IPPP1/443-571/07-2/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-571/07-2/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X S.A., przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 28 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X SA, zwana dalej: Spółką lub X S.A., w związku z prowadzoną działalnością nabywa towary, które następnie sprzedawane są w placówkach X S.A. Spółka posiada z dostawcami umowy określające zasady i warunki współpracy, w tym również zapisy dotyczące dodatkowych wynagrodzeń w postaci udzielanych nabywcy bonusów (premii pieniężnych). Otrzymanie przez Spółkę premii uzależnione jest od spełnienia następujących warunków: uzyskania lub przekroczenia w danym okresie rozliczeniowym obrotów (sprzedaży) z tytułu dokonanych zakupów w określonej w umowie wysokości, lub terminowego regulowania płatności wobec dostawcy towarów. Wysokość premii określona jest w poszczególnych umowach, najczęściej jako procent od wartości sprzedaży zrealizowanej przez dostawcę do Spółki. Wypłata premii następuje na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury VAT z 22% stawką podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymywane przez Spółkę premie pieniężne opisane powyżej, podlegają opodatkowaniu VAT jako wynagrodzenie za świadczone usługi i w konsekwencji powinny być dokumentowane fakturą VAT z 22% stawką podatku.

W ocenie Spółki otrzymywane przez nią premie pieniężne podlegają opodatkowaniu VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez opodatkowane świadczenie usług za wynagrodzeniem rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu tej ustawy. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego PWN, "świadczyć" oznacza obowiązek wykonania lub przekazania czegoś na czyjąś rzecz. Przez świadczenie rozumieć natomiast należy obowiązek wykonania, przekazania czegoś. A zatem świadczenie to każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Zatem dokonując oceny charakteru danego świadczenia jako usługi z punktu widzenia ustawy o VAT, należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie. Jeśli więc mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie powołanej ustawy stanowi ono albo usługę albo dostawę towarów.

Podobnie jak w ustawie o VAT, definicja "świadczenia usług" została zdefiniowana w art. 24 (1) Dyrektywy Rady Unii Europejskiej nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (poprzednio VI Dyrektywa Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych-wspólny system podatku od wartości dodanej), która stanowi realizację jednej z podstawowych zasad wspólnego systemu podatku VAT jaką jest powszechność opodatkowania. Zgodnie z powołaną zasadą, podatkowi temu powinny podlegać wszelkie transakcje dokonane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazać również należy, że na temat opodatkowania VAT premii pieniężnych wielokrotnie wypowiadał się Europejski Trybunał Sprawiedliwości (zwany dalej: ETS lub Trybunał). Zdaniem Trybunału otrzymana zapłata (wynagrodzenie) powinna być konsekwencją wykonania świadczenia i istnienia bezpośredniego związku przyczynowego między otrzymaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem. W ocenie ETS, kwoty przekazane przez świadczeniobiorcę jedynie przy okazji czy też w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, które nie są należne za świadczenie i w związku z jego wykonaniem, nie są zapłatą nie mogą przesądzać o odpłatności danej umowy. Przykładowo, w orzeczeniu w sprawie Toisma via Inspectuar der Omzetbelasting Leeuwarden (C-16J93), ETS uznał, że brak jakiejkolwiek umowy (porozumienia), choćby dorozumianej, pomiędzy dającym premię a otrzymującym, powoduje, że brak jest związku przyczynowego uzasadniającego uznanie takiej premii za czynność opodatkowaną. W świetle powyższego zasadne jest twierdzenie, iż w sytuacji, gdy pomiędzy stronami istnieje stosunek prawny, na podstawie którego spełnienie określonego świadczenia wiąże się z wypłatą wynagrodzenia za to świadczenie, to czynność taka będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Premie pieniężne, które Spółka otrzymuje wypłacane są na podstawie łączącej strony umowy, które uzależniają wypłatę premii od spełnienia określonych w umowie warunków. Wypłata premii nie ma zatem charakteru dobrowolnego. W przypadku bowiem, gdy Spółka nie spełni tych warunków, premia nie zostanie jej przyznana. A zatem, w ocenie Spółki, spełnione są przesłanki, których zaistnienie, zarówno na gruncie ustawy o VAT, jak i przepisów unijnych, uzależnia uznanie określonego zachowania za czynność klasyfikowaną jako świadczenie usług. Wskazać również należy, że premie otrzymywane przez Spółkę nie stanowią rabatu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Ich udzielenie nie jest bowiem związane z konkretną dostawą lecz dotyczy wszystkich czynności wykonanych w danym okresie czasu. Pragniemy wskazać, iż stanowisko Spółki odnośnie opodatkowania VAT premii pieniężnych znajduje potwierdzenie w piśmie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026. Zdaniem Ministra Finansów, w sytuacji kiedy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie nie są związane z żadną konkretną dostawą wówczas należy uznać, że premia związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Stanowisko Spółki potwierdzają również liczne interpretacje podatkowe (np. pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie z dnia 6 lutego 2006 r., sygn. akt PP/443-93/1/05, pismo Urzędu Skarbowego w Piasecznie z dnia 18 września 2007 r., sygn. akt 1418/ZT/T/443-59/07/SG, pismo Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 14 października 2005 r., sygn. akt PP1/448-865/04/I), w których organy powołując się na ww. pismo Ministra Finansów, uznają za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT premie pieniężne przyznawane za spełnienie określonych przez strony czynności. Spółka zdaje sobie sprawę, że stanowisko prezentowane przez Ministra Finansów na które powołuje się Spółka, kwestionowane jest w wydanych w bieżącym roku wyrokach sądów administracyjnych, które uznają premie pieniężne za czynności neutralne dla rozliczeń podatku VAT. W wyroku z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt. I FSK 94/08, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi. W ocenie sądu, organy podatkowe nie mogą domniemywać, że poza umową dostawy towarów strony zawarły dodatkową umowę dotyczącą premii pieniężnej. Nie mogą więc uznać, że przewidziane w umowie dostawy premie pieniężne są wynagrodzeniem za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. Analogiczne stanowisko zaprezentował również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06, który wskazał, iż uznanie premii pieniężnej za wynagrodzenie powoduje podwójne opodatkowanie jednej i tej samej sprzedaży, raz jako dostawy towaru, drugi jako usługi zakupu towaru. Zdaniem Spółki powyższe orzeczenia nie powinny jednak stanowić podstawy do zmiany opodatkowywania premii pieniężnych przez podatników, z tego względu, iż wydane w tym przedmiocie wyroki dotyczą konkretnych sprawi indywidualnych podatników. Nie stanowią powszechnie obowiązującego prawa. Natomiast powoływana interpretacja Ministra Finansów, która została wydana w trybie art. 14 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), została wydana w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe i w dalszym ciągu obowiązuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy, w tym także;

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższy przepis definiuje pojęcie usługi, usługą jest świadczenie, które nie jest dostawą towarów. W tak określonym katalogu mieszczą się usługi wymienione w stosownych klasyfikacjach statystycznych ale także cały szereg innych świadczeń, które nie zostały wymienione w tych klasyfikacjach. Świadczenie usług może mieć charakter czynny, ale także świadczeniem usług jest powstrzymanie się od działania.

Pomioty prowadzące działalność gospodarczą podejmują różnorodne działania mające na celu zwiększenie poziomu prowadzonej sprzedaży. Jednym z takich działań jest przyznawanie premii pieniężnych. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

W sytuacji gdy wypłacona przez kontrahenta premia pieniężna jest związana konkretną dostawą, to nawet jeżeli została wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z powołanym przepisem obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W takim przypadku zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Przedmiotowa faktura korygująca winna zawierać elementy określone § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Jeżeli premia pieniężna jest wypłacana przez kontrahenta np. z tytułu uzyskania lub przekroczenia w danym okresie rozliczeniowym obrotów z tytułu dokonanych zakupów w określonej w umowie wysokości lub terminowego regulowania płatności wobec dostawcy towaru (jak to ma miejsce w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym), premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że premia pieniężna wypłacona przez kontrahenta związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego przedmiotową premię. W świetle powyższego zachowanie podatnika polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu lub terminowym regulowaniu zobowiązań należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ww. ustawy i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Otrzymanie premii pieniężnej za dokonanie w określonym czasie zakupów o określonej w umowie wartości lub terminowe regulowanie należności, powinno być zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, udokumentowane fakturą VAT. Przedmiotowa faktura VAT winna zawierać elementy określone w § 9 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl