IPPP1-443-551/09-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-551/09-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym świadczonych przez podmiot zagraniczny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym świadczonych przez podmiot zagraniczny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank będzie korzystał z usług świadczonych przez osobę prawną z siedzibą w Indiach i będzie dokonywał płatności za te usługi. Usługi będą polegać na rejestrowaniu otwartych przez pracowników rachunków maklerskich oraz na uzyskaniu akceptacji lub odmowie jej uzyskania w odniesieniu do transakcji na rachunkach maklerskich pracowników oraz na analizie przez osoby merytorycznie odpowiedzialne za dokonywanie akceptacji lub jej odmowę, czy planowana transakcja maklerska nie nosi znamion wskazujących na wykorzystywanie informacji poufnej oraz na ocenie zgodności planowanej transakcji z polityką ochrony informacji i zapobieganiu konfliktom interesów, w szczególności usługa obejmować będzie dostęp do aplikacji informatycznej zainstalowanej w Indiach i służącej do komunikowania się w zakresie ewidencjonowania rachunków maklerskich pracowniczych oraz do akceptacji transakcji pracowniczych na rachunkach maklerskich.

Pracownicy Banku posiadają lub mogą posiadać rachunki maklerskie prowadzone przez uprawnione podmioty oraz dokonywać na tych rachunkach operacji (transakcji). Bank świadczy rozmaite usługi finansowe dla klientów. W związku z tym, pracownicy uzyskują często informacje, które nie są powszechnie dostępne lub mają charakter poufny, a mogą dotyczyć podmiotów, których papiery wartościowe znajdują się w obrocie publicznym. Zwykle informacje te dotyczą danych finansowych lub operacji finansowych klientów, albo niedostępnej powszechnie wiedzy na temat podmiotów z grupy, do której należy Bank. Aby zapobiec nadużywaniu tej wiedzy przez pracowników, zwłaszcza wykorzystywaniu tych poufnych informacji przy wykonywaniu przez pracowników prywatnych operacji na papierach wartościowych, została wprowadzona określona polityka wykonywania transakcji maklerskich przez pracowników. Aby uniknąć konfliktu interesów, pracownicy nie mogą dokonywać niektórych transakcji wogóle lub w określonym czasie albo mogą je dokonywać na określonych zasadach. W celu wyegzekwowania tych ograniczeń (restrykcji), wynikających z polityki zapobiegania konfliktom interesów, konieczne jest rejestrowanie pracowniczych rachunków maklerskich oraz nadzorowanie i monitorowanie transakcji dokonywanych na tych rachunkach przez pracowników poprzez uzyskiwanie akceptacji dla planowanych transakcji. Jeżeli pracownik zamierza wykonać transakcję powinien zarejestrować swój rachunek maklerski w systemie, a następnie uzyskać zgodę (akceptację) na dokonywanie planowanej transakcji. Usługa będzie polegać na tym, że Bank będzie miał dostęp do aplikacji informatycznej zainstalowanej poza Polską służącej do ewidencjonowania pracowniczych rachunków maklerskich oraz akceptacji transakcji pracowniczych na tych rachunkach, co będzie dokonywane przez uprawnione osoby. System będzie przechowywał informacje o wnioskach i posiadanych rachunkach. Usługa obejmować będzie zakresem funkcję polegającą na tym, że aplikacja będzie rozsyłać składane wnioski o akceptację do odpowiednich osób odpowiedzialnych merytorycznie za dokonanie akceptacji lub jej odmowę, które to osoby następnie będą dokonywać akceptacji lub odmawiać ich dokonania i przekazywać tę informację za pośrednictwem aplikacji. Podmiot obsługujący ten system będzie także wspierał użytkowników w obsłudze systemu.

Bank wystąpił do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji tych usług w świetle PKWiU i uzyskał potwierdzenie, iż usługi te stanowią usługi pomocnicze, związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, ujęte w PKWiU (Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 1997 r., stosowane dla celów opodatkowania VAT) pod pozycją 67.13.10-00.90 (klasyfikacja o sygn. OK-5672/KU-544/1/2009 w załączeniu wraz z wnioskiem o jej wydanie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi, sklasyfikowane jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane - polegające na rejestrowaniu pracowniczych rachunków maklerskich oraz weryfikacji wniosków o akceptację transakcji planowanych do wykonania przez pracowników na tych rachunkach pod kątem zgodności tych transakcji z polityką mającą zapewnić zapobieganie konfliktom interesów i wykorzystywaniu poufnych informacji obejmujące: dostęp do aplikacji obsługującej procedurę ewidencjonowania pracowniczych rachunków maklerskich oraz obsługującej procedurę akceptacji transakcji pracowniczych przez uprawnione osoby oraz wsparcie w zakresie obsługi tej aplikacji - stanowią usługi zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT w świetle art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy, a w konsekwencji, czy korzystając z tych usług świadczonych przez podmiot z siedzibą w Indiach należy rozpoznawać import usług stosując zwolnienie z opodatkowania VAT.

Zdaniem Banku, przedmiotowe usługi polegające na rejestrowaniu pracowniczych rachunków maklerskich oraz weryfikacji wniosków o akceptację transakcji planowanych do wykonania przez pracowników na tych rachunkach pod kątem zgodności tych transakcji z polityką mającą zapewnić zapobieganie konfliktom interesów i wykorzystywaniu poufnych informacji obejmujące: dostęp do aplikacji obsługującej procedurę ewidencjonowania pracowniczych rachunków maklerskich oraz obsługującej procedurę akceptacji transakcji pracowniczych przez uprawnione osoby oraz wsparcie w zakresie obsługi tej aplikacji, które zostały sklasyfikowane jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, ujęte w PKWiU pod pozycją 67.13.10-00.90, stanowią usługi zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT w świetle art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT z związku z poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy, a w konsekwencji Bank korzystając z tych usług świadczonych przez podmiot z siedzibą w Indiach powinien zgodnie z art. 27 ust. 3 w związku z ust. 4 pkt 2 tego artykułu ustawy VAT rozpoznawać obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu usług, stosując zwolnienie z opodatkowania VAT.

Powyższe wynika z okoliczności, iż Bank świadczy usługi finansowe dla rozmaitych klientów oraz należy do grupy finansowej, której rozmaite papiery wartościowe są notowane publicznie, zaś korzystanie z aplikacji ściśle wiąże się z tą działalnością finansową Banku. Skoro Bank korzysta z przedmiotowych usług w związku ze swoją działalnością gospodarczą, która obejmuje aktywność na rynkach finansowych, w związku z czym pracownicy Banku mogą posiadać wiedzę poufną z tym związaną, korzystanie z usług w zakresie unikania konfliktu interesów i zapobiegania wykorzystywaniu poufnych informacji, a więc w zakresie ochrony interesów Banku, jako wiarygodnego podmiotu świadczącego usługi finansowe oraz ochrony interesów klientów, którzy są przez Bank obsługiwani, a których papiery wartościowe mogą być publicznie notowane, staje się konieczne ze względu na działalność finansową Banku. Stąd przedmiotowe usługi pozostają w ścisłym związku z usługami finansowymi świadczonymi przez Bank, zaś aplikacja stanowi jedynie narzędzie komunikowania się między pracownikami rejestrującymi swoje rachunki i występującymi o akceptację transakcji a osobami merytorycznie uprawnionymi do monitorowania transakcji i dokonywania akceptacji lub do jej odmowy

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 8 ust. 1 przywoływanej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym, mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jednocześnie w ust. 3 ww. artykułu ustawodawca wskazuje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 1 wskazywanej ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją nr 3 wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów i factoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Należy mieć na uwadze, że przy symbolu PKWiU przedmiotowych "usług pośrednictwa finansowego" znajduje się oznaczenie "ex". Oznaczenie to uprawnia do stosowania zwolnienia w zakresie ściśle określonym w ustawie, z wyłączeniem usług wymienionych w punktach 1-9.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Bank będzie korzystał z usług świadczonych przez osobę prawną z siedzibą w Indiach, polegających na rejestrowaniu pracowniczych rachunków maklerskich oraz weryfikacji wniosków o akceptację transakcji planowanych do wykonania przez pracowników na tych rachunkach pod kątem zgodności tych transakcji z polityką mającą zapewnić zapobieganie konfliktom interesów i wykorzystywaniu poufnych informacji. Usługi obejmować będą dostęp do aplikacji obsługującej procedurę ewidencjonowania pracowniczych rachunków maklerskich i procedurę akceptacji transakcji przez uprawnione osoby oraz wsparcie w zakresie obsługi tej aplikacji.

Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe usługi sklasyfikowane zostały w PKWiU w grupowaniu 67.13.10-00.90 "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Czynności takie mieszczą się w sekcji J PKWiU ex (65-67) i nie są objęte żadnym z wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym usługi te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadajacych siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. 0d poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 4 w związku z ust. 3 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, miejscem świadczenia usług finansowych - w przypadku, gdy usługi te świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - jest miejsce, gdzie nabywca tej usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zatem, w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy świadczonych na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 3 tego artykułu, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia i zapłaty podatku jest ich usługobiorca.

Zgodnie z powyższym, usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, świadczone na rzecz Wnioskodawcy przez osobę prawną będącą podmiotem zagranicznym, stanowią dla Wnioskodawcy import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju. Do rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług tej transakcji obowiązany będzie Bank, jako nabywca przedmiotowych usług. Jednakże, usługi te, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile oczywiście są one sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego przedmiotowej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.

Należy ponadto wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl