IPPP1-443-551/11-5/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-551/11-5/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za udzielanie licencji z tytułu praw autorskich rozliczane w imieniu artysty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za udzielanie licencji z tytułu praw autorskich rozliczane w imieniu artysty.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek... (nazwa od 28 czerwca 1952 r.) zarejestrowany został 10 lutego 1947 r. jako Polski Związek.... Związek opiera się na tradycjach... istniejącego w latach 1929-1939 i jest spadkobiercą jego idei artystycznych.

Związek zwany dalej Z. jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem twórczo-zawodowym, działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu. Z. posiada osobowość prawną. Związek jest stowarzyszeniem zrzeszającym osoby prowadzące działalność artystyczną w zakresie fotografii. Jest organizacją wpisaną na Listę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Na mocy licencji Ministerstwa Kultury i Sztuki z dnia 29.05.1995 Związek w imieniu indywidualnych twórców udziela licencji na wykorzystanie fotografii. Wynagrodzenie za udzielanie licencji jest rozliczane z autorem. Z tego tytułu w Z. pozostaje niewielki procent jako składka na koszty inkasa.

W uzupełnieniu z dnia 1 lipca 2011 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż indywidualni twórcy powierzają związkowi w zarząd i ochronę przysługujące mu prawa autorskie do utworów fotograficznych (umowa powiernicza - w załączeniu).

Związek reprezentuje autora działając we własnym imieniu na rzecz autorów.

Za wyżej wymienione czynności związek pobiera jedynie składkę na koszty inkasa w wysokości 3%, przekazując wpływające honoraria na indywidualne konta twórców i odprowadzając należny podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wnioskodawca prosi o informację czy wynagrodzenie za udzielanie licencji z tytułu praw autorskich rozliczane w imieniu artysty korzysta ze zwolnienia w ramach art. 43 ust. 1 pkt 33 znowelizowanej ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie za udzielanie licencji z tytułu praw autorskich rozliczane w imieniu artysty korzysta ze zwolnienia w ramach art. 43 ust. 1 pkt 33 znowelizowanej ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie za udzielenie licencji do praw autorskich do wykorzystania fotografii, które Z. rozlicza w imieniu artysty, korzysta ze zwolnienia w ramach art. 43 ust. 1 pkt 33 znowelizowanej ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Otrzymana zapłata zatem powinna być konsekwencją wykonanego świadczenia

Zgodnie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innego osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę podatku i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca działa jako organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi na mocy zezwolenia Ministerstwa Kultury i Sztuki.

Indywidualni twórcy powierzają związkowi w zarząd i ochronę przysługujące mu prawa autorskie do utworów fotograficznych na podstawie umowy powierniczej. Związek reprezentuje autora działając we własnym imieniu na rzecz autorów. Za powyższe czynności Wnioskodawca pobiera jedynie składkę na koszty inkasa w wysokości 3%.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy wynagrodzenie za udzielanie licencji z tytułu praw autorskich korzysta ze zwolnienia w ramach art. 43 ust. 1 pkt 33.

Odwołując się do przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych należy wskazać, iż zgodnie z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 90, poz. 631), organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, zwanymi dalej "organizacjami zbiorowego zarządzania", w rozumieniu ustawy, są stowarzyszenia zrzeszające twórców, artystów wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne, których statutowym zadaniem jest zbiorowe zarządzanie i ochrona powierzonych im praw autorskich lub praw pokrewnych oraz wykonywanie uprawnień wynikających z ustawy.

W myśl art. 105 ust. 1 ww. ustawy, domniemywa się, że organizacja zbiorowego zarządzania jest uprawniona do zarządzania i ochrony w odniesieniu do pól eksploatacji objętych zbiorowym zarządzaniem oraz że ma legitymację procesową w tym zakresie. Na domniemanie to nie można się powołać, gdy do tego samego utworu lub artystycznego wykonania rości sobie tytuł więcej niż jedna organizacja zbiorowego zarządzania.

Stosownie do art. 86 ust. 3 powołanej ustawy, w przypadku nadawania, reemitowania lub odtwarzania artystycznego wykonania za pomocą wprowadzonego do obrotu egzemplarza, artyście wykonawcy przysługuje prawo do stosownego wynagrodzenia.

Z powołanego art. 105 ust. 1 ustawy wynika, iż Stowarzyszenie uprawnione jest do wykonywania swych zadań statutowych w odniesieniu do kategorii praw i pól eksploatacji objętych zbiorowym zarządzaniem.

Jak wynika z powyższego, stosunek prawny wynikający z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, łączący Wnioskodawcę i artystów (osoby/podmioty posiadające autorskie prawa) zakłada powiernicze przeniesienie własności praw autorskich. W przedmiotowych okolicznościach powiernik (Wnioskodawca) podejmuje się zarządzania określonym majątkiem na rzecz powierzającego go artyście/właścicielu praw. Powiernik z tytułu wykonywania określonych umową czynności potrąca sobie prowizję, stanowiącą jego wynagrodzenie.

Co do zasady, to twórcom przysługuje prawo do wynagrodzenia. Istotą powiernictwa jest zaś działanie powiernika w charakterze zastępcy pośredniego, który dokonuje określonych czynności we własnym imieniu, lecz na cudzy rachunek.

Zatem, z charakteru umów powierniczych, jak ma miejsce w przedmiotowej sprawie wynika, iż Wnioskodawca, tj. organizacja zbiorowego zarządzania jest podmiotem świadczącym usługę zarządzania i ochrony powierzonymi jej prawami autorskimi na rzecz twórców. Jest zobowiązany wobec twórców do wykonywania w odniesieniu do nabytego prawa wyłącznie określonych czynności w jego interesie i na jego rachunek, tj. udzielania licencji na wykorzystanie z fotografii.

Wynagrodzenie z tytułu korzystania z tych praw nie jest należne Wnioskodawcy, a stanowi własność autorsko-uprawnionych. Wnioskodawca bierze udział w świadczeniu usług przez autorsko-uprawnionych na zasadzie pośrednika.

Konfrontując powyższe ustalenia z treścią przywołanych przepisów należy stwierdzić, iż w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, nie można traktować udzielania licencji z tytułu praw autorskich w imieniu artysty, w sytuacji powierniczego przeniesienia majątkowych praw autorskich, jak ma miejsce w przedmiotowej sprawie jako świadczenia przez Wnioskodawcę usługi na rzecz licencjobiorców.

Bowiem w wyniku powierniczego przeniesienia majątkowych praw autorskich Wnioskodawca nie uzyskuje prawa do jakiegokolwiek korzystania z utworów lub praw do nich, ani dysponowania nimi na własny rachunek. Nabywa jedynie określone uprawnienia do utworów na zasadzie powierniczej. Udzielając osobom trzecim licencji na korzystanie z fotografii lub dochodząc ochrony praw do nich, działa całkowicie na rachunek powierzającego

Tak więc zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentować czynności - udzielania licencji z tytułu praw autorskich w imieniu artysty - fakturą VAT.

Jednocześnie wskazać należy, iż istota działalności Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług nie na rzecz licencjonobiorców (gdyż w stosunku do nich działa na cudzy rachunek), lecz na rzecz artystów, gdyż świadczy usługi zarządzania i ochrony powierzonych praw.

W związku z tym, w myśl art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, opodatkowaniu podlegać będzie wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczonej usługi zarządzania i ochrony powierzonych praw, tj. koszty inkasa.

Co do zasady, stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 19 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kulturalne oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wnioskodawca wskazał, iż jest organizacją wpisaną na Listę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zatem spełnia przesłankę podmiotową dla zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33a, jednakże przedmiotowe usługi, tj. usługi w zakresie zarządzania i ochrony praw w myśl art. 43 ust. 19 pkt 8 zostały wprost wyłączone z możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku.

Zatem usługi w zakresie zarządzania i ochrony praw będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z art. 43 ust. 1 w zw. z art. 146 pkt 1 ustawy stawką podstawową 23%.

Reasumując wynagrodzenie za udzielanie licencji z tytułu praw autorskich rozliczane w imieniu artysty podlega opodatkowaniu w części, w której stanowi wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usługi zarządzania i ochrony praw, natomiast w pozostałej części należy uznać, iż stanowi ono wpływ od użytkownika należny artyście wykonawcy, i jako takie nie podlega opodatkowaniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za udzielanie licencji z tytułu praw autorskich rozliczane w imieniu artysty. Natomiast w zakresie zastosowania zwolnienia z tytułu działalności edukacyjnej, wydana została interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2011 r. nr IPPP1-443-551/11-4/AS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl