IPPP1-443-542/11-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-542/11-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 30 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych przez podmiot wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych przez podmiot wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. prowadzi działalność edukacyjno - szkoleniową na terenie całego kraju. Między innymi działalność Wnioskodawcy polega na organizowaniu i prowadzeniu kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia.

Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Zgodnie ze statutem niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, placówka prowadzić będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno biurowych oraz kursów języków obcych.

Swoje zadania niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie poprzez:

a.

organizację kursów, kursów zawodowych, seminariów i praktyk zawodowych,

b.

zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych, wychowania oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy,

c.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod dydaktyczno - wychowawczych,

d.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

Organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego kursy uzupełniać będą kształcenie początkowe lub zawodowe ludzi, którzy nie uzyskali dostatecznego wykształcenia, przedłużać kształcenie i pomagać ludziom w sprostaniu nowym wymaganiom stawianym przez środowisko, doskonalić wiedzę i umiejętności tych, którzy osiągnęli stosunkowo wysoki poziom wykształcenia, otwierać przed wszystkimi ludźmi drogi indywidualnego rozwoju, a tym samym wychowywać. Kursy organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego w zakresie kształcenia i wychowania będą realizowały m.in. elementy kształcenia i wychowania zawarte w "Rekomendacji w Sprawie Rozwoju Edukacji Dorosłych" UNESCO, gdzie edukacja dorosłych to: "cały kompleks organizowanych procesów oświatowych, formalnych i innych, niezależne od treści, poziomu i metod kontynuujących lub uzupełniających kształcenie w szkołach, uczelniach i uniwersytetach a także naukę praktyczną, dzięki czemu osoby, uznawane jako dorosłe przez społeczeństwo, do którego należą, rozwijają swoje zdolności, wzbogacają wiedzę, udoskonalają swoje techniczne i zawodowe kwalifikacje lub zdobywają nowy zawód, zmieniają swoje postawy i zachowania w zakresie wszechstronnego kształtowania osobowości oraz uczestnictwa w zrównoważonym i niezależnym społecznym i kulturalnym rozwoju.

Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego będzie organizować między innymi poniżej wymienione kursy, które będą zawierały poszczególne elementy wychowania:

1.

Telemarketing - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie rozmowy telefonicznej, umiejętne przedstawiania się i kulturalne zakończenie i podziękowanie za rozmowę, budowanie wizerunku firmy poprzez prawidłowy savoir - vivre.

2.

Sprzedaż i obsługa klienta, przedstawiciel handlowy - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania, stosowanie odpowiedniej etykiety biznesowej, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir - vivre, zasady prawidłowego ubioru.

3.

Księgowość i kadry - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir - vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiedniego wizerunku firmy poprzez budowanie odpowiednich relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru.

4.

Szkolenia komputerowe - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir - vivre w miejscu pracy lub domu, kulturalne zachowanie się w środowisku internetowym.

5.

Pracownik biurowy - m in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir - vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiedniego wizerunku firmy poprzez budowanie odpowiednich relacji z kontrahentami zasady prawidłowego ubioru.

6.

Szkolenia z zakresu funduszy unijnych, pozyskiwania dotacji - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir - vivre w miejscu pracy lub domu, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z pracownikami urzędów i innych instytucji.

7.

Szkolenia z zagadnień prawnych - m.in. elementy etyki prawnej, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir - vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z kontrahentami.

8.

Bukieciarz, florysta - m.in. elementy estetyki, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir - vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

9.

Kasjer - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir - vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

10.

Szkolenia z zakresu przedsiębiorczości - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania, stosowanie odpowiedniej etykiety biznesowej, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir - vivre, zasady prawidłowego ubioru.

11.

Kelner, barman, kucharz - elementy estetyki, zasady prawidłowego ubioru, zasady higieny, savoir - vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

12.

Opiekun dziecięcy - m.in. umiejętne zachowanie się w stosunku do dzieci, zasady bezpieczeństwa w pracy z dziećmi.

13.

Magazynier, logistyk - m.in. zasady bhp, organizacja miejsca pracy zgodna z bhp, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru i bezpieczeństwa.

14.

Informator turystyczny - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania z osobą/grupą, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir - vivre, zasady prawidłowego ubioru, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem.

15.

Szkolenia z innego zakresu niewymienione wyżej - będą zawierały elementy wychowania wymienione wyżej lub inne odpowiednio dobrane dla grupy docelowej.

Pytanie przyporządkowane w okresie od 2011 i w latach następnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wedle znowelizowanej od 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, kursy w zakresie kształcenia i wychowania organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (opisane w stanie faktycznym) podlegać będą od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a).

Kursy w zakresie kształcenia i wychowania organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności kwalifikacji zawodowych zawierające elementy wychowania podlegać będą od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a). Zgodnie z wyżej wymienionym art. zwalnia się od podatku "jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania"

Uzasadnieniem stanowiska jest spełnienie następujących kryteriów:

1.

Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, która jest w trakcie rejestracji przez Navigator lnternational Sp. z o.o. w jednostkach samorządu terytorialnego będzie wpisana na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) do prowadzonej przez starostę powiatu lub prezydenta Miasta ewidencji placówek kształcenia ustawicznego prowadzących działalność oświatową.

Stąd też stosownie do art. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o systemie oświaty "placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych" spełniać będą pierwsze kryterium przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT jako "jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty".

2.

Po uzyskaniu wpisu niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno biurowych oraz kursów języków obcych. A więc zostaje spełnione drugie kryterium przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT "w zakresie kształcenia i wychowania".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 17 ww. ustawy, przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Z kolei art. 5 ust. 1 określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju, polegającą ma organizowaniu i prowadzeniu kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia. Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

W tym miejscu wskazać należy, iż stosownie art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu (ust. 3).

W myśl art. 82 ust. 4 pkt 2 cyt. ustawy Organ, o którym mowa w ust. 1 i 1a, wydaje decyzję o odmowie wpisu do ewidencji, jeżeli statut szkoły lub placówki jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Spółka wskazuje, iż po uzyskaniu wpisu o którym mowa powyżej jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego prowadzić będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość w zakresie uzupełnienia wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menadżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno-biurowych oraz kursów języków obcych. Wnioskodawca wskazał również, iż przedmiotowe kursy będą realizowały m.in. elementy kształcenia i wychowania zawarte w "Rekomendacji w Sprawie Rozwoju Edukacji Dorosłych" UNESCO.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe w kontekście powołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca, po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie organizowania przedmiotowych kursów, o których mowa w pkt 1-14 wniosku, korzystać będzie ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wypełniona zostanie podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja wynikająca z cytowanego artykułu. Natomiast w przypadku wykonywania szkoleń, o których mowa w pkt 15 wniosku, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania powyższego zwolnienia, pod warunkiem, iż szkolenia te będą zawierały elementy kształcenia i wychowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl