IPPP1-443-538/11-6/IGo - Możliwość zwolnienia od podatku VAT organizacji kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia, organizowanych przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-538/11-6/IGo Możliwość zwolnienia od podatku VAT organizacji kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia, organizowanych przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 4 kwietnia 2011 r., oraz pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 6 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi prowadzonych kursów w zakresie kształcenia i wychowania organizowanych przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi prowadzonych kursów w zakresie kształcenia i wychowania organizowanych przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 4 kwietnia 2011 r. oraz pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 6 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Między innymi działalność edukacyjno-szkoleniowa Wnioskodawcy polega na organizowaniu i prowadzeniu kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia.

Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Zgodnie ze statutem niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, placówka prowadzić będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno biurowych oraz kursów języków obcych.

Swoje zadania niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie poprzez:

a.

organizację kursów, kursów zawodowych, seminariów i praktyk zawodowych,

b.

zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych, wychowania oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy,

c.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod dydaktyczno-wychowawczych,

d.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

Organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego kursy uzupełniać będą kształcenie początkowe lub zawodowe ludzi, którzy nie uzyskali dostatecznego wykształcenia, przedłużać kształcenie i pomagać ludziom w sprostaniu nowym wymaganiom stawianym przez środowisko, doskonalić wiedzę i umiejętności tych, którzy osiągnęli stosunkowo wysoki poziom wykształcenia, otwierać przed wszystkimi ludźmi drogi indywidualnego rozwoju, a tym samym wychowywać. Kursy organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego w zakresie kształcenia i wychowania będą realizowały m.in. elementy kształcenia i wychowania zawarte w "Rekomendacji w Sprawie Rozwoju Edukacji Dorosłych" UNESCO, gdzie edukacja dorosłych to: "cały kompleks organizowanych procesów oświatowych, formalnych i innych, niezależnie od treści, poziomu i metod, kontynuujących lub uzupełniających kształcenie w szkołach, uczelniach i uniwersytetach, a także naukę praktyczną, dzięki czemu osoby, uznawane jako dorosłe przez społeczeństwo, do którego należą, rozwijają swoje zdolności, wzbogacają wiedzę, udoskonalają swoje techniczne i zawodowe kwalifikacje lub zdobywają nowy zawód, zmieniają swoje postawy i zachowania w zakresie wszechstronnego kształtowania osobowości oraz uczestnictwa w zrównoważonym i niezależnym społecznym i kulturalnym rozwoju.

Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego będzie organizować między innymi poniżej wymienione kursy, które będą zawierały poszczególne elementy wychowania:

1.

Telemarketing - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie rozmowy telefonicznej, umiejętne przedstawianie się i kulturalne zakończenie i podziękowanie za rozmowę, budowanie wizerunku firmy poprzez prawidłowy savoir-vivre.

2.

Sprzedaż i obsługa klienta, przedstawiciel handlowy - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania, stosowanie odpowiedniej etykiety biznesowej, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru.

3.

Księgowość i kadry - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiedniego wizerunku firmy poprzez budowanie odpowiednich relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru.

4.

Szkolenia komputerowe - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy lub domu, kulturalne zachowanie się w środowisku internetowym.

5.

Pracownik biurowy - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiedniego wizerunku firmy poprzez budowanie odpowiednich relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru.

6.

Szkolenia z zakresu funduszy unijnych, pozyskiwania dotacji - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy lub domu, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z pracownikami urzędów i innych instytucji.

7.

Szkolenia z zagadnień prawnych - m.in. elementy etyki prawnej, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z kontrahentami.

8.

Bukieciarz, florysta - min. elementy estetyki, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

9.

Kasjer - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

10.

Szkolenia z zakresu przedsiębiorczości - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania, stosowanie odpowiedniej etykiety biznesowej, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru.

11.

Kelner, barman, kucharz - elementy estetyki, zasady prawidłowego ubioru, zasady higieny, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

12.

Opiekun dziecięcy - m.in. umiejętne zachowanie się w stosunku do dzieci, zasady bezpieczeństwa w pracy z dziećmi.

13.

Magazynier, logistyk - m.in. zasady bhp, organizacja miejsca pracy zgodna z bhp, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru i bezpieczeństwa.

14.

Informator turystyczny - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania z osobą/grupą, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem.

15.

Szkolenia z innego zakresu niewymienione wyżej - będą zawierały elementy wychowania wymienione wyżej lub inne odpowiednio dobrane dla grupy docelowej.

Pytanie przyporządkowane w okresie od 2011 i w latach następnych.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca podaje, że wszystkie prowadzone przez Wnioskodawcę jako niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, kursy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. są zgodne z zakresem działalności wynikającym z wpisu tejże placówki do rejestru prowadzonego przez Samorząd Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wedle znowelizowanej od 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, kursy w zakresie kształcenia i wychowania organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (opisane w stanie faktycznym) podlegać będą od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a).

Zdaniem wnioskodawcy:

Kursy w zakresie kształcenia i wychowania organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych zawierające elementy wychowania podlegać będą od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a).

Zgodnie z wyżej wymienionym art. zwalnia się od podatku "jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania"

stanowiska jest spełnienie następujących kryteriów;

1.

Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, która jest w trakcie rejestracji przez Sp. z o.o. w jednostkach samorządu terytorialnego będzie wpisana na podstawie art. 82 ustawy z dnia. 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) do prowadzonej przez starostę powiatu lub Prezydenta Miasta ewidencji placówek kształcenia ustawicznego prowadzących działalność oświatową.

Stąd też stosownie do art. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o systemie oświaty "placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych" spełniać będą pierwsze kryterium przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT jako "jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty".

2.

Po uzyskaniu wpisu niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno biurowych oraz kursów języków obcych. A więc zostaje spełnione drugie kryterium przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT "w zakresie kształcenia i wychowania".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy wskazać, iż art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zostały wprowadzone zmiany. I tak zgodnie z dodanym art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodany do art. 43 ust. 1 ustawy punkt 26, regulujący zwolnienia od podatku usług edukacyjnych.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Artykuł 3 pkt 17 ustawy stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o kształceniu ustawicznym, należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Między innymi działalność edukacyjno-szkoleniowa Wnioskodawcy polega na organizowaniu i prowadzeniu kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia. Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie ze statutem niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, placówka prowadzić będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno biurowych oraz kursów języków obcych.

Swoje zadania niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie poprzez:

a.

organizację kursów, kursów zawodowych, seminariów i praktyk zawodowych,

b.

zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych, wychowania oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy,

c.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod dydaktyczno-wychowawczych,

d.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

Organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego kursy uzupełniać będą kształcenie początkowe lub zawodowe ludzi, którzy nie uzyskali dostatecznego wykształcenia, przedłużać kształcenie i pomagać ludziom w sprostaniu nowym wymaganiom stawianym przez środowisko, doskonalić wiedzę i umiejętności tych, którzy osiągnęli stosunkowo wysoki poziom wykształcenia, otwierać przed wszystkimi ludźmi drogi indywidualnego rozwoju, a tym samym wychowywać. Kursy organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego w zakresie kształcenia i wychowania będą realizowały m.in. elementy kształcenia i wychowania zawarte w "Rekomendacji w Sprawie Rozwoju Edukacji Dorosłych" UNESCO, gdzie edukacja dorosłych to: "cały kompleks organizowanych procesów oświatowych, formalnych i innych, niezależnie od treści, poziomu i metod, kontynuujących lub uzupełniających kształcenie w szkołach, uczelniach i uniwersytetach, a także naukę praktyczną, dzięki czemu osoby, uznawane jako dorosłe przez społeczeństwo, do którego należą, rozwijają swoje zdolności, wzbogacają wiedzę, udoskonalają swoje techniczne i zawodowe kwalifikacje lub zdobywają nowy zawód, zmieniają swoje postawy i zachowania w zakresie wszechstronnego kształtowania osobowości oraz uczestnictwa w zrównoważonym i niezależnym społecznym i kulturalnym rozwoju. Wszystkie prowadzone przez Wnioskodawcę jako niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, kursy przedstawione we wniosku są zgodne z zakresem działalności wynikającym z wpisu tejże placówki do rejestru prowadzonego przez Samorząd Województwa.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto prowadzona działalność szkoleniowa musi być zgodna z posiadanym wpisem do rejestru prowadzonego przez jednostkę samorządową.

Wnioskodawca wskazuje, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności prowadzi następujące kursy, które będą zawierały poszczególne elementy wychowania: "Telemarketing", "Sprzedaż i obsługa klienta, przedstawiciel handlowy", "Księgowość i kadry", "Szkolenia komputerowe", "Pracownik biurowy", "Szkolenia z zakresu funduszy unijnych, pozyskiwania dotacji", "Szkolenia z zagadnień prawnych", "Bukieciarz, florysta", "Kasjer", "Szkolenia z zakresu przedsiębiorczości", "Kelner, barman, kucharz", "Opiekun dziecięcy", "Magazynier, logistyk", "Informator turystyczny".

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadczy usługę w zakresie kształcenia. Jak wskazano w cytowanym wyżej artykule kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Wobec powyższych okoliczności przedmiotowe formy edukacyjne świadczonych usług szkoleniowych będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż mając na uwadze art. 82 ust. 1 oraz w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta, będzie mieścić się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Reasumując, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, iż odpłatne usługi polegające na organizowaniu wskazanych kursów, które będą zawierały poszczególne elementy wychowania, będą zwolnione z opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż, jak wynika z opisu sprawy, będą stanowiły zakres działalności szkoleniowej przedmiotowej niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, wymieniony w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl