IPPP1-443-548/10-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-548/10-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 27 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla usług świadczonych przez bank - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla usług świadczonych przez bank.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe.

Bank (zwany dalej B. lub Bank) jest uniwersalnym bankiem komercyjnym, specjalizującym się m.in. w finansowaniu przedsięwzięć służących ochronie środowiska. B. oferuje szeroką gamę produktów bankowych klientom korporacyjnym, detalicznym i jednostkom samorządowym.

Bank, działając na podstawie stosownego zezwolenia Komisji Nadzoru Bankowego oraz zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo Bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm., zwanej dalej: "Prawo Bankowe"), świadczy za wynagrodzeniem szereg usług finansowych na rzecz klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych. W szczególności, Bank świadczy usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 Prawa Bankowego. tj. czynności bankowe sensu stricte oraz sensu largo (zwane dalej: "czynnościami bankowymi"). Czynności bankowe objęte są, co do zasady, zwolnieniem z opodatkowania VAT. Stąd, wykonując przedmiotowe czynności, w zdecydowanej większości przypadków, B. świadczy usługi zwolnione z opodatkowania VAT.

W związku ze świadczeniem wskazanych powyżej usług Bank otrzymuje określone wynagrodzenie, którego wartość jest kalkulowana w oparciu o określoną kategorię przychodową. W przypadku znacznej części czynności bankowych kwota wynagrodzenia należnego B. z tego tytułu jest ustalana w formie opłaty lub prowizji określonej kwotowo bądź procentowo. Taki sposób określania wynagrodzenia dotyczy przykładowo następujących usług świadczonych przez Bank:

* usług w zakresie prowadzenia i obsługi rachunków bankowych tj. rachunków rozliczeniowych. w tym bieżących i pomocniczych, rachunków lokat terminowych, rachunków powierniczych,

* usług dotyczących obrotu czekowego i wekslowego (tekst jedn. inkaso czeku rozrachunkowego, wysłanie weksla do inkasa itp.),

* kart płatniczych,

* kredytów i pożyczek (niniejszy wniosek dotyczy prowizji za przyznanie kredytu, przy czym odsetki od kredytu zostały uwzględnione w odrębnym wniosku złożonym przez Bank),

* gwarancji i poręczeń,

* akredytyw,

* inkasa dokumentowego,

* usług dotyczących organizacji, przeprowadzenia oraz obsługi emisji obligacji komunalnych i korporacyjnych,

* usług obsługi transakcji w obrocie wtórnym obligacjami komunalnymi i korporacyjnymi,

* wynajmu skrytek sejfowych,

* usług w zakresie dystrybucji certyfikatów inwestycyjnych.

Szczegółowy opis poszczególnych czynności znajduje się w dalszej części stanu faktycznego wniosku.

Kwoty przedmiotowych opłat oraz prowizji traktowane są przez Bank, dla celów rozliczeń podatku VAT, jako wynagrodzenie (obrót) z tytułu wykonywanych czynności bankowych.

Szczegółowy opis usług bankowych świadczonych przez B.

Poniżej Bank zamieszcza opis poszczególnych czynności bankowych, będących przedmiotem zapytania wraz z podaniem kluczowych elementów mających wpływ na wysokość podstawy opodatkowania.

1.

Usługi w zakresie prowadzenia i obsługi rachunków bankowych.

Opis usługi:

* usługa pośrednictwa finansowego polegająca na otwarciu, prowadzeniu i obsłudze rachunków bankowych.

Zasadnicze warunki świadczenia powyższych usług:

* usługa wykonywana jest w sposób ciągły w przyjętych w umowie z klientem okresach rozliczeniowych (np. miesięcznych);

* wynagrodzenie za przedmiotowe usługi jest określane w formie prowizji bankowej, której wysokość jest określana kwotowo lub procentowo;

* należna Bankowi prowizja jest wymagalna najczęściej bądź na początku (prowizja z góry), bądź na koniec (prowizja z dołu) danego Okresu rozliczeniowego, którego dotyczy;

* zapłata jest otrzymywana najczęściej w terminie wymagalności; w niektórych przypadkach zapłata jest otrzymywana w terminie późniejszym (najczęściej z uwagi na brak środków finansowych na koncie klienta w terminie wymagalności).

2.

Usługi dotyczące obrotu czekowego i wekslowego (tekst jedn. inkaso czeku rozrachunkowego, wysłanie weksla do inkasa itp.)

Opis usługi:

* usługa pośrednictwa finansowego dotycząca operacji, których przedmiotem są weksle bądź czeki.

Zasadnicze warunki świadczenia powyższych usług:

* wynagrodzenie za przedmiotowe usługi jest określane w formie prowizji bankowej, której wysokość jest określana kwotowo lub procentowo;

* zapłata prowizji jest wymagalna najczęściej w momencie przyjęcia czeku/weksla przez Bank;

* zapłata jest otrzymywana najczęściej w terminie wymagalności.

3.

Usługi w zakresie kart płatniczych

Opis usługi:

* usługa pośrednictwa finansowego polegająca na udostępnieniu klientowi (bądź wskazanej przez niego osobie) karty płatniczej (np. debetowej, kredytowej) i umożliwienie dokonywania operacji finansowych za jej pośrednictwem. Karta, identyfikująca wydawcę i upoważnionego posiadacza, uprawnia do wypłaty gotówki lub dokonywania zapłaty, w tym także do dokonywania wypłaty gotówki lub zapłaty z wykorzystaniem kredytu;

* przedmiotem zapytania są prowizje/opłaty za poszczególne czynności związane z kartami płatniczymi, takie jak opłaty za użytkowanie karty w okresie rocznym, jednorazowa prowizja/opłata za wypłatę gotówki z bankomatu, jednorazowa opłata za zmianę limitu karty; zapytanie nie obejmuje natomiast odsetek uzyskanych przez Bank z tytułu finansowania udzielonego klientowi za pośrednictwem karty kredytowej.

Zasadnicze warunki świadczenia powyższych usług:

* wynagrodzenie za przedmiotowe usługi jest określane w formie opłat/prowizji bankowych, których wysokość jest określana kwotowo lub procentowo;

* zapłata opłat/prowizji za użytkowanie karty jest wymagalna najczęściej w terminie płatności wynikającym z umowy z klientem; najczęściej dniem wymagalności prowizji jest określony dzień (i) po ostatnim dniu danego okresu rozliczeniowego (prowizja z dołu wymagalna po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego), bądź (ii) w trakcie trwania danego okresu rozliczeniowego (prowizja z góry);

* zapłata jest otrzymywana najczęściej w terminie wymagalności, w niektórych przypadkach zapłata jest otrzymywana w terminie późniejszym (najczęściej z uwagi brak środków po stronie klienta); w sporadycznych przypadkach zapłata jest dokonywana przed uzgodnionym terminem wymagalności (wcześniejsza zapłata przez klienta).

4.

Usługi dotyczące kredytów i pożyczek (tekst jedn. prowizja za przyznanie kredytu).

Opis usługi:

* usługa pośrednictwa finansowego, w ramach której Bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy/pożyczkobiorcy, na czas oznaczony w umowie, kwotę środków pieniężnych (najczęściej z przeznaczeniem na ustalony cel), a kredytobiorca/pożyczkobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu/pożyczki wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji;

* w ramach powyższej działalności Bank udziela różnego rodzaju kredytów; ze względu na warunki udzielania kredytów wśród kredytów udzielanych przez B. wyróżnić można:

- kredyty udzielane na warunkach komercyjnych;

- kredyty udzielane na warunkach preferencyjnych, w tym:

1.

kredyt z dopłatami do oprocentowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska bądź Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: "Fundusz"), przeznaczony na finansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska;

2.

kredyty z dopłatami do kapitału od Funduszu;

3.

kredyty ze środków obcych (np. ze środków Funduszu);

* przedmiotem zapytania są wyłącznie prowizje/opłaty takie jak prowizje za przyznanie kredytu, opłaty za wydanie promesy udzielenia kredytu, opłaty za aneksowanie umowy kredytowej, jak również prowizje uzyskane od Funduszu; zapytanie nie obejmuje natomiast odsetek otrzymanych od kredytobiorcy za udostępnienie kapitału. Zasadnicze warunki świadczenia poniższych usług:

* wynagrodzenie za przedmiotowe usługi, w zależności od rodzaju kredytu, jest określane w formie:

- odsetek i dopłat do odsetek (które są przedmiotem odrębnego wniosku) oraz/albo;

- prowizji bankowej, której wysokość jest określana kwotowo lub procentowo;

- prowizja przygotowawcza od udzielonego kredytu może być pobierana od kredytobiorcy jednorazowo, co dotyczy wszystkich rodzajów kredytów opisanych powyżej;

- dodatkowo, w przypadku kredytów ze środków obcych (np. środków Funduszu) Bank pobiera od Funduszu (lub innego podmiotu udostępniającego kapitał) prowizję za

obsługę kredytu ze środków obcych; prowizja ta pobierana w przyjętych okresach rozliczeniowych, np. miesięcznych.

5.

Usługi dotyczące gwarancji i poręczeń

Opis usługi:

* gwarancja - usługa pośrednictwa finansowego, w ramach której rolę gwaranta przyjmuje Bank. Umowa gwarancji bankowej jest pisemnym zobowiązaniem banku do zapłaty kwoty maksymalnej wskazanej w gwarancji (sumy gwarancyjnej), w przypadku, gdy zleceniodawca gwarancji, na którego została wystawiona, nie wywiąże się ze swojego zobowiązania. Znajduje ona zastosowanie zarówno w obrotach krajowych, jaki zagranicznych. Gwarancja bankowa jest umową nienazwaną. Jest ona zobowiązaniem abstrakcyjnym, samodzielnym, niezależnym od innej umowy np. o kredyt. Generalnie, ma zabezpieczyć beneficjenta gwarancji nie tylko przed ryzykiem niewypłacalności, lecz również ryzykiem długoterminowego i trudnego dochodzenia roszczeń;

* poręczenie - usługa pośrednictwa finansowego, w ramach której Bank będąc poręczycielem podejmuje zobowiązanie względem wierzyciela do wykonania zobowiązania, w przypadku, gdyby dłużnik nie wykonał tego zobowiązania. Bank poręczyciel jest odpowiedzialny, jako dłużnik solidarny. Udzielenie poręczenia cywilnoprawnego następuje w formie pisemnego oświadczenia banku, skierowanego do beneficjenta, które stanowi przyrzeczenie do zapłacenia określonej kwoty na rzecz beneficjenta. Do poręczeń udzielanych przez banki stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. Zobowiązanie banku jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym.

Zasadnicze warunki świadczenia powyższych usług:

* usługa świadczona jest w sposób ciągły (tekst jedn. w przyjętych okresach rozliczeniowych, np. miesięcznych) bądź jednorazowy (tekst jedn. zasadniczo w momencie realizacji bądź wygaśnięcia gwarancji lub poręczenia);

* wynagrodzenie za przedmiotowe usługi jest określane w formie prowizji bankowej, której wysokość jest określana kwotowo lub procentowo;

* zapłata prowizji jest wymagalna najczęściej przed lub w momencie udzielenia gwarancji/poręczenia przez Bank (prowizja z góry);

* zapłata jest otrzymywana najczęściej w terminie wymagalności.

6.

Usługi w zakresie akredytyw.

Opis usługi:

* usługa pośrednictwa finansowego, w ramach której Wnioskodawca lub inny bank na wniosek kupującego i zgodnie z jego instrukcjami wystawia tzw. akredytywę dokumentową. W akredytywie bank zobowiązuje się wypłacić określoną kwotę sprzedającemu pod warunkiem, że ten przedstawi i złoży w banku komplet dokumentów potwierdzających, iż wywiązał się ze swych zobowiązań kontraktowych oraz innych dokumentów wymaganych przez kupującego. Wspomnianym dowodem jest zazwyczaj konosament albo list przewozowy podpisany przez odbiorcę na znak, że towar został dostarczony na miejsce przeznaczenia (albo na inne miejsce, zgodnie z bazą kontraktu); dowodem takim może być też np. protokół odbioru usługi;

* akredytywa dokumentowa (ang. documentary credit, letter of credit, fran. Credit documentaire, niem. Dokumentenakreditiv) stanowi samoistne, pisemne zobowiązanie banku otwierającego (banku importera) wobec eksportera (beneficjenta akredytywy) do zapłaty lub zabezpieczenia zapłaty określonej sumy pieniężnej pod warunkiem zaprezentowania przez niego dokumentów zgodnych z zapisami akredytywy i na warunkach w niej określonych. Akredytywa należy do uwarunkowanych form płatności. Jest to rozliczenie dewizowe i może występować jako rozliczenie natychmiastowe lub kredytowe;

* akredytywa z dyskontem należności. W przypadku akredytywy z dyskontem należności, Bank, upoważniony przez bank zagraniczny/bank importera - dokonuje wypłaty środków przed terminem płatności na podstawie umowy zawartej z beneficjentem/eksporterem umowy o dyskonto należności. Zgodnie z tą umowa, beneficjent przenosi na Bank przysługującą mu należność z tytułu akredytywy, a Bank za przelaną należność wypłaca beneficjentowi określoną kwotę, tj. kwotę należności z tytułu akredytywy, pomniejszoną o określone dyskonto, czyli umowną kwotę odsetek oraz należną Bankowi prowizję i opłaty za obsługę transakcji. Bank zagraniczny, który otworzył akredytywę, dokonuje zapłaty należnej Bankowi kwoty, w terminie płatności wynikającym z akredytywy. Wykonując czynności związane dyskontem należności z tytułu akredytywy Bank nie dochodzi (nie ściąga) należności od importera, a jedynie pośredniczy w rozliczeniach pieniężnych.

Zasadnicze warunki świadczenia powyższych usług:

* usługa jest świadczona zasadniczo w sposób jednorazowy i jest rozliczana w odniesieniu do poszczególnych transakcji objętych akredytywą;

* wynagrodzenie jest określane w formie prowizji bankowej, której wysokość jest określana kwotowo lub procentowo;

* należna Bankowi prowizja jest wymagalna najczęściej przed lub w trakcie realizacji czynności związanych z obsługą akredytywy (prowizja z góry). W niektórych przypadkach prowizja jest należna po rozliczeniu akredytywy;

* zapłata jest otrzymywana najczęściej w terminie wymagalności, w niektórych przypadkach zapłata jest otrzymywana w terminie późniejszym (najczęściej z uwagi na brak środków finansowych na koncie klienta w terminie wymagalności).

7.

Usługi w zakresie Inkasa dokumentowego.

Opis usługi:

* usługa pośrednictwa finansowego polegająca na pobraniu przez Wnioskodawcę lub inny bank od kupującego na rzecz sprzedającego określonej należności, w zamian za wydanie powierzonych przez sprzedającego dokumentów, zgodnie z ustalonymi warunkami. Przedmiotem inkasa mogą być dokumenty handlowe (np.: faktura, świadectwo pochodzenia, dokumenty transportowe, dokumenty ubezpieczeniowe itd.) i finansowe (np. weksel). Czynności Banku w zakresie inkasa mogą być wykonywane zarówno na rzecz kupującego jak i sprzedającego.

Zasadnicze warunki świadczenia powyższych usług:

* usługa świadczona jest w sposób ciągły (w przyjętych w umowie z klientem okresach rozliczeniowych, np. miesięcznych) bądź jednorazowy (w takim przypadku usługa jest wykonana zasadniczo w momencie przekazania określonych należności lub/i dokumentów - w zależności od roli i zaangażowania Banku w realizację danego inkasa);

* wynagrodzenie za przedmiotowe usługi jest określane w formie prowizji bankowej, której wysokość jest określana kwotowo lub procentowo;

* zapłata prowizji jest wymagalna najczęściej w momencie przyjęcia dokumentów do inkasa (prowizja z góry) bądź w momencie rozliczenia transakcji ("prowizja z dołu");

* zapłata jest otrzymywana najczęściej w terminie wymagalności.

8.

Usługa organizacji, przeprowadzenia oraz obsługi emisji obligacji komunalnych i korporacyjnych.

Opis usługi:

* usługa pośrednictwa finansowego polegająca na przeprowadzeniu przez Bank emisji obligacji komunalnych lub korporacyjnych oraz na świadczeniu usług zmierzających do zorganizowania i przeprowadzenia sprzedaży, wypłaty oprocentowania oraz wykupu obligacji.

Zasadnicze warunki świadczenia powyższej usługi:

* usługa świadczona zasadniczo w sposób jednorazowy;

* na usługę składa się szereg czynności (usług) wykonywanych przez Bank, które tworzą jedno kompleksowe świadczenie;

* wynagrodzenie za przedmiotowe usługi jest określane w formie prowizji bankowej, której wysokość jest określana kwotowo lub procentowo; Bank może również pobierać inne opłaty za wykonane czynności;

* całkowite wykonanie usługi następuje zasadniczo w dacie wykupu ostatniej serii obligacji;

* zapłata jest otrzymywana najczęściej w terminie wymagalności.

9.

Obsługa transakcji w obrocie wtórnym obligacjami komunalnymi i korporacyjnymi.

Opis usługi:

* usługa pośrednictwa finansowego polegająca na realizacji przez Bank - na zlecenie klienta - transakcji zakupu lub sprzedaży obligacji komunalnych i korporacyjnych na rynku wtórnym; usługa realizowana na podstawie umowy ramowej z klientem.

Zasadnicze warunki świadczenia powyższej usługi:

* usługa świadczona zasadniczo w sposób jednorazowy i jest rozliczana w odniesieniu do poszczególnych transakcji zakupu/sprzedaży obligacji;

* wynagrodzenie za przedmiotowe usługi jest określane w formie prowizji bankowej, której wysokość jest określana kwotowo lub procentowo, w zależności od wielkości transakcji;

* zapłata jest otrzymywana najczęściej w terminie wymagalności (w dacie realizacji transakcji sprzedaży/zakupu).

10.

Usługi wynajmu skrytek sejfowych.

Opis usługi:

* usługa pośrednictwa finansowego polegająca na udostępnianiu klientom skrytek sejfowych (w zakresie usług wynajmu skrytek sejfowych Bank otrzymał informację Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 27 września 2004 r., (sygn. 1MUS - 1471/NTR1/443-521/04/KB), potwierdzającą zwolnienie omawianych usług z VAT jako usług pośrednictwa finansowego).

Zasadnicze warunki świadczenia powyższej usługi

* usługa świadczona zasadniczo w sposób ciągły i jest rozliczana w przyjętych w umowie z klientem okresach rozliczeniowych, np. miesięcznych lub rocznych;

* wynagrodzenie za przedmiotowe usługi jest określane w formie opłaty, której wysokość jest określana kwotowo za okres miesięczny bądź roczny;

* zapłata może być otrzymywana z góry bądź z dołu (np. za okresy miesięczne/roczne).

11.

Usługi w zakresie dystrybucji certyfikatów inwestycyjnych.

Opis usługi:

* usługa pośrednictwa finansowego polegająca na dystrybucji certyfikatów inwestycyjnych lub jednostek uczestnictwa określonych funduszy inwestycyjnych, w oparciu umowy z tymi podmiotami.

Zasadnicze warunki świadczenia powyższej usługi:

* w zamian za pośrednictwo w sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych i jednostek uczestnictwa, Bank otrzymuje od danego funduszu prowizję, której wielkość uzależniona jest od wartości certyfikatu i jednostki uczestnictwa;

* usługa świadczona zasadniczo w sposób ciągły i jest rozliczana w przyjętych w umowie okresach rozliczeniowych, np. miesięcznych.

Klasyfikacja statystyczna usług bankowych świadczonych przez B.

Na wstępie Bank zaznacza, że na podstawie § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r., stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (zwanej dalej: "PKWiU z 1997 r."). Z tego też względu, poniżej Bank przedstawia swoje stanowisko odnośnie do klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, według PKWiU z 1997 r.

Zdaniem Banku, usługi będące przedmiotem zapytania powinny być klasyfikowane według PKWiU z 1997 r. w Dziale 65 (Usługi pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem ubezpieczeń i funduszy emerytalno-rentowych) oraz w Dziale 67 (Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i z ubezpieczeniami).

Przykładowo, w ocenie Banku, usługi związane z udzielaniem kredytów i pożyczek, jak również akredytyw, powinny być klasyfikowane według PKWiU z 1997 r. jako "Usługi banków komercyjnych" (PKWiU 65.12.10-00.10). Poparciem stanowiska Banku w tym zakresie jest niewątpliwie brzmienie uwag wyjaśniających do Działu 65 PKWiU, gdzie w pkt (b) wskazuje się na "usługi banków innych niż bank centralny i innych instytucji finansowych wykonywane na własny rachunek w zakresie gromadzenia i redystrybucji zasobów pieniężnych"

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku świadczenia usług bankowych, z tytułu których Bank otrzymuje wynagrodzenie w formie opłat i prowizji, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest kwota ww. opłat i prowizji pobieranych przez Bank.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia usług bankowych, z tytułu których Bank otrzymuje wynagrodzenie w formie opłat i prowizji, podstawą opodatkowania (obrotem) w podatku VAT jest ww. kwota opłat i prowizji pobieranych przez Bank.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zasadniczo podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jak stanowi art. 29 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

W przypadku świadczenia usług bankowych, przedstawionych w stanie faktycznym wniosku, obrotem jest kwota należna B. z tytułu świadczenia wskazanych usług, tj. kwota opłaty lub prowizji, pomniejszona o kwotę należnego podatku (przy czym usługi te zasadniczo podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT).

Stanowisko Banku potwierdzają również indywidualne interpretacje prawa podatkowego wydane przez Dyrektorów Izb Skarbowych działających w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo, Dyrektor izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 30 listopada 2009 r. (sygn. IBPP2/443-716/09/WN) stwierdził, że w przypadku usług w zakresie (i) prowadzenia i obsługi rachunków bankowych, (ii) usług dotyczących obrotu czekowego i wekslowego (tekst jedn. inkaso czeku rozrachunkowego, wysłanie weksla do inkasa itp.), (iii) kart kredytowych, (iv) usług dotyczących kredytów i pożyczek (tekst jedn. prowizji za przyznanie kredytu), (v) gwarancji i poręczeń, (vi) akredytyw, (vii) inkasa dokumentowego, podstawę opodatkowania (obrót dla celów VAT) stanowi kwota otrzymanego przez Bank wynagrodzenia, tj. prowizji lub opłaty bankowej.

Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnych interpretacjach: z dnia 4 czerwca 2009 r. (sygn.: IPPP2/443-297/09-4/SAP) oraz z dnia 14 stycznia 2010 r. (sygn.: IPPP1-443-1136/09-2/PR).

W konsekwencji, zdaniem Banku, w przypadku świadczenia usług bankowych, obrotem jest kwota opłat i prowizji pobieranych przez Bank.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl