IPPP1-443-587/11-2/BS - Zwrot podatku VAT w związku z wydatkami w ramach realizacji projektu informacyjno-szkoleniowego finansowanego ze środków krajowych i unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-587/11-2/BS Zwrot podatku VAT w związku z wydatkami w ramach realizacji projektu informacyjno-szkoleniowego finansowanego ze środków krajowych i unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek Fundacji o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Fundacja uzyskała wpis w KRS 20 czerwca 2006 r. Zgodnie z zapisami w statucie nie prowadzi działalności gospodarczej. Odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i nie figuruje w ewidencji płatników podatku od towarów i usług. W latach 2011-2014 jest realizatorem/beneficjentem działania 431 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Fundacja, zgodnie z informacją wskazaną we wniosku, jest zobowiązana do przedłożenia z wnioskiem o płatność - Interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego wydaną przez właściwy organ upoważniony - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (beneficjent składa do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT, Fundacja wykazała w kosztach kwalifikowanych podatek VAT). Składając wniosek o przyznanie pomocy Fundacja złożyła oświadczenie o kwalifikowalności VAT, które skutkuje tym, że VAT w przypadku realizacji projektu jest kosztem kwalifikowanym. Zdaniem Fundacji nie może ona w żaden sposób odzyskać podatku VAT, realizując projekt w ramach którego nie jest przewidziane prowadzenie działalności gospodarczej, której zresztą zgodnie ze statutem Wnioskodawca prowadzić nie może.

Projekt obejmuje działania informacyjno-szkoleniowe oraz zakupy materiałów i sprzętu niezbędnych do realizacji projektu. W ramach projektu wszystkie działania są nieodpłatne. Projekt jest finansowany z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem projektu jest wspieranie obszarów wiejskich na obszarze 16 gmin.

Fundacja nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, czyli w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Wnioskodawca nie prowadzi również działalności odpłatnej, a poszczególne transze dotacji przekazywane są na podstawie wniosków beneficjenta o płatność.

Dofinansowanie projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (na podstawie § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z wytycznymi szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług. Wydatki w ramach projektu (np. zakup sprzętu) objęte są podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku realizacji projektu w ramach działania 431 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na podstawie umowy przyznania pomocy zawartej z Samorządem Województwa oraz środków Budżetu Państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Fundacji z siedzibą w K. przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z istniejącą sytuacją prawną Fundacji - beneficjenta działania 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, który nie ma możliwości odzyskania tego podatku, w przypadku przedstawionego stanu faktycznego, Fundacji nie przysługuje prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatków od towarów i usług poniesionego w związku z realizowanym projektem.

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakupu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W omawianej sytuacji (realizacji projektu) nie występuje związek ze sprzedażą opodatkowaną. W takiej sytuacji, nie będzie spełniony warunek dający Fundacji prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Z powyższego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W rozdziale 10, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Powyższe rozporządzenie zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. W rozporządzeniu tym przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu przewidziano w rozdziale 9. Natomiast katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Fundacja realizuje projekt obejmujący działania informacyjno-szkoleniowe oraz dokonuje zakupu materiałów i sprzętu niezbędnych do realizacji projektu. Celem projektu jest wspieranie rozwoju obszarów wiejskich na obszarze 16 gmin. W ramach projektu wszystkie działania są nieodpłatne. Dofinansowanie projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (na podst. § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.). Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług. Wydatki w ramach projektu (np. zakupy sprzętu) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z nabywanymi towarami i usługami w celach realizacji projektu, Fundacji z siedzibą w K. nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, a Fundacja nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o VAT.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w powołanych wyżej rozporządzeniach, gdyż z wniosku wynika, że środki stanowiące dofinansowanie ww. działania, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 28 listopada 2008 r. oraz z dnia 22 grudnia 2010 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl