IPPP1/443-546/07-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-546/07-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego od przekazanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego od przekazanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka AXXX Sp. z o.o. (dalej "Spółka"), w celu przystąpienia do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług publicznych w zakresie regionalnych przewozów osób oraz wykonywania przedmiotowych usług zawarła umowę konsorcjum z podmiotem, któremu Prezes Urzędu Transportu Kolejowego udzielił licencji na wykonywanie przewozów kolejowych (dalej "Przewoźnik"). W wyniku podpisania umowy konsorcjum nie doszło do powołania między stronami spółki cywilnej. W ramach konsorcjum, strony uzgodniły przedstawienie wspólnej oferty przetargowej, podział obowiązków w zakresie podejmowania decyzji, koordynacji realizacji kontraktu do czasu powołania przez strony wspólnej spółki celowej mającej realizować kontrakt, a także pozostałe obowiązki i zasady rozliczeń między stronami. W związku ze świadczeniem ww. usług publicznych Przewoźnik będzie otrzymywał od Skarbu Państwa dotacje do oferowanych biletów ulgowych. Przedmiotowa dotacja będzie wypłacana do sprzedaży ulgowych biletów kolejowych (tj. w jej wyniku Przewoźnik obniży ceny sprzedawanych przez siebie biletów). Spółka nie została wskazana jako dodatkowy beneficjent przedmiotowej dotacji. Zgodnie z umową Spółka, mimo iż nie będzie faktycznie wykonywać usług transportu kolejowego, ani też sprzedawać biletów kolejowych, uczestniczyć będzie proporcjonalnie w kosztach realizacji przedsięwzięcia i przychodach z nim związanych. W konsekwencji, strony ustaliły, iż również przedmiotowa kwota dotacji zostanie uwzględniona w ww. rozliczeniach, tj. Przewoźnik będzie określoną część tejże dotacji (tj. 50%), po odprowadzeniu należnego podatku od towarów i usług, przekazywał Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z przekazaniem Spółce równowartości części przedmiotowej dotacji po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

2.

Czy rozliczenia z tytułu zawartej z Przewoźnikiem umowy konsorcjum będą mogły być technicznie dokonywane (jako niepodlegające podatkowi od towarów i usług) za pomocą uznaniowych not księgowych wystawianych Spółce przez Przewoźnika lub not obciążeniowych wystawianych przez Spółkę Przewoźnikowi.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1.

W ocenie Spółki, w związku z przekazaniem jej kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość określonej części dotacji przyznanej Przewoźnikowi, nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, który to zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Spółka pragnie wskazać, iż przekazywana jej kwota pieniężna, nie stanowi dotacji, subwencji, ani innej dopłaty o podobnym charakterze, o jakich mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka pragnie bowiem podkreślić, iż jedynym beneficjentem dotacji przyznanej przez Skarb Państwa jest Przewoźnik. Również wyłącznie Przewoźnik, jako podmiot posiadający odpowiednią licencję, będzie świadczył usługi pasażerskich przewozów kolejowych, w związku z którymi przyznana została dotacja. Co więcej, Spółka pragnie wskazać, iż również wyłącznie Przewoźnik prowadzić będzie sprzedaż biletów kolejowych, dokonując w związku z powyższym odpowiedniego obniżenia ceny biletu tak, aby uwzględniała ona okoliczność przyznania przedmiotowej dotacji. W konsekwencji, w ocenie Spółki, kwota przekazywana Spółce przez Przewoźnika nie stanowi dla Spółki dotacji i nie powinna być doliczana do obrotu Spółki na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, Spółka pragnie wskazać, iż przedmiotowa kwota, w ocenie Spółki, nie stanowić będzie wynagrodzenia z tytułu jednej z czynności wymienionych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z przekazaniem przedmiotowej kwoty nie będzie bowiem dochodzić ani do przekazania jednej ze stron towaru w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, ani też nie będzie mieć miejsca wykonywanie jakiejkolwiek czynności przez Spółkę, z tytułu której przekazywaną kwotę pieniężną uznać można by za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług. Przekazanie ww. kwoty, w ocenie Spółki, będzie stanowić zatem formę wewnętrznych rozliczeń z tytułu realizacji umowy konsorcjum, pozostając zatem poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka pragnie wskazać, iż przedmiotowe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. W szczególności, Spółka pragnie przytoczyć postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach z 7 lipca 2006 r. (PP/443-43/GB), w którym to Naczelnik wskazał, iż "czynność przekazywania uczestnikom konsorcjum środków dotacji na realizację projektu nie mieści się w definicjach dostawy towarów ani świadczenia usług. A zatem czynność powyższa nie podlega unormowaniom ustawy o podatku od towarów i usług." Podobne stanowisko wyraził Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z 14 lutego 2006 r. (DP3/443-136/05/AK/13541), wskazując, iż "dokonywane między stronami Konsorcjum rozliczenie z tytułu udziału w zysku konsorcjum lub pokrycia straty nie mieści się w ww. definicji świadczenia usług, nie została bowiem wykonana żadna czynność za którą należne byłoby związane z tym wynagrodzenie (...). W związku z powyższym rozliczenia te pozostają poza sferą objętą opodatkowaniem VAT". Powyższe stanowisko potwierdzone zostało również postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opolu z 5 lutego 2005 r. (PP/443-147-1/06/07), a także postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głownie z 9 sierpnia 2006 r. (USIII443-P/8/2006/k.h.).

W konsekwencji, w ocenie Spółki, kwota przekazywana Spółce przez Przewoźnika, jako niebędąca ani dotacją, ani też wynagrodzeniem za wykonywanie przez Spółkę czynności wskazanych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki, przekazywane na jej rzecz przez Przewoźnika dotacje uzyskiwane w związku z działalnością konsorcjum znajdują się poza zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z tym techniczne udokumentowanie przelewów na rzecz Spółki powinno odbywać się nie za pomocą faktur, a uznaniowych not księgowych, jakie Spółka będzie otrzymywać od Przewoźnika lub not obciążeniowych wystawianych Przewoźnikowi przez Spółkę. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w dokonywanych przez organy podatkowe interpretacjach prawa podatkowego. W postanowieniu z 5 lutego 2005 r. (sygn. PP/443-147-1/06/07) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdził, że "wzajemne rozliczenia pomiędzy stronami umowy konsorcjum nie powinny być dokumentowane fakturą VAT lecz dowodem księgowym przewidzianym w przepisach ustawy o rachunkowości". Wypowiadając się na temat podobnego stanu faktycznego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdził (postanowienie z 30 listopada 2005 r., sygn. 1471/NUR/1/443-457/05/AP), że "rozliczenie udziału w zysku między Spółkami nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem rozliczenie to nie będzie udokumentowane fakturą VAT". Z kolei w postanowieniu z 9 marca 2007 r. (sygn. 1471/VUR2/443-455/06/ST) Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że podobne rozliczenie nie stanowi świadczenia usług, a "w konsekwencji czynność ta nie powinna być dokumentowana fakturą VAT, lecz innym dokumentem księgowym, np. notą księgową".

Dla uzyskania jednolitego stanowiska w sprawie Spółka ponadto informuje, iż Przewoźnik złoży w przedmiotowej sprawie stosowny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (dane Przewoźnika: PXXX S.A., NIP: XXX).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl