IPPP1/443-578/11/14-5/S/AW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności doręczania prasy prenumeratorom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-578/11/14-5/S/AW Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności doręczania prasy prenumeratorom.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą świadczy usługę doręczania prenumeratorom prasy. Usługa ta realizowana jest na zlecenie kontrahentów (którymi są wydawcy oraz kolporterzy prasy) oraz polega na przyjęciu, przemieszczeniu oraz następnie doręczeniu prasy do prenumeratorów wskazanych w bazie dostarczonej przez zleceniodawcę usługi.

Jednocześnie warunki współpracy oraz wynagrodzenie za realizację przedmiotowych usług negocjowane są indywidualnie z każdym z kontrahentów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy usługa świadczona przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej również "ustawa o VAT").

Zdaniem wnioskodawcy:

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy podatkowe nie definiują pojęcia usług pocztowych, przy ustalaniu zakresu zwolnienia z opodatkowania dla tego rodzaju usług, odwołać się należy do krajowych oraz wspólnotowych przepisów regulujących Prawo pocztowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe, usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:

1.

przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem zwanych dalej "drukami bezadresowymi",

2.

prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjmowanie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów;

3.

realizowanie przekazów pocztowych.

Natomiast z treści art. 2 pkt 1 dyrektywy 97/67 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług, przez usługi pocztowe rozumie się usługi obejmujące przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek pocztowych. Jednocześnie zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy - Prawo pocztowe obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego powierzony został X.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, iż świadczenie usługi pocztowej polega na łącznym wykonaniu trzech elementów tj. przyjęcia, przemieszczenia i doręczenia przesyłek do adresatów, za co pobierana jest jedna opłata.

W ocenie Wnioskodawcy świadczone przez Niego usługi polegające na doręczaniu prasy do prenumeratorów, spełniają przesłanki umożliwiające zakwalifikowanie ich do kategorii usług pocztowych rozumianych zgodnie z przepisami ustawy - Prawo Pocztowe. Wnioskodawca przyjmuje prasę od podmiotu zlecającego realizację usług, następnie dokonuje jej przemieszczenia i doręczenia do wskazanych w dostarczonej przez zleceniodawcę bazie prenumeratorów (tekst jedn.: adresatów).

Jednocześnie z literalnego brzmienia znowelizowanego art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnieniem objęte są wyłącznie podmioty zdolne do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Zwolenie to ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Wskazuje zarówno rodzaj usług objętych zwolnieniem (usługi pocztowe) jak i podmioty które są uprawnione do stosowania tego zwolnienia.

W związku z tym, że podmiotem zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych jest obecnie Wnioskodawca, natomiast usługi świadczone przez Wnioskodawcę, mieszczą się w kategorii usług pocztowych, od 1 stycznia br. ich świadczenie będzie podlegało zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 30 czerwca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP1/443-578/11-2/AW, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Na przedmiotową interpretację Strona złożyła skargę do Sądu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 9 sierpnia 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2935/11 oddalił skargę Strony.

Od przedmiotowego wyroku Wnioskodawca wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wyrokiem z dnia 20 listopada 2013 r. sygn. akt I FSK 1705/12 NSA uchylił zaskarżony wyrok oraz uchylił zaskarżoną interpretację.

W wydanym orzeczeniu NSA wskazał, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. do 31 marca 2013 r. operator zobowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych mógł na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zastosować zwolnienie od podatku VAT również w odniesieniu do usług pocztowych oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych, nawet wówczas jeżeli usługi te nie miały charakteru usług powszechnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 2013 r. sygn. akt I FSK 1705/12 (data wpływu orzeczenia prawomocnego - 7 stycznia 2014 r.) - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Zwolnienia uregulowane ww. przepisem mają charakter przedmiotowo-podmiotowy, i obejmuje swym zakresem usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związana, jeżeli są one wykonywane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, czyli Wnioskodawcę. Literalna treść przywołanego przepisu wskazuje zatem, że zakresem przedmiotowym zwolnienia objęte są wszelkie usługi pocztowe świadczone przez Wnioskodawcę, a nie tylko usług powszechne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługę pocztową doręczania prenumeraty prasy polegającą na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu prasy do prenumeratorów wskazanych w bazie dostarczonej przez zleceniodawcę usług. Wnioskodawca wskazał ponadto, że warunki współpracy oraz wynagrodzenia negocjowane są indywidualnie z każdym kontrahentem. Wątpliwości Spółki sprowadzają się do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczenia usługi pocztowej doręczenia prenumeraty prasy.

Należy wskazać, że zwolnienie od podatku VAT zapisane w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy ma charakter podmiotowo - przedmiotowy i obejmuje swym zakresem usług pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, jeżeli są one wykonywane przez operatora zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, czyli Wnioskodawcę. Zatem treść powyższego przepisu wskazuje, że zakresem przedmiotowego zwolnienia objęte są wszelkie usługi pocztowe świadczone przez Wnioskodawcę a nie tylko usługi powszechne.

Analiza wskazanych przepisów pozwala na uznanie, że usługa doręczania prenumeraty prasy świadczona przez Wnioskodawcę będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, gdyż jest ona realizowana w celu zapewnienia przez operatora publicznego, którym jest Wnioskodawca, zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych, zatem wypełnia przesłanki ww. artykułu.

Tym samym należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl