IPPP1-443-529/11-4/EK - Prawo konsorcjum naukowo-przemysłowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, perspektywa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-529/11-4/EK Prawo konsorcjum naukowo-przemysłowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, perspektywa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 8 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 8 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wniosek dotyczy projektu badawczego... realizowanego przez Konsorcjum Naukowo - Przemysłowe, w skład, którego wchodzą 4 placówki naukowe:

1.

Instytut...- Koordynator Projektu,

2.

Szkoła...,

3.

Instytut...,

4.

Instytut...,

oraz 6 partnerów przemysłowych:

1.

Związek "P.",

2.

Zakłady Mięsne Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością

3.

Zakłady Przetwórstwa Mięsnego,

4.

"A." Sp. J.

5.

Polski Związek.

6.

I. Sp. z o.o.

Konsorcjum realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, perspektywa na lata 2007-2013; priorytet 1.- Badania i rozwój nowoczesnych technologii; działanie 1.1 - Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy; poddziałanie 1.1.2- Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych; na podstawie umowy, zawartej z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako "Instytucją Pośredniczącą". Przedmiotem Umowy jest udzielenie Beneficjentowi dofinansowania przez Instytucję Pośredniczącą na realizację projektu, którego celem strategicznym jest zwiększenie poziomu innowacyjności polskiego sektora rolno - spożywczego poprzez badania w obszarze nauk związanych z jakością żywności co, przyczyni się do budowy gospodarki opartej na wiedzy, wzrostu jej konkurencyjności oraz szybszego rozwoju cywilizacyjnego kraju obejmującego poprawę zdrowia społeczeństwa.

Celem bezpośrednim projektu jest kompleksowe opracowanie technologii wytwarzania innowacyjnych produktów pochodzenia zwierzęcego o podwyższonej wartości odżywczej i właściwościach prozdrowotnych, spełniających kryteria żywności funkcjonalnej, uwzględniające precyzyjne powiązanie ogniw w całym łańcuchu żywnościowym od "pola do stołu". A następnie dostarczenie tych rozwiązań sektorowi rolno - spożywczemu (nieodpłatny transfer technologii) dla bezpośredniego wdrażania do produkcji.

Projekt składa się z 8 komplementarnych zadań badawczych (w obrębie, których są 43 tematy badawcze) w ciągu logicznym rozpoczynającym się od badań konsumenckich i eksperckich (Zad. 1) poprzez sposoby pozyskiwania surowców i produktów nieprzetworzonych pochodzenia zwierzęcego (Zad. 2. - mleko, Zad. 3 - wieprzowina, Zad. 4 - mięso drobiu i jaja, Zad 5 - wołowina i jagnięcina o wysokiej wartości odżywczej i prozdrowotnej, opracowanie technologii przetwórstwa uzyskanego mleka krowiego, koziego i owczego (Zad. 6) oraz mięsa wieprzowego (Zad. 7). Ostatnie zadanie obejmuje badania w zakresie marketingu i promocji wytwarzanych produktów pochodzenia zwierzęcego (Zad. 8).

Celem szczegółowym projektu jest:

1.

Otrzymanie 4 rodzajów innowacyjnych produktów istotnych z punktu widzenia potencjału przetwórczego i konsumentów: 1) produkty (surowce i przetwory) o podwyższonej wartości odżywczej i prozdrowotnej m.in. wzbogacone o składniki bioaktywne; 2,) produkty o obniżonej alergenności, 3,) przetwory o obniżonej zawartości soli i substancji dodatkowych np. polifosforanów; 4) produkty o obniżonej kaloryczności i zawartości tłuszczu typu light.

2.

Opracowanie instrukcji technologiczno - wdrożeniowych dla poszczególnych asortymentów wyrobów, projektów informacji na etykiety oraz dodatkowe materiały informacyjne, zebranie dowodów naukowych wspierających oświadczenia żywieniowe;

3.

Ustalenie mierników i metod kontroli jakości wyrobów gotowych;

4.

Opracowanie instrukcji wdrożeniowych dla hodowców i przemysłu paszowego w zakresie technologii żywienia i utrzymania zwierząt ukierunkowanych na produkcję mleka, mięsa (głównie wieprzowiny i mięsa drobiu) i jaj o właściwościach funkcjonalnych;

5.

uzyskanie znaczącej poprawy dostępności badań obejmujących poprawę odżywczych i prozdrowotnych właściwości surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, wytwarzanych w zróżnicowanych systemach produkcji z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności na rynku krajowym i docelowo możliwość internacjonalizacji oferty badawczej.

W sumie opracowanych będzie 25 zastosowań praktycznych realizacji projektu gotowych do wdrożenia w gospodarce, w szczególności w sektorze rolno spożywczym. Tak opracowane wyniki projektu badawczego będą transferowane na zasadach nieodpłatnych do odbiorców ostatecznych, tj. do sektora przedsiębiorstw.

Rezultatem realizacji projektu będzie także utworzenie 21 nowych miejsc pracy w tym 15 etatów badawczych. Wypracowane technologie będą opatentowane - przewiduje się uzyskanie 8 zgłoszeń patentowych. Powstałe w wyniku realizacji projektu technologie, również te opatentowane będą oferowane wszystkim zainteresowanym podmiotom działającym w sektorze rolno - spożywczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje w całości lub w części prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu, którego efekty będą udostępnione sektorowi rolno - spożywczemu na równych nieodpłatnych zasadach, ale będą służyły produkcji ulepszonej żywności która jest opodatkowana podatkiem VAT, przy czym Partnerzy naukowi, którzy są faktycznymi Beneficjentami projektu nie są producentami tejże żywności i nie będą z tytułu wdrożenia wyników projektu uzyskiwać żadnych przychodów z tytułu sprzedaży.

Zdaniem Instytutu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony fakturach dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu nie przysługuje Partnerom Naukowym Konsorcjum ani w części ani też w całości, ponieważ wydatki te nie służą działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Efekty projektu będą udostępnione przez Konsorcjum nieodpłatnie, co jest zapisane w "Studium wykonalności Projektu" i zadeklarowane we wniosku o dofinansowanie projektu.

Wyniki badań prowadzące do uzyskania nowych technologii będą ostatecznie wykorzystane przez producentów żywności, w tym przez Partnerów będących przedsiębiorstwami, którzy wdrożą te wyniki do produkcji nie ponosząc żadnych nakładów na pozyskanie technologii. Wdrożenie wyników do produkcji nie jest zaś częścią projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie występują przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako placówka naukowa, jest jednym z podmiotów wchodzących w skład Konsorcjum Naukowo-Przemysłowego, które realizuje projekt. Konsorcjum realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, perspektywa na lata 2007-2013 na podstawie umowy, zawartej z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako "lnstytucją Pośredniczącą". Przedmiotem Umowy jest udzielenie Beneficjentowi dofinansowania przez Instytucję Pośredniczącą na realizację projektu, którego celem strategicznym jest zwiększenie poziomu innowacyjności polskiego sektora rolno-spożywczego poprzez badania w obszarze nauk związanych z jakością żywności. Celem bezpośrednim projektu jest kompleksowe opracowanie technologii wytwarzania innowacyjnych produktów pochodzenia zwierzęcego o podwyższonej wartości odżywczej i właściwościach prozdrowotnych, spełniających kryteria żywności funkcjonalnej, uwzględniające precyzyjne powiązanie ogniw w całym łańcuchu żywnościowym od "pola do stołu", a następnie dostarczenie tych rozwiązań sektorowi rolno-spożywczemu (nieodpłatny transfer technologii) dla bezpośredniego wdrożenia do produkcji. Efekty projektu będą udostępnione przez Konsorcjum nieodpłatnie, co jest zapisane w "Studium wykonalności Projektu" i zadeklarowane we wniosku o dofinansowanie projektu.

Wskazać należy, iż konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Przedsiębiorcy w konsorcjum wybierają spośród siebie lidera - konsorcjanta - wytypowanego spośród uczestników konsorcjum, który prowadzi rozliczenia gospodarcze. Konsorcjum nie jest spółką prawa handlowego, nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie podlega więc rejestracji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca, będący koordynatorem projektu nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretacją indywidualną). Zatem niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawie do odliczenia podatku VAT przez pozostałych partnerów projektu.

Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl