IPPP1/443-555/13-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-555/13-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna działa jako stowarzyszenie wpisane do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej dnia 4 stycznia 2002 r. przez sąd rejonowy, XIV wydział gospodarczy krajowego rejestru sądowego.

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o dotację na realizację operacji mającej na celu remont połączony z modernizacją pomieszczeń budynku Ochotniczej Straży Pożarnej. Koszt realizacji tej operacji będzie sfinansowany ze środków otrzymanych na podstawie rozporządzenia Ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. nr 138 poz. 868 z późn. zm.).

Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach operacji nie będzie prowadzona sprzedaż. Dotacja na tą operację zostanie przekazana po jej zrealizowaniu, na zasadzie refundacji kosztów, na podstawie wniosku beneficjenta o płatność.

W zakres realizacji operacji polegającej na remoncie połączonym z modernizacją pomieszczeń budynku Ochotniczej Straży Pożarnej wchodzi: remont i modernizacja łazienek polegająca na skuciu starej glazury i położeniu nowej (na ścianach i na podłodze), wymianie dwóch kompaktów WC na nowe, wymianie dwóch umywalek i armatury na nowe, gipsowaniu i malowaniu sufitów, wymianie 4 sztuk drzwi w łazienkach i zakupie 2 sztuk do nowych kabin (łącznie 6 szt.), montażu oświetlenia łazienkowego, wydzieleniu w każdej łazience dodatkowej kabiny przez wymurowanie ścianki działowej, zagospodarowanie pomieszczenia na zaplecze kuchenne polegające na położeniu glazury, zakupie zlewu dwukomorowego z armaturą, wykonaniu sufitu podwieszanego wraz z ociepleniem i zakupie drzwi wejściowych do pomieszczenia.

Całkowity koszt operacji wynosi 30.279,34 zł. Ww. wydatki objęte są podatkiem od towarów i usług (VAT 23%), jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej przy realizacji ww. operacji dofinansowanej ze środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji polegającej na remoncie połączonym z modernizacją pomieszczeń budynku OSP.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot podatku VAT nie będzie jej przysługiwał, ponieważ nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowalnym na podstawie § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dotację na realizację projektu mającego na celu remont połączony z modernizacją pomieszczeń budynku OSP. Koszt projektu będzie sfinansowany ze środków otrzymanych na podstawie rozporządzenia Ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż.

W zakres realizacji projektu polegającego na remoncie połączonym z modernizacją pomieszczeń budynku OSP wchodzi: remont i modernizacja łazienek polegająca na skuciu starej glazury i położeniu nowej (na ścianach i na podłodze), wymianie dwóch kompaktów WC na nowe, wymianie dwóch umywalek i armatury na nowe, gipsowaniu i malowaniu sufitów, wymianie 4 sztuk drzwi w łazienkach i zakupie 2 sztuk do nowych kabin (łącznie 6 szt.), montażu oświetlenia łazienkowego, wydzieleniu w każdej łazience dodatkowej kabiny przez wymurowanie ścianki działowej, zagospodarowanie pomieszczenia na zaplecze kuchenne polegające na położeniu glazury, zakupie zlewu dwukomorowego z armaturą, wykonaniu sufitu podwieszanego wraz z ociepleniem i zakupie drzwi wejściowych do pomieszczenia. Zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż OSP nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach projektu towary nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych (OSP nie prowadzi działalności gospodarczej). Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki uzyskane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl