IPPP1/443-572/14-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-572/14-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania produktów na rzecz pracowników Spółki-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania produktów na rzecz pracowników Spółki.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. (dalej: Wnioskodawca) jest jednym z wiodących podmiotów na rynku, prowadzących działalność w segmencie sprzedaży hurtowej towarów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje zakupu zup błyskawicznych w celu wydania ich pracownikom Spółki. Przy zakupie zup, Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku naliczonego.

Zupy przekazywane są przede wszystkim pracownikom, którzy pracują w specyficznych warunkach np. przy obsłudze chłodni, lodówek. Dodatkowo zupy wydawane są pracownikom w trakcie inwentaryzacji, gdyż odbywa się ona często w późnych godzinach nocnych.

Wszystkie wydania zup, dokonywane są w związku z realizowanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi. Wartość przekazywanych zup, nie przekracza wartości 10 zł.

Dodatkowo Wnioskodawca chciałby podkreślić, że wydawane zupy nie są posiłkami wydawanymi zgodnie z art. 232 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) i rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie pracownikowi zupy, w sytuacji gdy jednostkowa cena nabycia przekazywanej zupy nie przekracza 10 zł, należy traktować jako pozostające poza zakresem opodatkowania VAT przekazania prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przekazywanie pracownikom zup w trakcie np. inwentaryzacji, czy też w związku z pracą przy obsłudze chłodni, których cena jednostkowa nie przekracza 10 zł, dla celów podatku VAT powinno być rozpatrywane jako wydanie "prezentów o małej wartości" w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym wydanie takie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy o VAT za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

* przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

* wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Równocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, że art. 7 ust. 7 ustawy o VAT nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez "prezenty o małej wartości", należy rozumieć przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

* o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

* których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, jednakże z uwzględnieniem pewnych wyjątków.

Wyjątkiem od powyższej zasady są przekazania prezentów o małej wartości, w sytuacji gdy przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekazywanie pracownikom zup w trakcie np. inwentaryzacji, czy też w związku z pracą przy obsłudze chłodni następuje na cele związane z działalnością gospodarczą. Przekazanie takie ma miejsce wyłącznie w trakcie pracy i jako takie związane jest z wykonywaną na rzecz Wnioskodawcy pracą. Nie można więc w takiej sytuacji kwalifikować takiego wydania jako wydania na cele osobiste pracownika. Za Słownikiem Języka Polskiego uznać należy, że potrzebami "osobistymi" są takie potrzeby, które "dotyczą danej osoby" i które są jej potrzebami "prywatnymi", tj. potrzebami niezwiązanymi z prowadzoną przez tą osobę działalnością gospodarczą, statusem pracownika czy pełnioną funkcją. Zatem można przyjąć, że potrzebami osobistymi są te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy, bądź też faktyczną konsumpcją.

Zatem, jeśli wydanie zup nie ma charakteru wydania na cele osobiste pracownika, bo związane jest bezsprzecznie z charakterem wykonywanej pracy, np. w chłodni gdzie panuje stale obniżona temperatura, bądź też w późnych godzinach nocnych, jak ma to miejsce w trakcie okresowych inwentaryzacji, to zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że wydanie takie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą.

W związku z tym, że jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT), określona w momencie przekazywania zupy, nie przekracza 10 zł, a wydanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą, to Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu wydania zup swoim pracownikom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawa o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególnosci:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Generalnie zatem, z uwagi na treść art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Jak wynika z ww. art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT czynnościami zrównanymi z odpłatną dostawą towarów jest m.in. zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członkówspółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, przy zakupie których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części. Jednocześnie, na mocy art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, ustawodawca wyłączył z opodatkowania wymienione w tym przepisie towary, tj. prezenty o małej wartości oraz próbki.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupu zup błyskawicznych w celu wydania ich pracownikom. Przy zakupie zup, Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku naliczonego.

Zupy przekazywane są przede wszystkim pracownikom, którzy pracują w specyficznych warunkach np. przy obsłudze chłodni, lodówek. Dodatkowo zupy wydawane są pracownikom w trakcie inwentaryzacji, gdyż odbywa się ona często w późnych godzinach nocnych.

Wszystkie wydania zup, dokonywane są w związku z realizowanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi. Wartość przekazywanych zup, nie przekracza wartości 10 zł.

Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że wydawane zupy nie są posiłkami wydawanymi zgodnie z art. 232 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) i rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.

Z analizy wyżej powołanego zapisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że opodatkowaniu podlega, zgodnie z pkt 1, przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste ściśle wymienionych osób, a zgodnie z pkt 2 tego przepisu, wszelkie inne darowizny.

Zwrócić przy tym należy uwagę, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia potrzeb osobistych. Za Słownikiem Języka Polskiego uznać należy, że potrzebami osobistymi są takie potrzeby, które dotyczą danej osoby i które są jej potrzebami prywatnymi, tj. potrzebami niezwiązanymi z prowadzoną przez tę osobę działalnością gospodarczą, statusem pracownika czy pełnioną funkcją.

W kontekście przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że nieodpłatne wydanie i zużycie artykułów spożywczych typu - zupy błyskawiczne przez pracowników Wnioskodawcy w czasie wykonywania obowiązków służbowych nie nosi znamion zużycia na cele osobiste, prywatne tych osób, ponieważ związane jest niewątpliwie ze statusem pracownika w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, choć niewątpliwie pracownicy ci należą do kręgu podmiotów wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Zatem, czynności tych nie można uznać za czynności podlegające opodatkowaniu w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie i zużycie ww. artykułów spożywczych przez pracowników Spółki w miejscu i czasie ich pracy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, że ww. produkty nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, analizowanie warunków wskazanych w dalszych ustępach art. 7 ustawy o VAT (uznanie tych produktów za prezenty o małej wartości) stało się bezprzedmiotowe.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe, ponieważ Wnioskodawca stwierdził, że nieodpłatne udostępnianie pracownikom produktów opisanych we wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na uznanie tych produktów za "prezenty o małej wartości".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl