IPPP1-443-542/09-6/BS - Czy na fakturze należy wyodrębnić prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz wartość budynku i budowli?

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-542/09-6/BS Czy na fakturze należy wyodrębnić prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz wartość budynku i budowli?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 2 czerwca 2009 r.), uzupełnione na wezwanie tut. organu z dnia 27 lipca 2009 r. znak: IPPP1-443-542/09-2/BS (skutecznie doręczone w dniu 3 sierpnia 2009 r.) pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wystawiania faktur VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie sposobu wystawiania faktur VAT. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 7 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka posiada prawo do użytkowania wieczystego gruntów (wartość 78.500 zł przyjęta do ewidencji 1 stycznia 2002 r.

Na gruncie tym pobudowała ze środków własnych budynek autobusowy o powierzchni 150 m2 w 1975 r., wprowadzony do ewidencji pod datą 31 grudnia 1975 r., o wartości przed dominacją 792.868.000 zł, po denominacji oraz przeszacowaniu wartości brutto 186.323,98 zł (budynek trwale związany z gruntem). Budynek służy jako poczekalnia oraz od 2004 r. Spółka wynajęła budynek innym firmom w celu prowadzenia działalności handlowej. Ww. budynek nie był przez przedsiębiorstwo modernizowany ani ulepszany. Firmy wynajmujące dokonały we własnym zakresie modernizacji dla własnych potrzeb. Z umowy wynika, iż wydzierżawiający ma prawo zatrzymać to ulepszenie bez zwrotu nakładów (kosztów). Ponadto istnieje jeszcze (wchodząca w skład środków trwałych) nawierzchnia placu dworca autobusowego o powierzchni 1366 m2, rok budowy 1974.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej przekształciło się w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa w dniu 1 marca 2008 r., ze 100 % udziałem Skarbu Państwa (Sp. z o.o.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy na fakturze należy wyodrębnić prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz wartość budynku i budowli.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na fakturze należy wyodrębnić wartość zbywanego prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz wartość budynku i budowli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4, i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 112 poz. 1337 z późn. zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż przedmiotem dostawy będzie sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego budynkiem i budowlą.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż zgodnie z powołanym wyżej art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Stosownie natomiast do zapisu art. 29 ust. 5 cyt. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Faktura musi również spełniać wymogi, o których mowa w ww. § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, m.in. wskazanie na fakturze nazwy (rodzaju) sprzedawanego towaru oraz wartość sprzedaży netto.

Zatem w przypadku dokonywania dostawy będącej przedmiotem zapytania, w wystawionej fakturze Strona winna wykazać zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego - jako całości.

Z uwagi na powyższe, Podatnik dokonując przedmiotowej dostawy nie jest zobowiązany do wyodrębnienia wartości zbywanego prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz wartości budynku i budowli.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy jednak zauważyć, iż powołany wyżej § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług zawiera obowiązkowe elementy jakie winna zawierać faktura, zatem Wnioskodawca w wystawionej fakturze może zawrzeć elementy dodatkowe (nie wymienione w § 5 ust. 1), tj. w omawianym przypadku dodatkowo wyodrębnić wartość zbywanego prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz wartość budynku i budowli składających się na tę dostawę.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej sposobu wystawiania faktur VAT. Rozstrzygnięcie dotyczące opodatkowania zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz znajdującym się na nich budynkiem i budowlą zawarte zostało w odrębnej interpretacji nr IPPP1-443-542/09-5/BS, natomiast rozstrzygnięcie dotyczące obowiązku podatkowego w interpretacji nr IPPP1-443-542/09-7/BS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl