IPPP1/443-552/11-2/ISz - Stawka podatku VAT dla usług polegających na pełnieniu dyżurów przy zimowym utrzymaniu dróg.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-552/11-2/ISz Stawka podatku VAT dla usług polegających na pełnieniu dyżurów przy zimowym utrzymaniu dróg.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na pełnieniu dyżurów przy zimowym utrzymaniu dróg - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na pełnieniu dyżurów przy zimowym utrzymaniu dróg.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzątania budynków, obiektów przemysłowych, zagospodarowaniem terenów zieleni. W ramach swojej działalności w wyniku przetargów otrzymuje zadania związane z zimowym utrzymaniem dróg kołowych. Usługa polega na dyżurach osób obserwujących stan pogodowy ze szczególnym monitorowaniem sytuacji na drogach w okresie zimowym tj. stanu śliskości dróg, oblodzenia, zaśnieżenia, oraz gotowości sprzętu dokonującego czynności zwalczających śliskość i nieprzejezdność dróg poprzez posypywanie solą, piachem, usuwanie śniegu i błota pośniegowego. Osoby pełniące dyżury oprócz obserwacji w miejscu wyjeżdżają na monitorowanie dróg w celu sprawdzenia w naturze ich stanu oraz oceny do wprowadzenia sprzętu odśnieżającego.

Do 31 grudnia 2010 r. zadania te mieściły się w grupowaniu PKWiU 90.00.30-00.00- "oczyszczanie dróg kołowych, ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu", które były umieszczone w Załączniku nr 3 poz. 153 ustawy o podatku od towarów i usług-stawka VAT 7%.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. zmianie uległa treść załącznika dotyczącego 8% (dawniej 7%) stawki VAT. Wiąże się to ze zmianą PKWiU z 1997 r. na PKWiU 2008 r., w tym wypadku zastąpiono powyższe-poz. 174 symbol PKWiU 81.29.12.0-usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym, jaką stawkę podatku VAT należy stosować do usług polegających na pełnieniu dyżurów przy zimowym utrzymaniu dróg.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone usługi mieszczą się w nowym grupowaniu PKWiU 81.29.12.0 i należy stosować do wykonywanych usług stawkę podatku 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%,

przy czym, stosownie do przepisu art. 1 pkt 17 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), od dnia 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy tytuł drugiej kolumny otrzymuje brzmienie "Symbol PKWiU 2008". Tym samym, obowiązująca dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. zostaje zastąpiona PKWiU stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 174 mieszczą się "usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu" - PKWiU 81.29.12.0.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan między innymi usługi związane z zimowym utrzymaniem dróg kołowych. Usługi te polegają na dyżurach osób obserwujących stan pogodowy ze szczególnym monitorowaniem sytuacji na drogach w okresie zimowym tj. stanu śliskości dróg, oblodzenia, zaśnieżenia, oraz gotowości sprzętu dokonującego czynności zwalczających śliskość i nieprzejezdność dróg poprzez posypywanie solą, piachem, usuwanie śniegu i błota pośniegowego. Osoby pełniące dyżury oprócz obserwacji w miejscu wyjeżdżają na monitorowanie dróg w celu sprawdzenia w naturze ich stanu oraz oceny do wprowadzenia sprzętu odśnieżającego.

Świadczone usługi zaklasyfikował Pan do grupowania PKWiU 90.00.30-00.00- "oczyszczanie ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu" wg klasyfikacji z 1997 r. i odpowiednio do grupowania PKWiU - 81.29.12.0 wg klasyfikacji z 2008 r. - "usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu".

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż świadczone przez Pana usługi polegające na dyżurach osób obserwujących stan pogodowy ze szczególnym monitorowaniem sytuacji na drogach w okresie zimowym tj. stanu śliskości dróg, oblodzenia, zaśnieżenia, oraz gotowości sprzętu dokonującego czynności zwalczających śliskość i nieprzejezdność dróg poprzez posypywanie solą, piachem, usuwanie śniegu i błota pośniegowego, o ile mieszczą się w grupowaniu z 2008 r. PKWiU 81.29.12.0 - "usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu" (a podane klasyfikacje są prawidłowe), to usługi te od dnia 1 stycznia 2011 r. należy opodatkować 8% stawką podatku, zgodnie z dyspozycją zawartą w 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z pozycją 174 obowiązującego aktualnie załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem stanowisk Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Pana we wniosku klasyfikacji opisanych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku (art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). W złożonym wniosku z dnia 22.03.2011. (data wpływu 31 marca 2011 r.) wskazano liczbę zaistniałych stanów faktycznych: 8. Jednakże z analizy sprawy wynika, iż w przedmiotowym wniosku występuje jeden zaistniały stan faktyczny. Podatnik dokonał wpłaty w wysokości 320 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 25 marca 2011 r. Zatem kwota w wysokości 280 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji Podatkowej zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany w części E, poz. 53 wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl