IPPP1/443-578/11-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-578/11-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą świadczy usługę doręczania prenumeratorom prasy. Usługa ta realizowana jest na zlecenie kontrahentów (którymi są wydawcy oraz kolporterzy prasy) oraz polega na przyjęciu, przemieszczeniu oraz następnie doręczeniu prasy do prenumeratorów wskazanych w bazie dostarczonej przez zleceniodawcę usługi.

Jednocześnie warunki współpracy oraz wynagrodzenie za realizację przedmiotowych usług negocjowane są indywidualnie z każdym z kontrahentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa świadczona przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej również "ustawa o VAT").

Stanowisko Wnioskodawcy

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy podatkowe nie definiują pojęcia usług pocztowych, przy ustalaniu zakresu zwolnienia z opodatkowania dla tego rodzaju usług, odwołać się należy do krajowych oraz wspólnotowych przepisów regulujących Prawo pocztowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe, usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:

1.

przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem zwanych dalej "drukami bezadresowymi",

2.

prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjmowanie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów;

3.

realizowanie przekazów pocztowych.

Natomiast z treści art. 2 pkt 1 dyrektywy 97/67 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług, przez usługi pocztowe rozumie się usługi obejmujące przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek pocztowych.

Jednocześnie zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy - Prawo pocztowe obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego powierzony został Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, iż świadczenie usługi pocztowej polega na łącznym wykonaniu trzech elementów tj. przyjęcia, przemieszczenia i doręczenia przesyłek do adresatów, za co pobierana jest jedna opłata.

W ocenie Wnioskodawcy świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na doręczaniu prasy do prenumeratorów, spełniają przesłanki umożliwiające zakwalifikowanie ich do kategorii usług pocztowych rozumianych zgodnie z przepisami ustawy - Prawo Pocztowe. Wnioskodawca przyjmuje prasę od podmiotu zlecającego realizację usług, następnie dokonuje jej przemieszczenia i doręczenia do wskazanych w dostarczonej przez zleceniodawcę bazie prenumeratorów (tj. adresatów).

Jednocześnie z literalnego brzmienia znowelizowanego art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnieniem objęte są wyłącznie podmioty zdolne do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Zwolenie to ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Wskazuje zarówno rodzaj usług objętych zwolnieniem (usługi pocztowe) jak i podmioty które są uprawnione do stosowania tego zwolnienia.

W związku z tym, że podmiotem zobowiązanym do świadczenia usług pocztowych jest...., natomiast usługi świadczone przez Wnioskodawcę, mieszczą się w kategorii usług pocztowych, od 1 stycznia br. ich świadczenie będzie podlegało zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Zwolnienia uregulowane ww. przepisem mają charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że obejmuje określony rodzaj czynności wykonywanych przez zdefiniowany krąg podmiotów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługę pocztową doręczania prenumeraty prasy polegającą na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu prasy do prenumeratorów wskazanych w bazie dostarczonej przez zleceniodawcę usług. Wnioskodawca wskazał ponadto, że warunki współpracy oraz wynagrodzenia negocjowane są indywidualnie z każdym kontrahentem. Wątpliwości Spółki sprowadzają się do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczenia usługi pocztowej doręczenia prenumeraty prasy.

W myśl ustawy... powierza się Wnioskodawcy obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie. Z kolei ustawa mówi, iż operator publiczny nie może odmówić zawarcia umowy o świadczenie powszechnych usług pocztowych, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1 i ust. 2 pkt 1. Z brzmienia powyższych unormowań prawa pocztowego wynika obowiązek nałożony na Wnioskodawcę do świadczenia usług pocztowych.

Z kolei usługę pocztową w myśl ustawy... stanowi wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem, zwanych dalej "drukami bezadresowymi", prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjęcie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów oraz realizowanie przekazów pocztowych.

Analizując treść ustawy należy zauważyć, iż kreuje on zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym, jak zresztą zaznaczył to także Wnioskodawca. Zwolnienie to obejmuje nie wszystkie podmioty świadczące usługi pocztowe, ale tylko te które posiadają status operatora publicznego zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Na gruncie regulacji prawa pocztowego status podmiotu działającego w takim charakterze przypisuje się Wnioskodawcy. Zaznaczyć jednakże należy, iż samo posiadanie owego statusu jest jedynie przesłanką podmiotową objęcia określonych czynności zwolnieniem. Ponadto występują także uwarunkowania przedmiotowe, czyli innymi słowy tylko niektóre spośród usług świadczonych przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT. Ustawodawca w przepisie kładzie nacisk na "powszechność" świadczonych usług pocztowych, także można z tego wnioskować, że te usługi świadczone przez publicznego operatora, którym nie można przypisać przymiotu "powszechności", będą wyłączone ze zwolnienia i w konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu tymże podatkiem. Ponadto jedna z kluczowych zasad wykładni prawa nakazuje zwolnienia (i wyłączenia) interpretować możliwie wąsko, ściśle, aby nie doprowadzić do nieuprawnionego rozszerzenia zakresu zwolnień. W przedmiotowej sprawie rozciągnięcie zwolnienia na usługi pocztowe świadczone poza obowiązkami nałożonymi odrębnymi ustawami na pocztę polską w ramach zapewnienia powszechnych usług pocztowych, byłoby niedopuszczalne, i prowadziłoby w istocie do oddalania się od celu postawionego przez regulacje Dyrektywy.

Na takie rozumienie omawianego zwolnienia wskazuje także brzmienie przepisu Dyrektywy 2006/112/WE, którego implementację stanowi polska regulacja w tym zakresie. Zwolnienia przewidziane w tym przepisie, mieszczą się generalnie w tytule IX rozdział 2, kształtującym publiczny cel wymienionych w nim zwolnień. Intencją ustawodawcy dokonującego transpozycji tego przepisu było objęcie zwolnieniem tylko takich usług pocztowych, które mają na celu realizację określonych celów publicznych. Także powyższym celem publicznym w przedmiotowych okolicznościach jest powszechność świadczonych usług, której adresatem jest ogół społeczeństwa, na równych warunkach.

Odwołując się do literalnego brzmienia przepisu, zgodnie ze internetowym Słownikiem Języka Polskiego przymiotnik "powszechny" oznacza taki stan, który dotyczy wszystkich rzeczy, osób, spraw itp. Ustawodawca posługując się wyrażeniem "powszechnych usług pocztowych" miał na myśli tylko te usługi, których usługobiorcami mogą być co do zasady wszyscy obywatele.

Przy dokonywaniu wykładni omawianej regulacji wskazówek dostarcza także wyrok TSUE z dnia 23 kwietnia 2009 r. sygn. C-357/07 w sprawie TNT Post UK Ltd, gdzie sąd podkreślił, iż zwolnienia przewidziane w VI Dyrektywie mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, przy czym zaznaczył, że "ten ogólny cel przekłada się w dziedzinie poczty na bardziej szczegółowy cel oferowania, po zmniejszonych cenach, usług pocztowych odpowiadających podstawowym potrzebom społeczeństwa", dalej w uzasadnieniu TSUE wskazał, iż "nie mogą zostać uznane za zwolnione z podatku usługi świadczone przez publiczne służby pocztowe, których warunki zostały wynegocjowane indywidualnie. Tego rodzaju usługi odpowiadają indywidualnym potrzebom danych użytkowników. Wykładnię tę potwierdza ponadto motyw 15 dyrektywy 97/69, z którego wynika, że możliwość indywidualnego negocjowania umów z klientami nie odpowiada a priori pojęciu świadczenia usług powszechnych". Z argumentacji TSUE można wywieść twierdzenie, iż nie można objąć zwolnieniem wszystkich dokonywanych przez publiczne służby pocztowe świadczeń usług, które ze względu na swój charakter nie stanowią usług świadczonych w interesie publicznym. W podsumowaniu zauważa, iż omawiane zwolnienie należy interpretować w sposób ścisły i jednocześnie zgodny z celem zamierzonym w tym przepisie, gdzie zwolnienie dotyczyłoby tylko takiego świadczenia usług, które publiczne służby pocztowe wykonują w charakterze publicznych służb pocztowych, a nie te które odpowiadają indywidualnym potrzebom klientów. Oznacza to, że TSUE na tle ww. orzeczenia dostrzegł rozróżnienie przedmiotowe usług pocztowych świadczonych przez operatora zobowiązanego do świadczenia takich usług, ze względu na ich cel i charakter.

Wnioskodawca przedstawiając argumentację w zajętym przez siebie stanowisku oparł się głównie na podmiotowej przesłance uprawniającej go do zwolnienia, pomijając zarazem cechę powszechności świadczonych usług, która jednak jest znacząca dla konstrukcji omawianego zwolnienia. Nie można wywodzić prawa do zwolnienia od podatku jedynie na podstawie statusu podmiotu, bowiem prowadziłoby to do zwolnienia takich usług, które w żaden sposób nie są realizowane w interesie publicznym, lecz typowo komercyjnym, co z kolei uprzywilejowałoby taki podmiot na tle innych podmiotów świadczących tego rodzaju usługi, zaburzając tym samym konkurencyjność.

Aby dokonać prawnopodatkowej kwalifikacji przestawionego stanu faktycznego należy dokonać analizy zaprezentowanej usługi świadczonej przez Wnioskodawcę - doręczania prenumeraty prasy, pod kątem posiadania przez nią cech powszechności. Badanie warunków przedmiotowej usługi prowadzi do wniosku, iż nie posiada ona cech powszechności gdyż kontrahenci (kolporterzy prasy oraz wydawcy) na rzecz których realizowana jest usługa, negocjują indywidualnie warunki współpracy oraz wynagrodzenia. Powyższe świadczy o komercyjnym charakterze usługi, zaspokajającej indywidualne potrzeby danych użytkowników - kontrahentów. Należy również zauważyć, iż jest ona realizowana na rzecz ściśle określonej grupy odbiorców - wydawcy oraz kolporterzy prasy - zatem nie mogą z niej skorzystać wszystkie osoby, co również prowadzi do wniosku, iż dana usługa nie ma charakteru powszechności.

Reasumując, usługa doręczania prenumeraty prasy świadczona przez Wnioskodawcę nie będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, bowiem nie jest ona realizowana w celu zapewnienia przez operatora publicznego, którym jest Wnioskodawca, powszechnych usług pocztowych, zatem nie wypełnia hipotezy ww. artykułu. W związku z powyższym, z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie wymieniają przedmiotowej usługi jako objętej preferencyjną stawką, także takie usługi będą podlegały opodatkowaniu podstawową stawką podatku, od dnia 1 stycznia 2011 r. w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl