IPPP1-443-549/08-4/AK - Kto jest podatnikiem VAT - miasto jako jednostka samorządu terytorialnego, czy urząd miasta, przy pomocy którego burmistrz wykonuje swoje zadania?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-549/08-4/AK Kto jest podatnikiem VAT - miasto jako jednostka samorządu terytorialnego, czy urząd miasta, przy pomocy którego burmistrz wykonuje swoje zadania?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 21 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podmiotu zarejestrowanego jako podatnik podatku od towarów i usług, który winien występować jako strona umowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podmiotu zarejestrowanego jako podatnik podatku od towarów i usług, który winien występować jako strona umowy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Aplikując o środki na dofinansowanie inwestycji jako wydatek kwalifikowalny zakwalifikowano podatek VAT. W tej sytuacji jednym z załączników do wniosku aplikacyjnego jest oświadczenie beneficjenta o treści: "W związku z realizacją Projektu oświadczam, iż nie będę wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT przez okres 5 lat po zakończeniu jego realizacji i nie będę występował o odzyskanie poniesionego podczas realizacji projektu kosztu podatku VAT".

Miasto M... jako jednostka samorządu terytorialnego, będące stroną w umowie o dofinansowanie, posiada NIP: ... i REGON: ... i ma możliwość zmniejszania należnego podatku VAT zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Urząd Miasta w M..., który jako jednostka budżetowa posiada odrębny NIP: ... oraz REGON: ... i możliwości odliczania podatku VAT nie ma. Urząd jako aparat wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, jest "Nabywcą" i w związku z tym na fakturach i równoważnych dokumentach finansowych, umieszczane są dane Urzędu Miasta. Jednocześnie płatności za usługi i roboty budowlane dla wykonawców, są realizowane z rachunku bankowego Urzędu Miasta w M.... Ponadto w trakcie realizacji projektu Nr Z/... pn. "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego w M..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR (Umowa o dofinansowanie Nr Z/. z dnia ... 2007 r.) do Urzędu Miasta w M... zgłosił się przedsiębiorca, który chciałby na części rewitalizowanego terenu postawić i prowadzić budkę z lodami.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie prac budowlanych we wschodniej części Parku polegających na: modernizacji nawierzchni alei i placów parkowych, budowie systemu kanalizacji deszczowej w głównym ciągu pieszym parku, budowie systemu odprowadzania wód deszczowych na tereny zielone w pozostałych alejkach, budowie systemu nawadniającego tereny zielone, przebudowie systemu oświetlenia i iluminacji świetlnej oraz wyposażenie parku w ławki i kosze na śmieci.

Projekt ma na celu efektywne zagospodarowanie zdegradowanego centrum M..., dzięki czemu powstanie atrakcyjne miejsce publicznych spotkań i rekreacji mieszkańców, zarówno dorosłych jak i dzieci. Budka z lodami uatrakcyjniłaby teren parku, jednak w świetle oświadczenia o nie wykorzystywaniu projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT (...) podjęcie decyzji w tej kwestii stanowi problem dla władz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kto jest "Nabywcą"? Czy Miasto M..., jako jednostka samorządu terytorialnego, reprezentowane przez burmistrza, będące stroną w umowie, posiadające możliwość odzyskania podatku VAT, czy Urząd Miasta, przy pomocy którego burmistrz wykonuje swoje zadania? Kto powinien być stroną w umowie?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2001 r. Nr 242, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, ponadto gmina posiada osobowość prawną (art. 2 ust. 1 i 2). Na podstawie art. 33 ustawy o samorządzie gminnym burmistrz wykonuje zadania przy pomocy urzędu miasta. Zatem urząd miasta stanowi aparat pomocniczy, przy pomocy którego burmistrz wykonuje swoje zadania. W związku z powyższym, stroną w umowie, o której wyżej mowa winno być Miasto M.... Wynika to również z Instrukcji wypełniania Wniosku o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego, w przypadku jednostek samorządu terytorialnego możliwe jest reprezentowanie beneficjentów końcowych w sprawach projektu (np. podpisywanie umów z wykonawcą) przez ich zakłady lub jednostki budżetowe. Nabywcą - beneficjentem projektu realizowanego ze środków Unii Europejskiej jest Miasto M....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Dla celów określenia statusu podatnika kluczowa jest zatem cecha samodzielności. W oparciu o art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. W myśl art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania w myśl art. 33 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy wykonywane są za pośrednictwem Urzędu. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia. Urząd gminy jest więc jednostką organizacyjną gminy zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną wójta gminy, a w praktyce często także rady gminy oraz jej organów wewnętrznych: przewodniczącego rady i jego zastępców, komisji rady, klubów radnych oraz samych radnych. Jest to więc aparat pomocniczy (biuro) organów gminy.

Skoro ustawa o samorządzie gminnym nie nadaje Urzędowi statusu jednostki organizacyjnej gminy (jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych, który m.in. tworzy gmina), a czyni je jedynie aparatem pomocniczym organu gminy, działającym na podstawie regulaminu organizacyjnego, nie ma wobec tego podstaw, by przyjąć, że jest jednostką budżetową, która winna funkcjonować w oparciu o swój statut oraz posiadającą osobowość prawną. A zatem zdolność prawną jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma Gmina (jednostka samorządu terytorialnego), nie zaś Urząd.

Tak więc Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest wspólnotą samorządową, działającą jako strona czynności cywilnoprawnych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Nie powinno zatem ulegać wątpliwości, że w odniesieniu do znacznego zakresu swojej działalności posiada ona status podatnika VAT oraz związane z tym prawa i obowiązki.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego są innymi, niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, co wynika z art. 4 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104). Zatem korzystają z ww. zwolnienia od podatku, a nie z wyłączenia zapisanego w art. 15 ust. 6. Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną, przysługuje im prawo własności oraz inne prawa majątkowe zgodnie z art. 165 Konstytucji RP.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). Stosownie do ust. 2 i 3 ww. art. 2, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP. Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP i nazwę.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Gmina realizuje projekt pn. "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego w M...", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR. Projekt ma na celu efektywne zagospodarowanie zdegradowanego centrum M..., dzięki czemu ma powstać atrakcyjne miejsce publicznych spotkań i rekreacji mieszkańców. Realizując przedmiotową inwestycję Gmina (Miasto M...) wykonuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, które wykonywane są w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Ponadto Miasto M... jako jednostka samorządu terytorialnego posiada NIP I REGON.

Jak wynika zatem z uregulowań prawnych, w okolicznościach przedstawionych w niniejszym wniosku, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada status podatnika VAT i w stosunku do całej działalności, a więc Miasta M... i Urzędu Miasta, podatnikiem podatku od towarów i usług jest Gmina a nie Urząd. Ponadto z przepisów ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż podmiotem posiadającym statut oraz osobowość prawną, a więc również zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma Gmina (jednostka samorządu terytorialnego), nie zaś Urząd. W konsekwencji powyższych uregulowań stroną umowy - beneficjentem projektu "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego w M..." winno być Miasto M.... Dokumenty księgowe wystawiane i sporządzane przez Urząd Miasta, winny posiadać numer identyfikacji podatkowej Gminy Miasta M..., jeśli dotyczą czynności przypisanych prawnie Gminie, jako jednostce samorządu terytorialnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl