IPPP1/443-547/14-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-547/14-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.), uzupełnione pismem z dnia 23 lipca 2014 r. (data wpływu 31 lipca 2014 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 lipca 2014 r. (doręczone w dniu 23 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia pojazdu samochodowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia pojazdu samochodowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2014 r. (data wpływu 31 lipca 2014 r.) nadesłanym jako odpowiedź na wezwanie z dnia 2 lipca 2014 r. - skutecznie doręczone Wnioskodawcy w dniu 23 lipca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, zakupił w miesiącu marcu 2014 r. samochód Ford Ranger - typu Pick up. Samochód ten posiada dwa rzędy siedzeń (5 miejsc) oraz oddzieloną od kabiny otwartą część załadunkową, co zostało potwierdzone przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów zaświadczeniem VAT - 4 (data wydania zaświadczenia -18 marca 2014 r.). Samochód został odebrany od sprzedawcy i zarejestrowany w wydziale komunikacji (wydany tymczasowy dowód rejestracyjny) również w miesiącu marcu. Do samochodu została wydana przez producenta homologacja N1G, w której samochód został określony jako ciężarowy, wykazana została ilość miejsc 5. Na podstawie otrzymanej homologacji N1G, w dowodzie rejestracyjnym samochód ten został wpisany jako ciężarowy, z 5 miejscami oraz dopuszczalną ładowności 999 kg. W dniu 18 marca 2014 r. Wnioskodawca uzyskał zaświadczenie z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów - VAT - 4. W dniu 2 kwietnia 2014 r. Zainteresowany wystąpił do Wydziału Komunikacji o wpis informacji z VAT - 4 do dowodu rejestracyjnego, urzędniczka urzędu odmówiła, z powodu utraty mocy tego zaświadczenia.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że prowadzi jednoosobowa działalność gospodarczą od 1 lutego 2013 r. i w związku z tą działalnością jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 26 lutego 2013 r. Nabyty (wskazany) samochód jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym podatnik ma prawo do 100% odliczenia podatku VAT od zakupu samochodu Ford Ranger - Pick up.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 2 (ustawy od podatku od towarów i usług) - w przypadku nabycia innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony - kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. Biorąc pod uwagę art. 86a ust. 2 (ustawa o VAT) - przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu. Jednocześnie zgodnie z art. 86a ust. 5 spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Zakupiony samochód posiada homologację samochodu ciężarowego, która umożliwia jego kwalifikowanie jako ciężarowy na podstawie wyżej opisanego przepisu VAT (art. 86a ust. 2 pkt 4), w której zostały określone parametry samochodu ciężarowego, dane te zostały wykazane w dowodzie rejestracyjnym (w dowodzie rejestracyjnym została określona ilość miejsc - 5, dopuszczalna ładowność - 999 kg, oraz wpis o homologacji - N1G) w związku z powyższym samochód ten spełnia wymogi samochodu ciężarowym i spełnia warunki do 100% odliczenia podatku VAT. W art. 86a ust. 5 jest mowa o dowodzie rejestracyjnym zawierającym właściwą adnotację o spełnieniu wymagań. W dniu 2 kwietnia 2014 pracownica wydziału komunikacji Urzędu odmówiła dokonania wpisu adnotacji o uzyskanym zaświadczeniu VAT-4, z powodu utraty mocy tego zaświadczenia. W art. 86a ust. 5 nie został określony moment, w którym Podatnik jest obowiązany takiego wpisu dokonać, jest mowa o konieczności takiej adnotacji. W związku z odmową urzędnika Wnioskodawca został pozbawiony możliwości dokonania wpisu informacji z VAT - 4 do dowodu rejestracyjnego, mimo iż posiada właściwy dokument wystawiony w miesiącu zakupu samochodu, zakupu, odbioru i rejestracji ww. samochodu w miesiącu marcu 2014, czyli przed wejściem w życie zmian w przepisach o podatku od towarów i usług.

Zainteresowany uważa, iż posiadając homologację N1G, która na rynku Unii Europejskiej dany model samochodu kwalifikuje jako ciężarowy oraz określenie na tej podstawie samochodu jako ciężarowy w dowodzie rejestracyjnym umożliwia odliczenie podatku VAT w wysokości 100% kwoty tego podatku. Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy nie może zostać pozbawiony prawa odliczenia całego podatku VAT z powodu niesprecyzowanych wymagań ustawy i jej zmian, mimo iż dopełnił wszelkich formalności związanych z zakupem, odbiorem, rejestracją i uzyskaniem zaświadczenia z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w terminie przed datą zmiany przepisów w podatku od towarów i usług. Ponadto zainteresowany uważa, że wymóg wpisu do dowodu rejestracyjnego wobec zmiany przepisów komunikacyjnych nie dotyczy i posiada prawo do odliczenia 100% podatku VAT z tytułu zakupu samochodu ciężarowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. - dalej ustawa - w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2014 r.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści ust. 2 pkt 1 art. 86 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

W okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów regulowały przepisy art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z dyspozycją art. 86a ust. 1 ustawy w przypadku nabycia:

1.

samochodów osobowych,

2.

innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony

- kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów specjalnych - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, że jest to pojazd specjalny;

6.

pojazdów samochodowych innych niż wymienione w pkt 1-5, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a)

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,

b)

2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,

c)

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg;

7.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 2 pkt 6, określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - art. 86a ust. 4.

Zgodnie z art. 86a ust. 5 ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu wykonywanej jednoosobowej działalności gospodarczej nabył w miesiącu marcu 2014 r. samochód Ford Ranger typu Pick-up. Powyższy pojazd zgodnie ze wskazaniem Zainteresowanego posiada dwa rzędy siedzeń (5 miejsc) oraz oddzieloną od kabiny część załadunkową. Powyższe wymogi zostały potwierdzone przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów zaświadczeniem VAT-4 (zaświadczenie z dnia 18 marca 2014 r.). Do samochodu została wydana przez producenta homologacja N1G, a w dowodzie rejestracyjnym (tymczasowy dowód rejestracyjny) samochód ten został wpisany jako ciężarowy z 5 miejscami o dopuszczalnej ładowności 999 kg. Nabyty pojazd jest zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z opisu sprawy wynika ponadto, że w dniu 2 kwietnia 2014 r. pracownik wydziału komunikacji odmówił wpisu do dowodu rejestracyjnego informacji z zaświadczenia VAT - 4 z powodu utraty ważności zaświadczenia.

Wątpliwości zainteresowanego dotyczą prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT związanego z nabyciem opisanego pojazdu.

Analiza wskazanego opisu sprawy oraz powołane przepisy prawa wskazują, że nabyty przez Wnioskodawcę pojazd nie spełnia wymogów określonych w art. 86a ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 86a ust. 5 ustawy. Wskazany samochód posiada kabinę kierowcy oraz oddzieloną od kabiny otwartą część załadunkową, jednak warunkiem umożliwiającym skorzystanie z pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT jest posiadanie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem oraz posiadanie odpowiedniego wpisu do dowodu rejestracyjnego zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tychże wymagań. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nie uzyskał stosownego wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu tym samym nie zostały spełnione warunki umożliwiające uznanie nabytego samochodu jako pojazd wskazany w art. 86a ust. 2 pkt 4 ustawy.

Należy jednak zauważyć, że nabyty przez Zainteresowanego samochód marki Ford Ranger - typu Pick up spełnia wymagania wskazane w art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. C ustawy. Wskazany przepis przewiduje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT w odniesieniu do pojazdów samochodowych, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowców wynosi 3 lub więcej miejsc do siedzenia - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg. Z powyższego przepisu wynika, że wyjątek powyższy ma zastosowanie do innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony spełniających kryteria, o których mowa w powyższym przepisie. Przy czym, dla spełnienia wymagań określonych w art. 86a ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odsyła do dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.) dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego z w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe.

Zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy rejestracji dokonuje się na podstawie m.in. karty pojazdu, jeżeli była wydana.

Stosownie do art. 77 ust. 1 ww. ustawy producent lub importer nowych pojazdów jest obowiązany wydać kartę pojazdu dla każdego pojazdu samochodowego wprowadzonego do obrotu handlowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Karta pojazdu jest przekazywana właścicielowi pojazdu (art. 77 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi § 2 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2003 r. w sprawie dokumentów stanowiących podstawę wpisu danych do karty pojazdu oraz czynności jednostek zajmujących się dystrybucją, przechowywaniem i wydawaniem kart pojazdów (Dz. U. z 2003 r. Nr 189, poz. 1857 z późn. zm.) - wydanego na podstawie delegacji ustawowej przewidzianej w art. 77 ust. 4 pkt 3 ustawy - Prawo o ruchu drogowym - wpisu parametrów technicznych pojazdu w karcie dokonuje się na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji typu pojazdu albo odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu pojazdu, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1448) oraz dowodu rejestracyjnego lub innego dokumentu stwierdzającego rejestrację pojazdu, o którym mowa w art. 72 ust. 2a ustawy.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw wydane przed dniem wejścia w życie ustawy:

1.

świadectwa homologacji typu zachowują ważność do czasu wygaśnięcia;

2.

świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, zachowują ważność;

3.

decyzje zwalniające z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu pojazdu zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane;

4.

wyciągi ze świadectw homologacji typu pojazdu zachowują ważność;

5.

wyciągi ze świadectw homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem zachowują ważność;

6.

odpisy decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu pojazdu zachowują ważność.

Stosownie do art. 10 ust. 2 ww. ustawy dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 6, stanowią podstawę do rejestracji pojazdu.

Na mocy art. 10 ust. 4 ww. ustawy przepis ust. 1 pkt 4 i 6 stosuje się odpowiednio na potrzeby art. 86a ust. 2 pkt 5 i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów świadectwo homologacji jest dokumentem, który jest wydany zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, który potwierdza parametry pojazdu - ładowność oraz liczbę siedzeń. Zakupiony przez Wnioskodawcę samochód posiada świadectwo homologacji, z którego wynika, że jest to pojazd ciężarowy z 5 miejscami oraz dopuszczalną ładowności 999 kg. Zatem spełnia wymogi określone w art. 86a ust. 2 pkt 6 w zw. z art. 86a ust. 4 ustawy.

Tym samym należy uznać, że Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT związanego z nabyciem opisanego we wniosku pojazdu jednakże prawo to przysługuje na podstawie innej niż wskazana przez Zainteresowanego dyspozycji tj. na podstawie art. 86a ust. 2 pkt 4 ustawy. Błędna podstawa prawna wskazana w złożonym wniosku powoduje uznanie stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl