IPPP1/443-573/13-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-573/13-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 16 sierpnia 2013 r. (doręczone dnia 20 sierpnia 2013 r.), pismem z dnia 26 sierpnia 2013 r., nadanym dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania o kwotę rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty w oparciu o pisemne zobowiązanie kontrahenta do terminowej zapłaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania o kwotę rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty w oparciu o pisemne zobowiązanie kontrahenta do terminowej zapłaty.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu nr IPPP1/443-573/13-2/AP z dnia 16 sierpnia 2013 r. (doręczone dnia 20 sierpnia 2013 r.) pismem z dnia 26 sierpnia 2013 r., nadanym dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Nadleśnictwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obowiązujące zasady sprzedaży drewna w Nadleśnictwie, umożliwiają zastosowanie skonta dla odbiorców, którzy przy odroczonym terminie płatności, dokonali zapłaty za odebrane drewno w terminie do 14 dni.

Dotychczas Nadleśnictwo stosuje zasadę, że kontrahent nabywa prawo do skonta po dokonaniu płatności za fakturę w terminie 14 dni, które powoduje wystawienie faktury VAT korygującej do faktury VAT pierwotnej - zmniejszającej cenę pierwotną o obowiązujące w danym okresie skonto. Jednakże Nadleśnictwo zamierza w przyszłości wprowadzić możliwość (przewidzianą w umowie) zastosowania skonta po otrzymaniu wniosku od kontrahenta wraz z jego zobowiązaniem o zapłacie w terminie 14 dni od wystawienia faktury. Skonto uwzględniane byłoby od razu na fakturze VAT dokumentującej dostawę, co w przypadku terminowej zapłaty (zgodnie z zobowiązaniem kontrahenta) nie powodowałoby konieczności wystawienia faktury korygującej. Dopiero w przypadku zapłaty po upływie 14 dni prawo do skonta zostałoby utracone i wystawiona byłaby faktura korygująca, zwiększająca podstawę opodatkowania oraz podatek VAT należny.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - dalej ustawa o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednocześnie, na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont). Sposób udokumentowania transakcji określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360, ost. zm. Dz. U. z 2012 r. poz. 1428) - dalej rozporządzenie. Wśród obowiązkowych danych, które powinny się znaleźć na fakturze, rozporządzenie wymienia m.in. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto (§ 5 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia).

W przypadku odroczonego terminu płatności, faktura wystawiana przez Nadleśnictwo może nie obejmować skonta, gdyż w momencie jej wystawiania, nie wiadomo, czy kontrahent ostatecznie będzie mógł z niego skorzystać (tzn. czy dokona zapłaty w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury). Jeżeli zatem płatność zostanie dokonana w terminie 14 dni, kontrahent nabędzie prawo do skonta, zaś Nadleśnictwo wystawi fakturę korygującą dokumentującą jego udzielenie. Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT w postaci bonifikaty, opustu, skonta, uznanej reklamacji, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę. Zatem, po stwierdzeniu, że kontrahentowi przysługuje skonto z tytułu wcześniejszej płatności, Nadleśnictwo powinno wystawić fakturę korygującą pierwotną fakturę o wartość skonta. Elementy obowiązkowe, które powinny się znaleźć na takiej fakturze korygującej wskazane są w § 13 rozporządzenia. Natomiast w przypadku otrzymania pisemnego wniosku kontrahenta o uwzględnienie skonta wraz z jego zobowiązaniem się do zapłaty w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury, Nadleśnictwo zamierza uwzględnić skonto w fakturze za odebrane drewno, a nie dopiero po zapłacie wystawiając fakturę korygującą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Nadleśnictwo może zmniejszyć podstawę opodatkowania o kwotę rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty w oparciu o pisemne zobowiązanie kontrahenta do terminowej zapłaty w czasie 14 dni od wystawienia faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie § 5 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360, ost. zm. Dz. U. z 2012 r. poz. 1428) dopuszczalna jest sytuacja, kiedy po otrzymaniu pisemnego wniosku kontrahenta o zastosowanie skonta wraz z jego zobowiązaniem do zapłaty w terminie 14 dni od wystawienia faktury, skonto uwzględniane byłoby od razu na fakturze VAT, co w przypadku terminowej zapłaty nie powodowałoby konieczności wystawienia faktury korygującej. Dopiero w przypadku zapłaty po upływie 14 dni prawo do skonta zostałoby utracone i wystawiona byłaby faktura korygująca, zwiększająca podstawę opodatkowania oraz podatek VAT należny.

Prezentowane przez Nadleśnictwo stanowisko znajduje potwierdzenie między innymi w interpretacji indywidualnej z dnia 25 czerwca 2013 r. znak ITPP1/443-314/13/IK wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w identycznym, jak w tej sprawie, opisie zdarzenia przyszłego.

Nadto, stanowisko Nadleśnictwa zgodne jest z postanowieniami art. 79 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L z 2006 r. Nr 347/1 z późn. zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania nie obejmuje (...) obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami - na podstawie art. 2 pkt 6 ww. ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (ust. 4 ww. artykułu).

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

* rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), który nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdują swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży;

* rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), do którego ma zastosowanie ww. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT i który wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami w tym zakresie.

Zatem obrotem jest kwota należna ze sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, po wyłączeniu wartości udzielonych bonifikat. Należy zaznaczyć, iż skonto obniża zarówno podstawę opodatkowania, jak i podatek należny z niej wynikający. Wartość udzielonych rabatów pomniejsza więc obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca stosuje obecnie skonta dla odbiorców, którzy przy odroczonym terminie płatności dokonali zapłaty za odebrane drewno w terminie do 14 dni. Jednakże w przyszłości Nadleśnictwo zamierza wprowadzić przewidzianą w umowie możliwość zastosowania skonta po otrzymaniu wniosku od kontrahenta wraz z jego zobowiązaniem o zapłacie w terminie 14 dni od wystawienia faktury. Skonto uwzględniane byłoby od razu na fakturze VAT dokumentującej dostawę, co w przypadku terminowej zapłaty (zgodnie z zobowiązaniem kontrahenta) nie powodowałoby konieczności wystawienia faktury korygującej. Dopiero w przypadku zapłaty po upływie 14 dni prawo do skonta zostałoby utracone i wystawiona byłaby faktura korygująca, zwiększająca podstawę opodatkowania oraz podatek VAT należny.

W odniesieniu do powyższego, Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące prawa do obniżenia podstawy opodatkowania o kwotę rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty w oparciu o pisemne zobowiązanie kontrahenta do terminowej zapłaty w czasie 14 dni od wystawienia faktury.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia "skonta", w związku z tym jego definicja powinna być odczytywana w oparciu o definicję słownikową. I tak, "skonto" to zniżka ceny towaru objętego sprzedażą kredytową lub ratalną, udzielona nabywcy płacącemu gotówką przed ustalonym terminem (internetowe wydanie Słownika Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl). Natomiast przez "rabat", w myśl ww. słownika należy rozumieć obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę, ale też: ta kwota.

Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany rabat winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady wystawiania faktur zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), wydanym na podstawie delegacji ustawowej określonej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT.

Stosownie zatem do § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

Z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę. Fakturę korygującą wystawia się również, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - § 14 ust. 1 cyt. rozporządzenia.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że planowane skonta będą to rabaty udzielone w momencie odbioru drewna przez kontrahentów i udokumentowania tych czynności fakturami - tym samym nie będą one miały wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w przedstawionym przypadku będzie to kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Odnosząc przytoczone przepisy prawa do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż sprzedaż towaru z rabatem następuje po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków, tj. po otrzymaniu wniosku od kontrahenta wraz z jego zobowiązaniem o zapłacie w terminie 14 dni od wystawienia faktury, a zatem nie jest wynikiem przypadku, lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy Wnioskodawcą a danym kontrahentem. Tym samym, określając podstawę opodatkowania, Nadleśnictwo winno jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. W przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Wnioskodawcy będzie zatem - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - kwota faktycznie należna od nabywcy, tj. cena uwzględniająca przyznane skonto, pomniejszona o należny podatek.

Biorąc pod uwagę zapis § 5 ust. 1 pkt 10 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, na fakturze, dokumentującej dokonaną dostawę drewna Nadleśnictwo nie ma obowiązku wyszczególniać kwoty udzielonego rabatu, skoro został on już uwzględniony w wynagrodzeniu, do którego uiszczenia zobowiązał się pisemnie kontrahent. W przypadku natomiast niespełnienia warunków określonych przez strony w umowie, tzn. jeżeli kontrahent nie zapłaci w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury kwoty należności określonej w fakturze, Nadleśnictwo będzie zobowiązane wystawić fakturę korygującą, zwiększającą podstawę opodatkowania na pierwotnej fakturze.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl