IPPP1-443-568/11-2/MP - Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-568/11-2/MP Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Instytutu (I.) jest prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych oraz działalności leczniczo-usługowej ukierunkowanej na potrzeby zdrowotne dzieci i młodzieży. Realizując zadania związane z prowadzonymi badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi I. realizuje projekt pt. "Development..." (tytuł w języku polskim "Rozbudowa sieci..."), w ramach Drugiego Wspólnotowego Programu Działań w Dziedzinie Zdrowia (2008-2013).

Niniejszy projekt stanowi kontynuację projektu "Rare..." (tytuł w języku polskim "Platforma...",), który był realizowany przez I. w ramach Wspólnotowego Programu Zdrowia Publicznego na lata 2003-2008. W projekcie uczestniczy 19 jednostek z terenu całej Europy. Koordynatorem projektu jest lnstitut... z Francji. I. jest jednym z partnerów projektu.

Przystąpienie do realizacji projektu odbyło się w następujący sposób: koordynator projektu, działając w imieniu wszystkich partnerów projektu złożył wniosek w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Konsumentów (Executive Agency for Health and Consumers, EAHC). Projekt został pozytywnie oceniony i Agencja Wykonawcza postanowiła przyznać dofinansowanie na realizację projektu ze środków komisji Europejskiej. Projekt realizowany jest w okresie: 1 kwietnia 2010 r. - 31 marca 2011 r. Celem ogólnym projektu jest zapewnienie Wspólnocie Europejskiej wyczerpującego zestawu informacji w celu poprawy diagnostyki, opieki i leczenia pacjentów z chorobami o rzadkim występowaniu. Dostęp do tych informacji będzie zapewniać portal internetowy prowadzony w 5 językach. Projekt ma na celu udostępnienie obecnie prowadzonego portalu internetowego szerszym kręgom odbiorców.

I.

uczestniczy w projekcie jako przedstawiciel narodowy reprezentujący Polskę. Podstawowym zadaniem I. jest rozwój w Polsce platformy kompleksowej opieki nad pacjentami z chorobami o rzadkim występowaniu, aby zapewnić obywatelom Polski (pacjentom i ich rodzinom oraz lekarzom, biochemikom i innym profesjonalistom) porównywalny z innymi krajami Europy, dostęp do informacji w języku polskim. Działania w ramach projektu są powiązane z europejską siecią, w której Polska uczestniczy od 2006 r. jako O. W ramach projektu zaplanowane do realizacji przez I. zostały następujące zadania: 1/ Zbieranie informacji o prowadzonych w kraju badaniach klinicznych, projektach badawczych sponsorowanych i prowadzonych w uczelniach oraz o stowarzyszeniach pacjentów i innych grupach wsparcia, 2/ Opracowanie wykazu ośrodków referencyjnych diagnostycznych, naukowych i klinicznych zajmujących się rzadko występującymi chorobami, 3/ Upowszechnianie wiedzy o rzadko występujących chorobach i sieci w społeczeństwie, medycznych towarzystwach naukowych oraz wśród organizatorów służby zdrowia w kraju.

W związku z realizacją ww. zadań poniesione zostały lub poniesione będą m.in. następujące koszty: 1/ wynagrodzenie członków zespołu badawczego, 2/ koszty związane z rozpowszechnianiem informacji (druk broszur informacyjnych), 3/ koszty pośrednie.

Część ww. kosztów (m.in. koszty związane z drukiem broszur informacyjnych) zostanie prawdopodobnie udokumentowana fakturami zawierającymi podatek VAT (koszt zaplanowany do poniesienia w 2011 r.).

Zadania I. związane z realizacją projektu finansowane są ze środków Unii Europejskiej oraz ze środków własnych Instytutu. Zgodnie z zawartą umową z KE tytuł własności do wyników działań, w tym prawa własności przemysłowej i intelektualnej oraz prawa do raportów i innych dokumentów dotyczących projektu przysługują partnerom realizującym projekt, w tym I. Instytut oraz pozostali partnerzy nadadzą Agencji Wykonawczej prawo do dowolnego wykorzystania wyników projektu według uznania Agencji, o ile nie powoduje to naruszenia jej zobowiązań dotyczących poufności lub obowiązujących praw własności przemysłowej i intelektualnej.

KE nie zleca I. wykonania usługi, a jedynie finansuje zadania, których wyniki pozostają w dyspozycji I. I. nie wykonuje świadczenia na rzecz innego podmiotu. Zgodnie z zapisami umowy rozliczenie finansowe w projekcie odbędzie się na podstawie sprawozdania finansowego z faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu (środki wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi). Tak więc pozyskane środki stanowią jedynie pokrycie kosztów realizowanego projektu.

Wyniki projektu obejmują: 1/ Udoskonalenie katalogu rzadkich chorób oraz udostępnianie go w przystępny sposób; 2/ Udoskonalenie encyklopedii chorób rzadko występujących i zwiększenie jej przejrzystości (rozszerzenie o kolejnych 250 chorób rzadko występujących; udostępnienie w języku francuskim, niemieckim, włoskim i hiszpańskim; aktualizacja informacji); 3/ Rozszerzenie katalogu specjalistycznych usług ochrony zdrowia (kliniki specjalistyczne, działania prowadzone przez laboratoria medyczne, sieci, rejestry i organizacje pacjentów, itp.) w krajach uczestniczących w projekcie; 4/ Rozszerzenie katalogu informacji na temat leków stosowanych w terapii chorób rzadko występujących (Publikacja wykazu w Serii Raportów); 5/ Zapewnienie bezpośredniego dostępu do danych O. w celu ich ponownego wykorzystania w formatach RDF oraz OWL; 6/ Publikację broszury dotyczącej działalności i usług O. w pięciu językach oraz jej rozpowszechnienie na poziomie krajowym; 7/ Ocenę satysfakcji użytkownika przeprowadzoną w ramach badania on-line (1 tys. kwestionariuszy w każdym języku dostępnym w O.) oraz opublikowanie wyników badania w Serii Raportów O.; 8/ Optymalizację zarządzania bazą danych oraz siecią partnerów.

Odbiorcy wyników projektu to: pacjenci i ich rodziny, lekarze zatrudnieni w szpitalach oraz lekarze z praktyką prywatną, osoby z zawodów paramedycznych (fizjoterapeuci psycholodzy, dietetycy, farmaceuci. itp.), biolodzy, eksperci rzadkich chorób, studenci i nauczyciele, naukowcy, managerowie ds. opieki medycznej, specjaliści zatrudnieni w sektorze przemysłowym, decydenci, osoby związane z mediami oraz inni zainteresowani tematyką rzadkich chorób w Polsce i na świecie.

Dostęp do wyników projektu "Development..." wg wiedzy posiadanej na dzień dzisiejszy ma charakter bezpłatny, a I. występując w charakterze jednego z partnerów projektu nie przewiduje sprzedaży tych wyników w przyszłości. Powszechny bezpłatny dostęp do wyników realizacji projektu jest celem głównym projektu; w założeniu przewiduje się docelowo udostępnienie wyczerpującego zestawu informacji jak najszerszej grupie osób w celu poprawy diagnostyki, opieki i leczenia pacjentów z chorobami o rzadkim występowaniu. I. występując w charakterze jednego z parterów projektu nie przewiduje sprzedaży tych wyników w przyszłości i nie jest w stanie określić ich wartości początkowej. Dostęp do wyników projektu ma służyć celom naukowym i wpływać na postęp w dziedzinie medycyny, a tym samym służyć całemu społeczeństwu. Wyniki projektu nie będą wykorzystywane do celów opodatkowanych.

I.

prowadzi działalność mieszaną tj. opodatkowaną i zwolnioną i w konsekwencji rozlicza się w oparciu o strukturę sprzedaży. W strukturze sprzedaży I. przeważa świadczenie usług korzystających ze zwolnienia, głównie są to usługi medyczne. Struktura sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2009 wynosiła 3% i podobnie struktura sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2010 wynosi 3% (zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zgodnie z wymogami KE przedłożenie zaświadczenia wskazującego, że I. nie mógł odzyskać podatku VAT od zakupionych towarów i usług do realizacji projektu jest niezbędne do rozliczenia projektu. Interpretacja uzyskana na niniejszy wniosek zostanie dołączona do raportu końcowego z realizacji projektu RD Portal 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pt. "Development..." (tytuł w języku polskim "Rozbudowa..."), realizowanego w ramach Drugiego Wspólnotowego Programu Działań w Dziedzinie Zdrowia (2008-2013) Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego - ponoszone przez niego koszty nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prace prowadzone w ramach projektu nie są usługą dla konkretnego odbiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest jednym z partnerów realizujących projekt pn. "Development..." ("Rozbudowa..."), w ramach Wspólnotowego Programu Działań w Dziedzinie Zdrowia na lata 2008 - 2013. Podstawowym zadaniem Wnioskodawcy jest rozwój w Polsce platformy kompleksowej opieki nad pacjentami z chorobami o rzadkim występowaniu, aby zapewnić obywatelom Polski (pacjentom i ich rodzinom oraz lekarzom. biochemikom i innym profesjonalistom) porównywalny z innymi krajami Europy dostęp do informacji w języku polskim. W ramach projektu realizowane będą zadania: 1/ Zbieranie informacji o prowadzonych w kraju badaniach klinicznych, projektach badawczych sponsorowanych i prowadzonych w uczelniach oraz o stowarzyszeniach pacjentów i innych grupach wsparcia, 2/ Opracowanie wykazu ośrodków referencyjnych diagnostycznych, naukowych i klinicznych zajmujących się rzadko występującymi chorobami, 3/ Upowszechnianie wiedzy o rzadko występujących chorobach i sieci O. w społeczeństwie, medycznych towarzystwach naukowych oraz wśród organizatorów służby zdrowia w kraju.

Zadania związane z realizacją projektu finansowane są ze środków Unii Europejskiej oraz ze środków własnych Instytutu. Zgodnie z zawartą umową tytuł własności do wyników działań, w tym prawa własności przemysłowej i intelektualnej oraz prawa do raportów i innych dokumentów dotyczących projektu przysługują partnerom realizującym projekt.

Odbiorcy wyników projektu to: pacjenci i ich rodziny, lekarze zatrudnieni w szpitalach oraz lekarze z praktyką prywatną, osoby z zawodów paramedycznych (fizjoterapeuci psycholodzy, dietetycy, farmaceuci. itp.), biolodzy, eksperci rzadkich chorób, studenci i nauczyciele, naukowcy, managerowie ds. opieki medycznej, specjaliści zatrudnieni w sektorze przemysłowym, decydenci, osoby związane z mediami oraz inni zainteresowani tematyką rzadkich chorób w Polsce i na świecie.

Dostęp do wyników projektu ma charakter bezpłatny, a Wnioskodawca występując w charakterze jednego z partnerów projektu nie przewiduje sprzedaży tych wyników w przyszłości. Dostęp do wyników projektu ma służyć celom naukowym i wpływać na postęp w dziedzinie medycyny, a tym samym służyć całemu społeczeństwu. Wyniki projektu nie będą wykorzystywane do celów opodatkowanych.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu służyć będą wyłącznie do wykonywania czynności, których następstwem nie jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, wynikającego z faktur zakupu towarów i usług służących do realizacji projektu pn. "Development..." ("Rozbudowa...").

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, oo-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl