obóz z zagwarantowaniem zakwaterowania i usługę obcą - wyżywienie Spółka ma prawo do zastosowania stawki obniżonej 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, załącznik nr 3 poz. 163 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 163 wymieniono "Usługi związane z zakwaterowaniem" (PKWiU 55).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą zajmującą się wynajmem pokoi w celu wypoczynku osobom indywidualnym, firmom i szkołom. Spółka posiada budynek przystosowany zarówno do krótkotrwałego zakwaterowania jak i prowadzenia szkoleń. Spółka chciałaby świadczyć usługi polegające na organizowaniu obozów dla dzieci i młodzieży. Organizacja wypoczynku polegałaby na wykorzystaniu własnej bazy noclegowej w postaci ośrodka szkoleniowo-wypoczynkowego oraz zakupie usług obcych, tj. wyżywienia od sąsiedniego pensjonatu. Pozostałe usługi, czyli przewóz autokarem, opieka nad dziećmi czy zapewnienie atrakcji kulturalnych należy do usługobiorcy. Usługi świadczone przez Spółkę zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.20.19.0. - "Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi" - przy czym podstawowym kryterium pozwalającym zakwalifikować usługi do tego grupowania jest zapewnienie zakwaterowania dla dzieci i młodzieży we własnym obiekcie. Spółka jako organizator będzie działał we własnym imieniu i na własny rachunek świadcząc usługi polegające na organizowaniu obozów dla młodzieży.

Spółka jest podatnikiem VAT czynnym i nie jest jednostką objętą ustawą o systemie oświaty.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż w świetle powołanych przepisów art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, w powiązaniu z poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, świadczone przez Spółkę usługi w zakresie organizacji obozów dla dzieci i młodzieży, sklasyfikowane przez Spółkę do grupowania PKWiU 55.20.19.0 jako "Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi", podlegają opodatkowaniu według stawki podatku 8%.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl