IPPP1/443-585/08-3/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-585/08-3/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu współfinansowanego ze środków EFRR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu współfinansowanego ze środków EFRR.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących stworzenia odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem Ministra Rozwoju Regionalnego zobowiązującego beneficjentów do dostarczenia zaświadczenia z właściwego Urzędu Skarbowego określającego czy beneficjent w odniesieniu do realizowanego lub zrealizowanego projektu współfinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPORR ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Gmina XXX realizuje Projekt nr Z.......... pt. Rozwój produktu turystycznego gminy XXX i powiatu XXX poprzez budowę krytej pływalni w XXX. Przedmiotem projektu jest budowa krytej pływalni o całkowitej powierzchni użytkowej 3.826,8 m#178; i kubaturze 20.190,0 m#179;, obejmującej m.in.:

* basen sportowy o wymiarach 25x12,5 m, głębokości 1,35-1,80 m - dostosowany do użytkowania przez osoby niepełnosprawne oraz do rozgrywania zawodów sportowych z normami FINA i wymogami Polskiego Związku.......;

* basen wielofunkcyjny w którego skład wchodzą:

* basen rekreacyjny o wymiarach 7,12 x 7,80 m i głębokości 1,1 m dostosowany do zabiegów rehabilitacyjnych,

* basen hamowny zjeżdżalni o wymiarach 4,5 x 7,5 m i głębokości 1,0 m z wanną hamowną,

* brodzik dla dzieci o wymiarach 4,5 x 7,5 m i głębokości 0,40 m,

* wanna hydromasażu,

* zjeżdżalnia rurowa długości ok. 60 m,

* zaplecze szatniowo - natryskowe;

* widownię dla 126 osób;

* salę ćwiczeń gimnastycznych z zapleczem socjalnym;

* zespół gastronomiczny z zapleczem (bar-kawiarnia) z sala konsumpcyjną na ok. 20 osób;

* segment kręgielni z dwoma torami do gry;

* zaplecze socjalne i techniczne z węzłem cieplnym;

* łącznik pomiędzy hala sportową i budynkiem krytej pływalni mieszczący wejście główne do obiektu wraz ze stanowiskiem kasowym wyposażonym w elektroniczny system obsługi klienta oraz pomieszczenia administracyjne;

* infrastrukturę techniczną z zagospodarowaniem terenu.

Po zrealizowaniu inwestycji przedmiotowy obiekt sportowy będzie ogólnodostępny dla dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym Gmina XXX jako beneficjent zwraca się z zapytaniem czy ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości od przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina XXX zajmuje następujące stanowisko, iż realizując przedmiotowy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionych kosztów podatku VAT, ponieważ dany projekt nie będzie wykorzystywany przez Gminę na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z przedstawionego we w wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach zadań własnych realizuje projekt pod nazwą "Rozwój produktu turystycznego gminy XXX i powiatu XXX poprzez budowę krytej pływalni w XXX". Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Reasumując powyższy stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl