IPPP1/443-571/08-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-571/08-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008 r. (data wpływu 28 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wymiany modułu w kasie rejestrującej wyrejestrowanej z ewidencji w 2005 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wymiany modułu w kasie rejestrującej wyrejestrowanej z ewidencji w 2005 r..

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Kasa rejestrująca w sklepie Wnioskującej nr ewidencyjny......./98 po odczytaniu pamięci w dniu 9 czerwca 2005 r., decyzją urzędu skarbowego z dnia 28 czerwca 2005 r. została wyrejestrowana z ewidencji. Pracę podjęła inna kasa, ale i tej pamięć wkrótce się kończy. Dlatego Wnioskująca postanowiła przywrócić do użytkowania wyrejestrowaną kasę z 2005 r. poprzez wymianę w niej modułu. Jednak urząd skarbowy ma wątpliwości, czy jest to możliwe czy też nie. Za dużo czasu upłynęło od daty jej wyrejestrowania - 28 czerwca 2005 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jest możliwość wymiany modułu w kasie rejestrującej nr fabryczny -..........., nr unikatowy - EC........., nr ewidencyjny -........./98 wyrejestrowanej z ewidencji w 2005 r....

Zdaniem Wnioskodawcy istnieje możliwość wymiany modułu w kasie rejestrującej.

Kasa została wyrejestrowana z ewidencji przez urząd skarbowy z powodu zapełnienia modułu, ale w protokole z dnia 9 czerwca 2005 r., sporządzonym na okoliczność odczytania pamięci kasy w pozycji uwagi jest adnotacja, że kasa przeznaczona jest do wymiany modułu. Brak natomiast jakiegokolwiek określenia czasowego.

Wnioskująca wcześniej tej kasy nie potrzebowała, bo pracę podjęła inna kasa. Ale teraz, kiedy kończy się pamięć obecnie pracującej, chciałaby móc użytkować tę wyrejestrowaną, z uwagi na fakt, iż jest sprawna technicznie. Jej kupno kosztowało Wnioskującą kiedyś 3600 zł, a wymiana modułu kosztuje tylko 1300 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast w myśl ust. 9 ww. artykułu minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunki ich stosowania przez podatników, uwzględniając:

1.

potrzebę zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych;

2.

konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez klienta czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie;

3.

optymalne, również dla danego typu obrotu, rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas.

W związku z powyższym, warunki stosowania kas przez podatników określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem, które mimo, iż zostało wydane na podstawie ustawy, która utraciła już moc, to - stosownie do art. 165 ww. ustawy - obowiązuje nadal.

W złożonym wniosku Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy istnieje możliwość wymiany modułu w kasie rejestrującej wyrejestrowanej 28 czerwca 2005 r. Ponadto, od dnia wyrejestrowania kasy z ewidencji Wnioskująca nie zawiesiła działalności gospodarczej, lecz kontynuowała ją przy pomocy innej kasy.

Zgodnie z § 1 pkt 8 ww. rozporządzenia, przez moduł fiskalny kasy rozumie się urządzenie rejestrujące obrót i wyliczające kwoty podatku należnego, a także sterujące w jednoznaczny sposób wydrukiem wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę oraz wyświetlaczem kasy. Natomiast w myśl pkt 9 pod pojęciem pamięci fiskalnej kasy rozumie się urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Na podstawie § 5 ust. 8 rozporządzenia zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia (a mianowicie sporządzenia protokołu czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej). Pamięć fiskalna podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia, jest przechowywana przez producenta lub importera przez okres 3 miesięcy od daty ich dokonania, a po tym okresie - komisyjnie zniszczona (§ 5 ust. 9 rozporządzenia).

W oparciu o wyżej wymieniony protokół z czynności odczytania zawartości pamięci Naczelnik właściwego dla podatnika Urzędu Skarbowego dokonuje wykreślenia tej kasy z rejestru urządzeń kasowych.

Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, iż pamięć kasy fiskalnej po zapełnieniu staje się bezużyteczna, w związku z tym istnieje konieczność jej likwidacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r.

Jednocześnie należy wskazać, iż w przypadku zaprzestania użytkowania kasy przez podmiot, dla którego została ufiskalniona, należy dokonać likwidacji pamięci fiskalnej, a nie kasy rejestrującej.

Dopuszczalna jest bowiem wymiana modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej, pod warunkiem, że konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego. Jeżeli więc zostanie dokonana wymiana pamięci fiskalnej, a uprawniony urząd nada ufiskalnionej kasie nowy numer ewidencyjny, użytkowanie przedmiotowej kasy przez Wnioskującą będzie możliwe.

Reasumując, mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawne należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy Wnioskująca zaprzestała używać kasy, po dokonaniu z udziałem pracownika urzędu skarbowego czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy oraz sporządzeniu na tę okoliczność protokołu, a tym samym kończąc pracę kasy w trybie fiskalnym (decyzją urzędu skarbowego o wyrejestrowaniu kasy z ewidencji) - możliwe jest dokonanie wymiany modułu w przedmiotowej kasie oraz dalsze jej użytkowanie (po zarejestrowaniu kasy we właściwym urzędzie skarbowym).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl