IPPP1-443-580/09-2/JB - Opłaty na fundusz remontowy związane z lokalem użytkowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-580/09-2/JB Opłaty na fundusz remontowy związane z lokalem użytkowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Barbary G., przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat na fundusz remontowy dotyczących lokalu użytkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat na fundusz remontowy dotyczących lokalu użytkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej w W. Wnioskodawca posiada własnościowe prawo do lokalu użytkowego.

W fakturach, którymi Spółdzielnia obciąża Wnioskodawcę, do funduszu remontowego doliczany jest podatek VAT.

Wnioskodawca zaznacza, że jest właścicielem lokalu użytkowego, a nie najemcą. Jest członkiem spółdzielni. Stosownie do prawa spółdzielczego, spółdzielnia winna obciążać członków spółdzielni jedynie kosztami związanymi z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. W przesyłanych Wnioskodawcy fakturach doliczany jest podatek VAT do funduszu remontowego.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o interpretację prawną o bezzasadności naliczania VAT od funduszu remontowego oraz wskazanie podstaw prawnych naliczania bądź nie naliczania VAT od funduszu remontowego...

Zdaniem wnioskodawcy, naliczanie podatku VAT do funduszu remontowego nie ma uzasadnienia w żadnych przepisach prawnych, nie ma takiej podstawy w przepisach dotyczących VAT. Spółdzielnia, zdaniem Wnioskodawcy, nalicza VAT bez podstawy prawnej. Fundusz jak sama nazwa wskazuje jest naliczany na potrzeby przyszłych remontów. Fundusz remontowy nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani nie jest odpłatnym świadczeniem usług, gdyż jest to czynność wewnątrzzakładowa, która nie podlega opodatkowaniu VAT. Naliczanie VAT od funduszu narusza: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku VAT oraz pkt 5.3.1 w tomie I części III załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawa opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Co do zasady, stawka podatku VAT wynosi 22%. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Nadmienić należy, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów obowiązuje od dnia 1 grudnia 2008 r. i zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), które straciło moc obowiązującą z dniem 30 listopada 2008 r. Obecnie obowiązujący przepis § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia jest odpowiednikiem § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Powołany wyżej przepis art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. z 2003 r. Dz. U. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) stanowi, iż:

*

członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,

*

członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,

*

właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5,

*

członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

W myśl art. 2 ust. 1 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, lokalem jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, przez samodzielny lokal mieszkalny rozumie się wydzieloną trwałymi ścianami w obrębie budynku izbę lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 3 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT odnosi się do czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członka spółdzielni może przysługiwać mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Rodzaje opłat wymienione w prawie spółdzielczym dotyczą wszelkich opłat (w tym opłat na fundusz remontowy). Przepis art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT natomiast wyraźnie zwalnia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ściśle określony krąg podmiotów, tj.:

1.

członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych,

2.

członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych,

3.

właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni.

Stąd też, zwolnienie od podatku dotyczy wyłącznie czynności (za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) związanych z lokalami mieszkalnymi, nie dotyczy zaś czynności związanych z lokalami użytkowymi.

Wobec powyższego, wszelkie opłaty wnoszone na pokrycie kosztów utrzymania lokali użytkowych (opłaty eksploatacyjne i opłaty na fundusz remontowy) podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca jest członkiem Spółdzielni i posiada spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego. W otrzymywanych przez Wnioskodawcę fakturach, spółdzielnia mieszkaniowa dolicza do funduszu remontowego podatek VAT.

Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku okoliczności należy stwierdzić, iż wykonywane przez spółdzielnię mieszkaniową czynności na rzecz wskazanych w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych podmiotów, za które spółdzielnia pobiera opłaty, zgodnie z ww. ustawą, mieszczą się w definicji odpłatnego świadczenia usług w myśl przepisów ustawy o VAT. Wnoszone przez Wnioskodawcę, jako członka spółdzielni posiadającego spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego, opłaty na fundusz remontowy związane z tym lokalem użytkowym, stanowią jeden z elementów kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem lokalu przez Spółdzielnię, które członek spółdzielni zobowiązany jest ponosić. Opłaty na fundusz remontowy związane z lokalem użytkowym Wnioskodawcy nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych tj. stawką podstawową w wysokości 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl