IPPP1-443-549/08-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-549/08-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 21 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Aplikując o środki na dofinansowanie inwestycji jako wydatek kwalifikowalny zakwalifikowano podatek VAT. W tej sytuacji jednym z załączników do wniosku aplikacyjnego jest oświadczenie beneficjenta o treści: "W związku z realizacją Projektu oświadczam, iż nie będę wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT przez okres 5 lat po zakończeniu jego realizacji i nie będę występował o odzyskanie poniesionego podczas realizacji projektu kosztu podatku VAT".

Miasto M... jako jednostka samorządu terytorialnego, będące stroną w umowie o dofinansowanie, posiada NIP:. i REGON:. i ma możliwość zmniejszania należnego podatku VAT zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Urząd Miasta w M..., który jako jednostka budżetowa posiada odrębny NIP:. oraz REGON:. i możliwości odliczania podatku VAT nie ma. Urząd jako aparat wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, jest "Nabywcą" i w związku z tym na fakturach i równoważnych dokumentach finansowych, umieszczane są dane Urzędu Miasta. Jednocześnie płatności za usługi i roboty budowlane dla wykonawców, są realizowane z rachunku bankowego Urzędu Miasta w M.... Ponadto w trakcie realizacji projektu Nr Z/... pn. "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego w M..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR (Umowa o dofinansowanie Nr Z/... z dnia... 2007 r.) do Urzędu Miasta w M... zgłosił się przedsiębiorca, który chciałby na części rewitalizowanego terenu postawić i prowadzić budkę z lodami.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie prac budowlanych we wschodniej części Parku polegających na: modernizacji nawierzchni alei i placów parkowych, budowie systemu kanalizacji deszczowej w głównym ciągu pieszym parku, budowie systemu odprowadzania wód deszczowych na tereny zielone w pozostałych alejkach, budowie systemu nawadniającego tereny zielone, przebudowie systemu oświetlenia i iluminacji świetlnej oraz wyposażenie parku w ławki i kosze na śmieci.

Projekt ma na celu efektywne zagospodarowanie zdegradowanego centrum M..., dzięki czemu powstanie atrakcyjne miejsce publicznych spotkań i rekreacji mieszkańców, zarówno dorosłych jak i dzieci. Budka z lodami uatrakcyjniłaby teren parku, jednak w świetle oświadczenia o nie wykorzystywaniu projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT (...) podjęcie decyzji w tej kwestii stanowi problem dla władz.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy realizując projekt zasadnym jest uznanie podatku VAT od usług i robót budowlanych jako wydatek kwalifikowalny. Czy istnieje możliwość jego odliczenia czy też nie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadne jest uznanie podatku VAT od usług i robót budowlanych jako wydatek kwalifikowany oraz braku możliwości jego odliczenia. Wynika to z zasady Nr 7 Rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej Nr 448/04 (Dz. Urz. UE L. 2004 r. 72.66) stanowiącej, iż VAT, który nie podlega zwrotowi, może być uznany za wydatek kwalifikowany. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług. Gminie Miejskiej M... nie przysługuje zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od usług i robót budowlanych, wynikający z faktur VAT wystawionych przez wykonawcę zadania inwestycyjnego pn. "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego w M...", ponieważ usługi te i roboty budowlane nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy Miejskiej M....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Urząd Miasta jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) realizuje zadania własne Gminy i z tytułu wykonywania tych zadań jest zwolniony z podatku VAT na podstawie regulacji cyt. rozporządzenia Ministra Finansów.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, placów, mostów oraz organizacji ruchu drogowego, o czym stanowi art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym oraz sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, na co wskazuje pkt 9 powołanego art. 7 ust. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zauważyć jednak należy, że niektóre czynności wykonane nieodpłatnie ustawodawca zrównał z odpłatnym świadczeniem usług. Zgodnie z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Gmina realizuje projekt pn. "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego w M...", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR. Projekt ma na celu efektywne zagospodarowanie zdegradowanego centrum M..., dzięki czemu ma powstać atrakcyjne miejsce publicznych spotkań i rekreacji mieszkańców.

Realizując przedmiotową inwestycję Gmina wykonuje więc zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, które na mocy cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Jednakże z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż do Urzędu Miasta zwrócił się przedsiębiorca z propozycją postawienia i prowadzenia budki z lodami na części rewitalizowanego terenu. Aby udostępnić część parku podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą w zakresie handlu lodami, Miasto M... będzie zobowiązane do zawarcia z nim umowy cywilnoprawnej. Dlatego też, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia, przekazanie części rewitalizowanego parku na prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie umowy cywilnoprawnej nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednakże w sytuacji udostępnienia przez Wnioskodawcę części terenu parku na prowadzenie działalności gospodarczej będzie miało miejsce świadczenie usług. Fakt nie pobierania opłaty za przekazanie tego terenu pozostanie bez wpływu na konieczność opodatkowania powyższej usługi podatkiem od towarów i usług, ze względu na brzmienie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Bowiem nieodpłatne świadczenie usługi w zakresie udostępnienia terenu parku na prowadzenie przez przedsiębiorcę kiosku z lodami nie jest związane bezpośrednio z działalnością Wnioskodawcy (z realizowaniem zadań własnych Gminy) oraz będzie służyło czynnościom opodatkowanym, a więc na podstawie art. 86 ust. 1 cyt. ustawy będzie istniało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów związanych ze świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższych regulacji, podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane lub importowane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle powyższego, przekazanie części terenu parku na prowadzenia kiosku z lodami nie będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na co wskazują uregulowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Natomiast zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów czynność ta nie będzie również korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. A zatem zakupy dokonywane przez Miasto M... na potrzeby zagospodarowania zdegradowanego centrum M..., będą częściowo związane z czynnościami opodatkowanymi i w tym zakresie Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Tak więc, zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku, udostępniając część terenu parku przedsiębiorcy, Gmina nie będzie wykorzystywała rewitalizowanego terenu wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku lub do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Stwierdzić zatem należy, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do częściowego pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów związanych z przedmiotową inwestycją polegającą na zagospodarowaniu zdegradowanego centrum M..., z uwagi na związek poniesionych na inwestycję wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Należy ponadto zwrócić uwagę na przepisy art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak już podkreślano, z ogólnej zasady odliczania podatku wynika, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 3 cyt. ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Jak stanowi ust. 10 art. 90, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2; w przypadku gdy nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 ww. artykułu.

Reasumując, jeżeli Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonywać będzie zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak również czynności zwolnione od tego podatku, a dokonywane zakupy związane będą z tymi czynnościami, to zgodnie z treścią powołanego wyżej przepisu art. 90 cyt. ustawy, podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu "Rewitalizacja Zabytkowego Parku Miejskiego w M...", będzie podlegał odliczeniu tylko w tej części, którą można będzie proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tj. czynnościom nie korzystającym ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl