IPPP1-443-561/10-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-561/10-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym pełnomocnik Spółki otrzyma fakturę od dostawcy Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym pełnomocnik Spółki otrzyma fakturę od dostawcy Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (zwana dalej "Spółką") zamierza zlecić wykonywanie niektórych czynności wchodzących w skład prowadzenia ksiąg rachunkowych spółce zewnętrznej mającej siedzibę w Republice Czeskiej. Do tych czynności będzie między innymi należało skanowanie, a następnie księgowanie (po akceptacji) zeskanowanych dokumentów w systemie informatycznym. Wprowadzona zmiana pozwoli nie tylko poprawić przepływ dokumentów w Spółce, poprzez możliwość przesyłania dokumentów w formie załącznika elektronicznego, ale również pozwoli oszczędzić czas i ograniczyć koszty związane z ich wprowadzeniem.

W celu przyspieszenia obiegu dokumentów, Spółka poinformuje swoich dostawców, aby faktury przez nich wystawiane na Spółkę, nie były wysyłane na jej adres korespondencyjny, tylko bezpośrednio do pełnomocnika.

Jednocześnie Spółka udzieli stosownego pełnomocnictwa w zakresie otrzymywania dokumentów (faktur) w jej imieniu. Potwierdzeniem otrzymania faktury przez pełnomocnika będzie stempel dzienny pełnomocnika umieszczany na dokumencie w dniu jego wpływu.

Papierowe oryginały dokumentów po ich opracowaniu zostaną przesłane do siedziby Spółki. Przekazanie dokumentów Spółce następować będzie przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy tak więc zapewniona zostanie możliwość weryfikacji prawidłowości rozliczeń na ich podstawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z przedstawionym powyżej opisem zdarzenia przyszłego Spółka wnosi o potwierdzenie że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwana dalej "Ustawą") powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym pełnomocnik Spółki otrzyma dokument (fakturę) od dostawcy Spółki.

Spółka stoi na stanowisku, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 Ustawy powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym pełnomocnik Spółki otrzyma dokument (fakturę) od dostawcy Spółki.

UZASADNIENIE

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 10 pkt 1 Ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Tak, więc, decydujące znaczenie dla powstania prawa do odliczenia i terminu jego realizacji ma data otrzymania faktury. Ustawodawca nie zdefiniował jednak pojęcia otrzymania. W związku z tym, że przepisy nie określają sposobu rozumienia pojęcia otrzymanie, należy posłużyć się słownikowym znaczeniem tego pojęcia.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, otrzymanie oznacza dostanie czegoś, bycie odbiorcą czegoś. Kluczowym jest więc fakt "bycia odbiorcą". Jako że ustawodawca nie ograniczył prawa do odbioru faktury, należy przyjąć, iż może ona być odebrana przez jakąkolwiek osobę działająca w imieniu i za zgodą podatnika. Wynika z powyższego, udzielone pełnomocnictwo dla Spółki zewnętrznej może być traktowane jako spełnienie wymogu działania w imieniu i za zgodą podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje - w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT - w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Zgodnie art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a) lub lit. c), przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

W myśl art. 86 ust. 12a, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1.

faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;

2.

nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż zamierza zlecić wykonywanie niektórych czynności wchodzących w skład prowadzenia ksiąg rachunkowych spółce zewnętrznej mającej siedzibę w Republice Czeskiej. Do tych czynności będzie między innymi należało skanowanie, a następnie księgowanie (po akceptacji) zeskanowanych dokumentów w systemie informatycznym. W celu przyspieszenia obiegu dokumentów, Spółka poinformuje swoich dostawców, aby faktury przez nich wystawiane na Spółkę, nie były wysyłane na jej adres korespondencyjny, tylko bezpośrednio do pełnomocnika.

Jednocześnie Spółka udzieli stosownego pełnomocnictwa w zakresie otrzymywania dokumentów (faktur) w jej imieniu. Potwierdzeniem otrzymania faktury przez pełnomocnika będzie stempel dzienny pełnomocnika umieszczany na dokumencie w dniu jego wpływu.

Papierowe oryginały dokumentów po ich opracowaniu zostaną przesłane do siedziby Spółki. Przekazanie dokumentów Spółce następować będzie przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy tak więc zapewniona zostanie możliwość weryfikacji prawidłowości rozliczeń na ich podstawie.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Otrzymanie - zgodnie z definicją słownikową - zakłada wejście przez podatnika w posiadanie faktury.

Dla prawidłowości zmniejszenia podatku należnego nie jest więc istotne, kiedy dany dokument zostanie wystawiony, ale decyduje "fizyczne" posiadanie tego dokumentu ("otrzymanie") przez podatnika.

Należy zauważyć, iż przepisy prawa podatkowego nie zawierają wyłączenia możliwości udzielenia odrębnego pełnomocnictwa w zakresie otrzymywania faktur VAT przez osobę trzecią. W związku z tym do oceny dopuszczalności takich czynności należy stosować przepisy dotyczące pełnomocnictwa.

Kwestia udzielenia pełnomocnictw uregulowana jest w Kodeksie cywilnym (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Stosownie do art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Zgodnie z § 2 przywołanego przepisu czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Z powyższego wynika, iż każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Mając powyższe na względzie, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym podmiot zewnętrzny działający w imieniu Wnioskodawcy na podstawie odrębnego umocowania, spełniającego wymogi pełnomocnictwa określonego w kodeksie cywilnym, otrzyma faktury od kontrahenta Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl