IPPP1-443-545/07-3/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-545/07-3/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, z tytułu wzajemnych rozliczeń w związku z zawartą umową konsorcjum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, z tytułu wzajemnych rozliczeń w związku z zawartą umową konsorcjum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, w celu przystąpienia do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług publicznych, w zakresie regionalnych przewozów osób oraz wykonywania przedmiotowych usług, zawarła umowę konsorcjum z podmiotem, któremu Prezes Urzędu Transportu Kolejowego udzielił licencji na wykonywanie przewozów kolejowych (dalej: "Przewoźnik"). W wyniku podpisania umowy konsorcjum, nie doszło do powołania między stronami - spółki cywilnej.

W ramach konsorcjum, strony uzgodniły przedstawienie wspólnej oferty przetargowej, podział obowiązków w zakresie podejmowania decyzji, koordynacji realizacji kontraktu do czasu powołania przez strony wspólnej spółki celowej mającej realizować kontrakt, a także pozostałe obowiązki i sposób rozliczeń między stronami. Podmiotem faktycznie wykonującym usługi transportu kolejowego, jak również sprzedającym bilety kolejowe będzie wyłącznie Przewoźnik.

W związku ze świadczeniem ww. usług publicznych, Marszałek Województwa przyznał na rzecz Spółki i Przewoźnika (beneficjentem dotacji, zgodnie z umową z samorządem województwa, są obie strony umowy konsorcjum) dotację, do przyznania której obliguje go 7 punkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 24 kwietnia 2004 r. w sprawie organizowania regionalnych krajowych przejazdów pasażerskich (Dz. U. Nr 95, poz. 953).

Przedmiotowa dotacja, służyć ma pokryciu ogólnych kosztów działalności Przewoźnika i Spółki w zakresie przewozów kolejowych, związanych z realizacją obowiązków służby publicznej i kalkulowana jest na bazie iloczynu określonej stawki wskazanej w umowie (12,93 zł) oraz ilości pociągokilometerów (przy czym dotacja nie może przekroczyć kwoty 22.627.500 zł). Przedmiotowa dotacja, wypłacana będzie przez Marszałka Województwa na rachunek bankowy Przewoźnika, który następnie przekazywać będzie Spółce należną jej, jako również beneficjentowi dotacji, część (tj. 50%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

* Czy rozliczenia z tytułu zawartej z Przewoźnikiem umowy konsorcjum, będą mogły być technicznie dokonywane (jako niepodlegające podatkowi od towarów i usług) za pomocą uznaniowych not księgowych wystawianych Spółce przez Przewoźnika, lub not obciążeniowych wystawianych przez Spółkę na rzecz Przewoźnika.

Zdaniem Spółki, przekazywane na jej rzecz przez Przewoźnika dotacje uzyskiwane w związku z działalnością konsorcjum znajdują się poza zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, techniczne udokumentowanie przelewów na rzecz Spółki powinno odbywać się nie za pomocą faktur, a uznaniowych not księgowych, jakie Spółka będzie otrzymywać od Przewoźnika lub not obciążeniowych, jakie na jego rzecz będzie wystawiać.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w dokonywanych przez organy podatkowe interpretacjach prawa podatkowego. W postanowieniu z 5 lutego 2005 r. (sygn. PP/443-147-1/06/07) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w O stwierdził, ze wzajemne rozliczenia pomiędzy stronami umowy konsorcjum nie powinny być dokumentowane fakturą VAT lecz dowodem księgowym przewidzianym w przepisach ustawy o rachunkowości. Wypowiadając się na temat podobnego stanu faktycznego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdził (postanowienie z 30 listopada 2005 r. " sygn 1471/NUR1/443- 457/05/AP), że "rozliczenie udziału w zysku między Spółkami nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem rozliczenie to nie będzie udokumentowane fakturą VAT".

Z kolei w postanowieniu z 9 marca 2007 r. (sygn. 1471/VUR2/443-4551/06/ST) Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że podobne rozliczenie nie stanowi świadczenia usług, a w konsekwencji czynność ta nie powinna być dokumentowana fakturą VAT lecz innym dokumentem księgowym np. notą księgową".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Treść art. 7 i 8 ustawy, precyzuje, co należy rozumieć przez dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Czynność realizowana w ramach umowy konsorcjum, polegająca na przekazaniu Wnioskodawcy przez Przewoźnika należnej mu kwoty dotacji (wpłacanej przez Marszałka Województwa na rachunek bankowy Przewoźnika), w sytuacji gdy beneficjentem są obie strony umowy konsorcjum nie jest dostawą towarów, ani też świadczeniem usług. Zatem, czynność ta może być dokumentowana notą księgową.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl