IPPP1/443-562/09-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-562/09-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawiania faktur VAT oraz stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe, natomiast w zakresie obowiązku umieszczania na fakturze podstawy prawnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawiania faktur VAT oraz stawki podatku dla świadczonych usług, a także obowiązku umieszczania na fakturze podstawy prawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie decyzji Dyrektora Szkoły z dnia 7 marca 2005 r. (podstawa prawna: art. 18a ust. 2 i ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2005 r. - w aktualnie obowiązującej ustawie o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. jest to art. 22 ust. 2.) Szkoła uzyskuje przychody z działalności wykraczającej poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającej między innymi na świadczeniu usług, w tym szkoleniowych i informacyjnych, przeznaczając je na wydatki bieżące i inwestycyjne związane z uzyskiwaniem przez Szkołę wymienionych dochodów.

Należy dodatkowo wyjaśnić, że Szkoła jest od 1995 r. podatnikiem podatku VAT z tytułu wynajmu pomieszczeń, a od 2005 r. z tytułu umów o współpracy dotyczących działalności szkoleniowej. W ramach tych umów przygotowuje m.in. pomieszczenia do działalności szkoleniowej realizowanej we współpracy z innymi instytucjami. Za świadczone usługi Szkoła wystawia faktury VAT swoim partnerom ze stawką 22% oraz odprowadza podatek VAT do Urzędu Skarbowego.

Szkoła uzyskała możliwość zawarcia umowy o sponsoring polegającej na otrzymaniu dotacji celowej od sponsora. W zamian za umieszczenie logo na programie koncertu uczniów szkoły opisanego w umowie, sponsor gotów jest do pokrycia kosztów stroju scenicznego w wysokości 1 (jednego) tysiąca złotych.

Zdaniem organu prowadzącego Szkołę, jest to usługa informacyjna, nienaruszająca treści zapisu z ustawy o finansach publicznych.

Szkoła skierowała do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych prośbę o wydanie poprawnej opinii klasyfikacyjnej dotyczącej klasyfikacji PKWIU wg rocznika właściwego dla celów VAT w 2009 r., w zakresie zamierzonego przez Szkołę świadczenia usług informacyjnych.

Odpowiedź Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych odmawia czynności zamieszczania na programie koncertów logo sponsora charakteru usługi i nie nadaje jej numeru klasyfikacyjnego wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Na podstawie opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca prosi o odpowiedź czy Szkoła, będąca już podatnikiem VAT z tytułu umów współpracy, powinna wystawiać także faktury VAT z tytułu umów sponsorskich zobowiązujących ją do umieszczenia logo sponsora na programie koncertu w zamian za dotację celową oraz jaką stawkę podatkową należy w tym przypadku zastosować.

Wnioskodawca prosi także o wskazanie, jaki będzie odpowiedni do nazwy zapis w rubryce Symbol Klasyfikacji Statystycznej PKWiU lub Podstawa Prawna.

Zdaniem Wnioskodawcy

* jest to świadczenie usług, czyli - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów,

* opodatkowane - zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług - stawką 22% jako czynności niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,

* Szkoła powinna - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wystawić fakturę VAT,

* w rubryce Symbol Klasyfikacji Statystycznej PKWiU lub Podstawa Prawna Szkoła powinna wpisywać: Art. 41 ust. 13 Ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie obowiązku wystawiania faktur VAT oraz stawki podatku dla świadczonych usług, natomiast w zakresie obowiązku umieszczania na fakturze podstawy prawnej stanowisko uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1), natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również czynności wymienione w pkt 1, 2 i 3 ww. przepisu.

Z powołanych powyżej przepisów art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zatem opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Zwrócić należy uwagę, iż pod rządami cyt. ustawy on podatku od towarów i usług, w odniesieniu do każdej płatności pieniężnej rozpatrywać należy, czy nie stanowi ona otrzymanego wynagrodzenia za jakieś świadczenia wykonane przez dany podmiot. Jeśli można zidentyfikować takie świadczenia, to wówczas otrzymaną płatność należałoby potraktować jako wynagrodzenie za usługę. W przypadku więc, gdy podmiot płacący uzyskuje korzyść z pewnego rodzaju sytuacji, zobowiązanie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako świadczenie usługi. W konsekwencji powinno być ono opodatkowane podatkiem VAT.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie. Wnioskodawca otrzymał możliwość zawarcia umowy o sponsoring, w ramach której w zamian za umieszczenie logo Sponsora na programie koncertu uczniów szkoły, Sponsor gotów jest do pokrycia kosztów stroju scenicznego w wysokości 1.000 zł. Wnioskodawca nadmienia, iż jest podatnikiem podatku VAT z tytułu wynajmu pomieszczeń oraz z tytułu umów o współpracy dotyczących działalności szkoleniowej.

Przepisy podatkowe, w szczególności ustawa o podatku od towarów i usług, nie zawierają ustawowej definicji "sponsoringu". Zgodnie ze Słownikiem wyrazów obcych (http://swo.pwn.pl) przez sponsoring rozumie się: "finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności". Celem sponsoringu jest zatem m.in. upowszechnianie znajomości firmy i jej produktów wśród klientów i potencjalnych nabywców produktów i usług. Istotnym dla celów podatkowych jest fakt, iż umowa sponsoringu oparta jest na ekwiwalentności świadczeń, ponieważ sponsor ponosi pewne koszty w celu sfinansowania określonych działań sponsorowanego. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż czynności wykonywane na rzecz sponsora wynikające z zawartej z nim umowy są w świetle ustawy o VAT odpłatnym świadczeniem usług.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.). Jednocześnie stosownie do art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Szkoła skierowała do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych prośbę o wydanie opinii klasyfikacyjnej dotyczącej klasyfikacji PKWiU w zakresie zamierzonego świadczenia przedmiotowych usług. W otrzymanej odpowiedzi, Ośrodek nie nadaje tejże usłudze numeru klasyfikacyjnego wg PKWiU. Jednakże zwrócić należy uwagę, iż to, że czynności opisane we wniosku nie są usługą w świetle PKWiU, nie oznacza, iż nie stanowią usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, zwłaszcza że pomiędzy stronami (tj. Wnioskodawcą oraz Sponsorem) istnieje stosunek prawny, i w zamian za wykonanie usług zostaje wypłacone wynagrodzenie. W związku z powyższym, usługi świadczone przez Szkołę na rzecz Sponsora, niewymienione w klasyfikacjach statystycznych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22% na podstawie ww. przepisu art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie należy mieć zatem na względzie treść przepisu art. 106 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ww. ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Stosownie zatem do § 5 ust. 1 tego rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem

W myśl zaś § 7 ww. rozporządzenia w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

1.

symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub

2.

przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

3.

przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Biorąc pod uwagę powyższe, zauważyć należy, iż obowiązek wskazania na wystawianej fakturze symbolu towaru bądź usługi określonego w PKWiU, czy też wskazania przepisu prawnego dotyczy sytuacji, w których dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia od podatku VAT lub z możliwości zastosowania stawek preferencyjnych. W przedmiotowej sprawie konieczność taka nie zachodzi, bowiem usługi świadczone przez Wnioskodawcę opodatkowane są podstawową stawką podatku VAT 22%. Przepisy podatkowe nie zabraniają umieszczania na wystawianej fakturze podstawy prawnej, tj. w tym przypadku art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, jednak nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż "w rubryce Symbol Klasyfikacji Statystycznej PKWiU lub Podstawa Prawna Szkoła powinna wpisywać: Art. 41 ust. 13 Ustawy VAT".

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wyczerpujący opis zdarzenia winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Ponadto, odnośnie zakresu wskazania zapisu nazwy świadczonej usługi na wystawianej fakturze zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - postanowienie znak IPPP1/443-562/09-2/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl